GR 57 Hotton – Queue de Vache (N888)

Datum: 30 september  2015
Traject: Hotton – Vecpré (N888):  20,8 km; 604 m ↑ 573 ↓
Topogids GR 57 Vallée de l’Ourthe et Sentier du Nord, Juin 2008
Wandeltijd: 10.25 – 15.10
Weer: zonnig, diepblauwe lucht, koude oostenwind, 14°C
Stilte: 5/5

Afb 00041

Een zonovergoten woensdag in september, vlak voor het hinderlijke jachtseizoen begint (je weet nooit welk bos nu weer gesloten is), kortom, ideaal voor een verder avontuur op GR 57 langs de Ourthe. Na een (te) lange autowegrit parkeer ik tegenover brasserie Command’Rie in Hotton. Ik heb immers nog goede herinneringen aan de ‘truite aux amandes’ van vorige keer – da’s voor straks. Eerst even langs de historische watermolen naar de Ourthe-brug in het centrum. In de toeloop van de watermolen krioelt het van de jonge forellen in het zonlicht. Aan de overkant van de brug geniet ik van een vroege koffie en maak me klaar voor de tocht.

Afb 00001

Afb 00004Vrij snel verlaat het traject de bebouwde kom en klimt naar het militaire kerkhof van Hotton (stille witte grafstenen contrasteren met de herfstkleuren van de esdoorns) en vervolgens naar de lege parking van de grotten van Hotton. We moeten weg uit het Ourthe-dal, dus moet er flink geklommen worden van een hoogte van 178 m naar 370 m. Eerst nog over asfalt, dan over een smaller wordend rotspaadje het bos in. Een mooie mix van sparren en loofbomen begeleidt me naar de top waar het pad rechtsaf de kam gaat volgen. Een enkele mountainbiker is onderweg maar verder geen levende ziel te bespeuren hier boven.

Naast een open plek in het bos duikt het pad over de kam naar beneden, vrij steil naar de beekvallei van de Wade-les-Mohons om dan opnieuw te klimmen naar het dorp Waharday. ‘Aucune ressource’ waarschuwt de topogids. Wie hier woont moet sterke kuiten hebben. Een gele TEC-bus laat een kleine jongen met rolkoffer uitstappen die al lopend de steile straat oploopt: ik waan me op de scene van een mooie heimatfilm. Wat verder aan de Chapelle de Notre-Dame des Champs wordt dat beeld nog versterkt: omzoomd door drie bomen prijkt dit kapelletje op een top die weidse uitzichten biedt richting Chéoux. De koude oostenwind heeft hier vrij spel zodat ik de rustbank laat links liggen en het stijgend pad schuin rechts volg, waar een haag beschutting biedt.

Afb 00016

Afb 00017Het pad verlaat nu de brede landbouwweg en duikt een echt Ardens bos in. Als ik me niet vergis, zijn dit nog de Famennen maar de overgang naar de echte Ardennen is hier ingezet. Avontuurlijk gaat het over slijkerige boswegen tot het pad plots linksaf slaat en steil begint te dalen. Op de rotswanden vermoed ik hagedissen maar ze laten zich niet zien. Even verder ontvouwt zich links het zicht op de heuvelkam waar ik vandaan kom; gelukkige koeien liggen lui herkauwend op de weilanden; de doornige struiken hangen vol bessen allerhande en het ritselt overal van de zangvogels. Na zoveel poëzie is het tijd voor de picknick. Naast de kerk van Chéoux  (265m) staat een geschikte picknickbank uit de wind en in het zonnetje: perfect!

