GR 564 Landen – Braives

Datum:  23 september 2015
Traject: Landen – Braives,  25 km
Topogids: GR 564 Hannut-Huy  (dec 2004); (GR 579)
Wandeltijd: 10:00-15:25
Weer: regen en wind, 13-14°C
Stilte: 4/5

La Mehaigne

La Mehaigne

Ik had het nog zo gezegd! Blijf weg uit Haspengouw bij wind en regen want er is geen beschutting. En dus moest ik dat even gaan testen. Voor de tweede keer pas moest ik mijn regencape (AS Adventure) gebruiken. Ook de zware Coghlan’s paraplu werd met succes ingezet en de lichte Quechua wandelbroek bleek erg snel te drogen. Tot zo ver de reclame. Tja, een bui links of rechts had ik verwacht maar geen stortregen met stormwind zoals vandaag.

Afb 00024

Na een dik uur rijden via Hasselt en St-Truiden vind ik nog een plaatsje op de parking aan het station van Landen. Wanneer ik in een busshelter de Afb 00001regenhoes over rugzak en wandelstokken trek, stopt het met miezeren en komt de zon erdoor. Ik vind gauw de tunnel onder de sporen (GR-tekens) en bewonder aan de overkant de mooie watertoren van Landen. Via rustige woonstraten gaat het eerst naar Walsbets. De romaanse kerktoren is vanop het kasseiweggetje er tegenover een echt plaatje. Vervolgens naar Wezeren met zo mogelijk een nog mooiere weertoren. Een bord vertelt hoe die toren beschutting moest bieden tegen mogelijke aanvallers. Steeds over verharde ondergrond passeer ik een bord dat uitleg geeft over een leprakolonie die hier gesitueerd was en zo kom ik in de straten van Walshoutem. De dorpsnamen verraden tot welk gebied deze plaatsen vroeger behoorden.

Eens de drukke baan Hannut-Landen over, stijgt een lichtjes holle weg naar de onderdoorgang van de E40 en de HST. Het is flink beginnen regenen en waaien en onder de brug beslis ik mijn regencape aan te doen. Aan de overkant begint het fietspad Landen-Huy en het typische lege hoogplateau van Waals Haspengouw. De wind drukt mijn paraplu bij mekaar en de regen valt met bakken uit de lucht. Over de slijkerige betonbaantjes loop ik naar de radartoren aan het vliegveld van Avernas-le-Bauduin. Een konijntje vlucht weg tussen het geelgeurende mosterdzaad en pas als het pad afdaalt naar het dorp, is er wat beschutting tegen de wind. Na 2 uur stappen loop ik in het dorpscentrum langs de wandelpaal van GR 579 waar ik enkele weken geleden in betere omstandigheden passeerde.

Afb 00016

Het traject klimt uit het dorp naar en omheen het kerkhof. Wind en regen hebben hier weer vrij spel en dat blijft duren tot tussen de huizen van Hannut. Het eerste café dat ik zie, is open en ik spreid mijn natte gerief over de stoelen van Café du Square. Neen, potage du jour is er om dit uur niet (13.00 uur), maar ik mag wel mijn boterhammetjes opeten bij een sublieme Rochefort 10 en een geurende koffie. Vriendelijke ontvangst trouwens.

Afb 00022

Na een half uurtje lijkt de regen wat af te nemen en ik ga weer op pad. Blijkt dat ik vlak bij het marktplein van Hannuit ben, dat ik oversteek om via de hoofdwinkelstraat de mooie romaans-gothische hoofdkerk te passeren. Even later stoot ik op Ravel Ligne 127. Dit fietspad loopt nu kilometers lang over het Haspengouws hoogplateau naar het zuidoosten. Het miezert en waait nog erg krachtig vanaf de zijkant. Naaktslakken op het slechte asfalt zijn mijn gezellen en oh ja, minstens 5 jagende torenvalken en gele leeuwenbekjes langs de kletsnatte graskant.

Afb 00025

Van rechts zie ik al een hele poos een beboste vallei dichterbij komen. Het fietspad begint duidelijk te dalen en in Avennes neemt GR 564 er voorlopig afscheid van. In het centrum passeer ik opnieuw een hele mooie romaanse kerk en wat verder een schilderachtige wijk met allemaal witte huisjes. Een smal paadje leidt naar een betonweg die verder daalt tot aan de rivier La Mehaigne en de mooi gerestaureerde molen van Vélupont. Afb 00037De regenval heeft het waterpeil van één van de zuiverste rivieren van België duidelijk doen stijgen. Het water met de kleur van koffie met melk  doet het rad van de watermolen (turbine) naarstig draaien. De molen zelf dateert minstens uit de 16de eeuw en is mooi gerestaureerd. Tot in 1969 was hij operationeel en werd er effectief gemalen.

Afb 00040

Hier beneden in de vochtige beekvallei is het landschap totaal anders dan op het plateau. Koeien op de wei, bomen en struiken en natte broekgebieden waar het wandelpad doorheen slingert. Na een steile klim passeer ik Ville-en-Hesbaye en aan de volgende T-splitsing verlaat ik het traject om naar Braives te stappen (1 km buiten traject).

In Braives kies ik niet de rechtse weg naar het centrum maar de onderste weg naar de mooie kerk en het oorlogsmonument om dan in de volgende straat rechts op de bus te wachten. Iets voor 15:00 komt TEC-bus 127 naar Hannut en Landen stipt op tijd.

Afb 00042De chauffeur weet me te vertellen dat mijn rittenkaart al een half jaar niet meer verkocht wordt en dat weldra de leesmachines in de bussen zullen verdwijnen. De nieuwe multiflex-kaarten kunnen niet meer op de bus gekocht worden maar enkel in de grote stations (sauf à Landen!). Okay, die 4,70 € restwaarde op mijn kaart ben ik dan wellicht kwijt; ik zal me op mijn volgende trip op GR 564 een nieuwe buskaart moeten aanschaffen in het station van Huy. Deze bus heeft geen oponthoud in Hannut (de volgende wel) en zo sta ik na 40′ opnieuw in het station van Landen.

Afb 00032

Dorpszicht Avennes

Pech gehad met het weer op deze lege velden; een overgangsetappe gelopen met als hoogtepunten de passage van de dorpjes. Zo’n 90% van het traject is verharde weg. Van de volgende etappe doorheen de vallei van de Mehaigne naar Huy wéét ik gewoon dat ze steengoed wordt. Hoe, dat lees je dan wel 🙂

Foto-album

4 Reacties op “GR 564 Landen – Braives

  1. Pingback: GR 564 Braives – Huy | guidowke's wandelblog

  2. Like your rain cape! I could do with one of those myself.

  3. In zo’n open landschappen kan het weer inderdaad een grote pretbederver zijn. Maar ondanks dat ben je er toch in geslaagd goede foto’s te nemen.
    Benieuwd waarom je laatste etappe steengoed wordt. Je maakt ons wel nieuwsgierig…

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

