LAW 13 Hertogenpad: Breda – Dongen

Datum: 4 november 2015
Traject: Etappe 1: Breda – Dongen: 20 km
Topogids: Hertogenpad – Wandelen door natuurlijk Brabant, 2010
Lange-Afstandswandelpad Breda-Roermond 238 km
Wandeltijd: 10.50 – 15.45
Weer: wisselend bewolkt, 15°C, droog
Stilte: 1-2/5 (verkeer, luchtmachtbasis)

Afb 00001

Wie mijn blog leest, weet dat ik meestal aan 5 GR’s tegelijk bezig ben; het is de afwisseling die het hem doet 🙂 Moet er net aan denken dat mijn laatste luswandeling (alias Dagstapper/Randonnée en boucle) alweer een poos geleden is… Het was in elk geval tijd voor iets nieuws en na mijn fietsbezoek aan Breda schafte ik me de topogids van het Hertogenpad aan. Het gaat om een Lange Afstand-Wandelpad (LAW13) tussen Breda en Roermond (238 km). Het pad start in het centrum van Breda en loopt via de Baronie Dorst, de Efteling, de Loonse en Drunense Duinen naar ’s Hertogenbosch. Verder over de Maashorst en de Bedafse Bergen naar de Groote Peel en via het Leudal naar Roermond aan de Maas.

Logistiek komt er wel wat bij kijken. Ik ben over Turnhout, Baarle-Hertog, Alphen en Rijen naar de Middellaan in Dongen gereden. Dat kostte me ’s morgens zo’n 75 minuten voor 70 km, ’s avonds 90 minuten! Bereken zelf de gemiddelde snelheid; hou er rekening mee dat er overal trajectcontrole is en flitskastjes alom. Via de snelweg is het een pak verder, sneller ook, maar vooral er wordt al dagen afgeraden om van Antwerpen direct naar Breda te rijden wegens wegenwerken.

Ritkaartje OVDe website van het Nederlands Openbaar Vervoer http://www.9292ov.nl is in elk geval bijzonder handig. Bus 327 (Tilburg-Breda) was stipt op tijd (10:07) en kondigde met duidelijke stem elke halte onderweg aan; een elektronisch scherm geeft de volgende haltes aan, de overstapmogelijkheden en de reële aankomsttijd. Waarom kan dat bij ons niet?!? Een ritkaartje bij de chauffeur kost steeds € 3,5 tenzij je over een OV-chipkaart beschikt, dan is het meestal goedkoper. Er rijden 2 bussen per uur rechtstreeks. Tot aan het Centraal Station van Breda duurt de rit 40 minuten (in Oosterhout wordt van chauffeur gewisseld). Dat is even lang als met de fiets maar dan moet je die achteraf wel in de spits (!) gaan ophalen.

Afb 00000

In het station van Breda zijn momenteel grote werken bezig en je moet via een loopbrug naar de uitgang. Via het stadspark loop je langs het Kasteel van Breda (nu kazerne, ooit woonplaats van Willem van Oranje) over het historische Kasteelplein. Aan het eind wandel je niet rechtsaf richting Onze Lieve Vrouwe Kerk (13de eeuw) en het fraaie Marktplein, maar linksaf in de Catharinastraat. Je passeert het Begijnhof en nog enkele historische gebouwen, ook de gevangenis van Breda maar nadien krijg je de voorstad in al zijn lelijkheid voorgeschoteld. Na ruim een uur wandelen krijg je in de Galgestraat een stukje stuifduinen onder de voeten. Ik word er meermaals opgeschrikt door loslopende honden. Het pad buigt terug naar de spoorweg en onder de A27 door vooraleer via een poortje de Boswachterij of Baronie Dorst (Staatsbosbeheer) binnen te trekken. Hier enkele foto’s:

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Het gaat eerst swisch-swoesch over relatief brede boswegen vol afgevallen herfstbladeren. Een buizerd miauwt tevergeefs tegen het lawaai van de snelweg aan en mountainbikers eisen zonder pardon delen van hun parcours op. Hier past een woordje over de Nederlandse bewegwijzering: men werkt hier met wit-rode pijlen; richtingswijzigingen worden niet aangekondigd en ook niet bevestigd. Als er aan een kruispunt niets staat, is het vermoedelijk rechtdoor tenzij de bewegwijzering verwijderd werd. Het is dus opletten geblazen en de (gratis mits registratie) GPS-track blijkt meermaals welkom. De vele waterputten in het landschap wijzen op een waterwinningsgebied.