Afb 00026

Mochten we al afgekoeld zijn, dan brengt de steile klim boven het dorp daar onmiddellijk verandering in. Mooie terugblik op het dorp en de vallei onder mij, dat wel. Ik passeer een indrukwekkende eikenboom, een bank met heerlijk Afb 00029uitzicht en een heus, wat verloren staand uitkijkpaviljoen. Intussen minder steil klimmend bereik ik het hooggelegen dorpje Hodister (394m). Een mix van oude, gerestaureerde en nieuwe huizen; aan een kruispunt voorbij de kerk woont een zielsverwant van Panamarenko. Allelei kunstige en kleurrijke bouwsels versieren de straatkant. Lijkt me een leuk dorp om in te wonen.

Afb 00035

De asfaltweg voert nog een stukje hoger en neemt dan een bocht om dan ineens: WOW, wat een fantastisch zicht over de hele Ourthevallei!!! Afb 00039In een brede bocht wat lager staat een groepje mountainbikers wat ongelukkig te kijken. De monitor van dienst is bezig een lekke band te plakken. Mijn GR draait linksaf een veldweg op die tussen de weides afdaalt naar het dorpje Warisy. Wat een prachtige namen vandaag en wat een heerlijk zicht op het mooie dorp. Beneden voert een weg me terug naar de asfaltweg van voorheen, kruist die en biedt andermaal een prachtig panorama op het gebied van waar ik kom. Ik ben me er terdege van bewust dat ik eigenlijk meer tijd zou moeten nemen om van dit moment te genieten; de GPS vertelt me dat het hooguit nog een kilometer te gaan is. De GR duikt dan plots links naar beneden, een steil en avontuurlijk pad in een beekdal. Onderaan wachten de relatief drukke N888 en een camping met de molen van Vecpré, Queu de Vache (van het Latijn AD CAUDA VIAE).

Afb 00053

Even verken ik het vervolg van de GR maar uit de topogids en enkele blogverslagen weet ik dat de volgende 7 km naar Laroche zeer pittig zijn en dat een kleine 2 uur toch krap bemeten zijn om in Laroche bus 13 naar Hotton te bereiken, zeker als je ginder de bushalte niet weet. Ik stap dus zo’n 500m linksaf naar de N833 waar de bushalte zich bevindt aan een ruime parking. Ik probeer even of ik iets te drinken kan kopen in een Nederlands evenementencentrum (kayak, rotsklimmen, mountainbiken), tevergeefs. TEC-bus 13 komt pas binnen anderhalf uur, zodat ik even terug tot op het kruispunt naar Marche loop, waar een benzinestation met shop gevestigd is. Keuze te over om je dorst te lessen.Afb 00049 Terug op de parking aan de bushalte besluit ik om mijn kansen op autostop nog even te testen. Er is weinig verkeer en aanvankelijk loopt het helemaal mis maar ik geef niet op en plots zet een sympathieke jongedame haar kleine autootje aan de kant en wil me meenemen naar Hotton. We babbelen gezellig de afstand naar Hotton toe en net over de Ourthe-brug zeggen we au revoir. Makkelijk een uur gewonnen en dat breng ik met plezier door op het terras van eerder genoemde taverne.

Afb 00052

Wellicht heb ik het bij vorige wandelingen al eens gezegd, maar deze krijgt van mij opnieuw 5 sterren. Toegegeven, het weer was prachtig maar het traject was ook buitengewoon afwisselend en best pittig, perfect bewegwijzerd ook en bij momenten adembenemend. Combineerbaar ook met openbaar vervoer; er stopt een trein in Melreux en van daar is het niet ver tot Hotton. Ik ben fan! 🙂

Volgende avonturen op deze GR zullen overnachtingen noodzakelijk maken en liggen dus niet voor de hand. We zien wel; in gedachten zijn ze al voorbereid en verkend.

Foto-album

2 Reacties op “GR 57 Hotton – Queue de Vache (N888)

  1. What a lovely account of a great walk! Have enjoyed a coffee (and appeltaart) by the cafe by the bridge in Hotton myself too!

  2. Altijd leuk om terug een verslagje te lezen van een GR die jezelf gestapt hebt. Roept terug mooie herinneringen op.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

