GR 5 Hasselt – Genk

(Topo-gids GR5/E2 Traject der Lage Landen, 2003)

Tocht: 24 km, Station Hasselt – Station Genk
Datum: 18 oktober 2015
Weer: wisselend bewolkt, beetje zon, zwaar bewolkt, motregen, 6-11°C
Wandeltijd: 10.30 – 16.20
Stilte: 2/5

Afb 00001

Afb 00030

GR 5, da’s geleden van in april. Tijd om de sinds lang geplande maar altijd uitgestelde etappe naar Genk te wandelen. Ten onrechte uitgesteld want deze etappe bevat wel degelijk enkele hele mooie stukjes Limburg. Op zondag parkeer je gratis aan het station van Genk (op de andere dagen mits treinticket) en de trein van 10.08 zet me netjes af aan het station van Hasselt. De hoofdstad van Limburg lijkt wel uitgestorven op deze zondagmorgen en pas wanneer ik het historische centrum bereik, neemt de bedrijvigheid toe. Overal worden kramen opgesteld voor de Hasseltse Jeneverfeesten vandaag. Dat er in het centrum van Hasselt van alles te zien is, blijkt misschien uit deze foto’s:

Vanuit het centrum gaat het dan richting universiteit en nog wat verder naar de vele hogescholen die Hasselt rijk is. Ik wist zelfs niet dat de Demer door Hasselt loopt en ik volg hem een tijdje tot het pad een ander traject kiest richting Albertkanaal.

Afb 00013

Aan de sluis van Godsheide komen herinneringen boven aan lang vervlogen bezinningsdagen. Ook toen stapte ik door de bossen naar de kleurrijke vijvers van Bokrijk.

Afb 00021

Wie goed doorstapt, bereikt na zo’n 2 uur de toegangspoort tot het Openluchtmuseum van Bokrijk. Helaas is ook de taverne in het poortgebouw gesloten. Even verder aan het station van Bokrijk kan je de trein van en naar Genk of Hasselt nemen. Ik stap door tot op het drukke kruispunt met de N75. Aan de overkant geniet ik in een verzorgde Italiaanse brasserie van een Sezoens (brouwerij Martens) en een lekkere kippensoep.

Afb 00023

Na de pauze (linkerheup doet weer pijn) gaat het via enkele rustige straten en een splinternieuwe doortocht door moerassig gebied opnieuw naar het Albertkanaal.

Afb 00025

Over het jaagpad gaat het nu naar de sluis van Diepenbeek. Terwijl aan de overkant van het kanaal de auto’s voorbijrazen, volg ik een mooie afwateringsbeek tussen de bomen tot over de Havenlaan. Daar neem ik een paadje naar beneden en loop het natuurreservaat De Maten in. Op de site vind je een wandelkaart en een fietslus.

Afb 00029

Afb 00032

Afb 00037

Je loopt eerst een stukje om het natuurreservaat, dan er middendoor over een heidegebied met mooie vergezichten, dan langs de zijkant en tenslotte dwars door de Genkerheide. Het hele gebied is een afwisseling van droge en natte heide, met vennen en stuifduinen en blijkbaar heel wat watervogels. Zelf word ik blij verrast door een geschrokken zilverreiger; prachtige vogel maar te snel voor mijn cameralens.

Afb 00038

Voor de fietsers

Ter hoogte van de Slagmolen (1523) steek ik de Stiemerbeek over. Tot nu toe was het best aangenaam wandelweer met zelfs af en toe zon en blauwe lucht. Intussen is de lucht betrokken en begint het stilletjes te miezeren. Wanneer ik ter hoogte van een spoorbrug supporterscafé De Schom opmerk, besluit ik om binnen te gaan en bestel een frisse cristal, da’s ook lang geleden. De vriendelijke eigenaar laat me in ruil zonder meer mijn meegebrachte boterhammetjes eten. Toffe zaak. Hij vertelt me ook dat de Slagmolen al zeker 5 jaar gesloten is.

Afb 00042

Wat later steek ik de Westerring over en loop het recreatiepark Melberg in, 65 ha groot, met enkele hoge zandduinen en verder dennenbossen. (Hier takt ook het alternatieve traject ten zuiden van Genk af.) Daarna daalt het pad en loop je de eerste wijken van Genk binnen. Moderne hoogbouw, strakke lijnen en brede lanen kenmerken deze voormalige mijnwerkersstad: niet echt mijn ding, niet echt gezellig. Het is nu niet ver meer tot aan de brede Europalaan en het trein- en busstation. Een mooie tocht die je gerust kan beginnen aan het station van Bokrijk als je de afstand te lang vindt.

Afb 00019

Foto-album

7 Reacties op “GR 5 Hasselt – Genk

  1. Mooi verslag! Lijkt me de moeite waard!

  2. Weer een mooie foto reportage met veel informatie..mooi !

  3. Vanaf volgend jaar ga ik jouw verslagen over de GR5 kunnen gebruiken als voorbereiding op mijn tochten. Limburg is voor mij onbekend terrein en het ziet er zeker de moeite uit.

    • Met wat geluk heb ik tegen dan de 2 ontbrekende etappes tot Maastricht bewandeld zodat ik dan van Bergen-op-Zoom tot Stavelot geraakt zal zijn. Momenteel schat ik de kans groter in dat ik dan verder loop naar Hoek van Holland, eerder dan naar Luxemburg… We zien wel. GRoeten.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