Aan een veepoortje betreden we de Lange Heide en het blijkt snel waartoe dat poortje dient. Aan een grote zandvlakte met oude leemputten (vroeger gebruikt voor zwemrecreatie) ligt een indrukwekkende kudde highlanders. De beesten staan en liggen er vredig bij maar er wordt toch aangeraden 25 m afstand te behouden, wat niet altijd mogelijk is als ze vlak op je wandelpad staan.

Afb 00032

Het is hier trouwens zo mooi dat ik op één van de vele boomstammen rustig mijn boterhammetjes kan eten en genieten van het panorama.

Afb 00050

Afb 00033

Afb 00035

Na de picknick volg ik even een fietspad uit en langs het omheinde gebied om dan via boswegeltjes de verzorgde brasserie Seterse Hoeve te bereiken. Met veel plezier laat ik me een Petrus Tripel welgevallen, ook al kost ie 4,50 euro.

Aan de overkant van de drukke N631 duik ik opnieuw de bossen van Baronie Dorst in. Dorst komt trouwens niet van dorst maar van De Horsten (hoger gelegen plaats). De boswegeltjes worden steeds smaller en avontuurlijker naarmate je het Wilhelminakanaal nadert. Na een laatste oversteek van zandduinen (ooit werden deze bossen geplant, o.a.om het stuifzand tegen te houden) – de streek herinnert warempel aan mijn eigenste Herentalse bossen – trek ik het kanaal over. Lichtjes ontgoocheld moet ik vaststellen dat dit kanaal niet meer te vergelijken is met het romantische Wilhelminakanaal waar ik destijds met mijn vader kwam vissen. Ik begrijp volkomen de Nederlandse vissers die nu aan ons Kempisch Kanaal komen vissen:

Afb 00048

Nog een paar honderd meter loop ik door de straten van Dongen, om dan het parcours te verlaten richting Middellaan en mijn auto. Dongen zelf zou volgens de topogids best wel wat te bieden hebben maar daar is op mijn traject niets van te zien: stereotype wijken en winkelpleinen. Ik rijd huiswaarts met vooral mooie herinneringen aan de Boswachterij Dorst, toch het grootste stuk van deze eerste tocht op het Hertogenpad.

Afb 00037

(Uitgebreid foto-album)

2 Reacties op “LAW 13 Hertogenpad: Breda – Dongen

  1. Oh Guido,
    ich habe das erste Mal den Übersetzer genutzt, den mein Browser zur Vrfügung stellt. Da versteht man den Text gar nicht, dann lieber doch deine eigene Sprache lesen.
    Ich wundere mich doch immer wieder welch lange Strecken du zu dieser Jahreszeit noch wanderst. Bei mir ist die Luft raus, über 15 km fallen mir schwer. Also gebe ich auch Ruhe.
    Ich wünsche dir ein wunderschönes Wochenende und gute Erinnerungen an deine Tour, die ja doch einige Abwechslung bot.
    Liebe Grüße
    Elke

    • Hallo Elke, glaub mir, viele Höhenmeter sind nicht dabei gewesen 😉 Und manchmal richten sich die Entfernungen nach den Verbindungen mit Bus und Bahn. Demnächst versuche ich es nochmal mit Fahrrad, auch in Holland übrigens. Aber auch da liegt die Entfernung bei etwa 20 km. Noch ist es lange genug hell und schönes Wetter ist versprochen. Lieben Gruß nach Leverkusen.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

