GR 561 Lommelsedijk – Valkenswaard

Topo-gids GR 561 Kempen-Maaspad
Tocht:  22 km (Lommelsedijk-Valkenswaard) + 17 km fietsen
Datum:  zo 8 november 2015
Weer: wisselend tot zwaarbewolkt, droog, 17°C
Wandeltijd: 10.55 – 16.00
Stilte: 4/5

Afb 00001

Na de bloedige gebeurtenissen in Parijs vorige vrijdag (13/11) valt het me zwaar mijn euforie over deze wandeltocht in woorden te gieten. Zoals de lezer merkt, heb ik ook een wandelpauze ingelast. Dat laatste + het opnieuw bekijken van de foto’s zal wellicht opnieuw de inspiratie aanwakkeren.

Waarom maakt GR 561 zo’n rare omweg via Valkenswaard, vroeg ik me al een tijdje af. Het antwoord ken ik nu: Valkenswaard is het eindpunt van de vroegere GR 561 en meteen het startpunt van de gefuseerde GR 562 naar Maastricht; de tweede verklaring: misschien is dit wel het mooiste stuk van de hele Kempen-Maaspad. Dat laatste weet ik nog niet als ik ’s morgens parkeer aan het cultureel centrum van Valkenswaard (De Hofnar) en met de fiets via Dommelen, Westerhoven, Bergeijk en Luyksgestel naar mijn startpunt rij. Door de stevige zuidenwind en te platte banden lijkt het of ik deze 17 km continu bergop moet. Bij de doortocht van Westerhoven groet ik in gedachten en met weemoed Riet, onze te vroeg gestorven vriendin. Met enige opluchting draai ik tenslotte de Lommelsedijk op om dan mijn fiets vast te maken aan een wegversmalling net voor de grens.

Afb 00002

Afb 00003Iets voor 11 uur stap ik voorbij grenspaal 190 links een veldweg in. Wat verder gaat het door dennenbos achter de chalets van recreatiepark Vossemeren door om dan linksaf een heel eind tussen weiden en velden verder te gaan. Op de Elsendijk wordt aan Belgische kant flink geschoten ondanks de nabijheid van Natuurreservaat De Wetering. Het brede pad is erg modderig in vergelijking met de Bredasedijk die me droogvoets naar de Keunensloop brengt. Hier voegt zich even het Nederlandse Streekpad Vennekespad (200 km rond Eindhoven) bij de GR. Ook het Grenslandpad zal ik nog tegenkomen. Wat verder sla ik linksaf een smalle boswegel in die eerst de beek volgt aan de bosrand maar dan rechtsaf buigt om uit te komen op een fietspad in het bos. Dat pad komt op zijn beurt uit op de baan naar Bergeijk. Hier is een parking, een picknickplaats en infoborden, o.a. voor een lokale wandeling door de Maaij en over het Airbornepad dat van Lommel naar de bruggen van Arnhem en Nijmegen loopt en dat zich hier bij de GR voegt. Ik kwam dit goed bewegwijzerde pad ook al tegen op een Dagstapper Limburg.

Aan de overkant van de baan duikt het pad opnieuw het bos in. Aan een veld staan picknickbanken langs het fietspad en ik profiteer nog even van het Afb 00016zonnetje om de boterhammen op te eten en de thermos koffie boven te halen. Het fietspad dwars door het bos wordt druk gebruikt en de meeste fietsers wensen me vriendelijk smakelijk eten. Even verderop bereik ik aan een brede bosbeek een mooie stuw genaamd Het Schut. Naar verluidt kwamen de paters uit de buurt hier vroeger zwemmen, terwijl de jongens onder hun hoede liever wat verder gingen zwemmen want daar zaten de “maskes” 😉

Het pad gaat nog steeds door het bos om dan een breed veld te dwarsen en via een brandgang de drukke Luikerweg (Hasselt-Valkenswaard) te bereiken. Aan de overkant opnieuw bosrijk gebied tot aan een woonwijk. In het gehucht “De Hoek” verlaat de GR de asfaltweg om linksaf de Gemeentebossen van Borkel in te slaan, een stiltegebied zo blijkt uit de bordjes. Uiteraard geldt dat niet voor het alomtegenwoordige achtergrondgeluid (de Luikerweg).

Afb 00025

Afb 00024In het mooie bos zelf is het intussen vrij donker. Sinds mijn picknick is de hemel helemaal betrokken en donkere wolken dreigen met nattigheid. Nogal wat mensen laten hun hond uit en genieten van de dennenbossen. Na een kruispunt sta ik plots op de heide. Voor mij strekt zich het Natuurreservaat De Malpie uit, 150 ha groot. Eerst gaat het pad langs de rand om dan resoluut een zandweg te kiezen dwars door de heide naar enkele vennen omringd door hoge stuifduinen. Achter de hoek zit goed verborgen een zilverreiger. Conflictvrije wandel-, ruiter- en fietspaden doorkruisen de heide die er in augustus prachtig moet uitzien. Ook nu ben ik echt onder de indruk en wanneer ik een vrije rustbank vind, vlak aan de rivier De Dommel, hou ik een tweede picknickpauze. Aan de horizon zie ik de zon opnieuw, helaas te laat om dit schitterende landschap te doen stralen.

Even verder kom ik langs een ruime parking (poort tot het domein) en aan deAfb 00045 Venbergse Molen (op de Dommel). Ik twijfel even aan de taverne maar beslis om toch door te stappen. De laatste 2 km gaan een beetje moeizaam door de straten van Valkenswaard maar de spijt om het gemiste gerstenat zal ruimschoots vergoed worden. Op het marktplein naast de kerk neem ik plaats op het terras van bruine kroeg In de Swaen. Eerst probeer ik een tripel trappist van Achel (volgende etappe) en dan een hertog jan van ’t vat. Tussendoor brengt de vriendelijke bediening mij een ruime portie nootjes, een warme hap van het huis en zowaar een best pikant soepje van het huis! Wow, voorwaar een goed adres voor de vermoeide wandelaar! Op de markt zelf wordt spectaculair het grote Afb 00051podium afgebroken waar gisteren nog de Nederlandse delegatie van Parijs-Dakar werd voorgesteld. Vanmorgen heb ik ze horen rijden op het nabije circuit; best veel volk daar. Het duurt niet lang of ik heb een gezellige babbel met andere terrasgasten en met de waard. Een typisch Nederlands viskraam prikkelt al een tijdje mijn reukzin en voor ik naar de auto vertrek, trakteer ik mezelf op een lekkere portie kibbelingen. Orgelpunt van een meer dan geslaagde dag.

Afb 00052

 

Uitgebreid foto-album

 

9 Reacties op “GR 561 Lommelsedijk – Valkenswaard

  1. Nog eens je blog terug gelezen nadat ik zelf deze etappe gestapt heb. Heel herkenbaar dus en ik heb er net als u ook heel erg van genoten.

  2. Pingback: GR 561 Valkenswaard – Achel | guidowke's wandelblog

  3. Ik hoop dat je foto’s jou terug inspiratie gebracht hebben , mij alvast ..je hebt weer een mooie wandeling gedaan Guido !

  4. Ein schöner Weg und lecker essen, das passt ja.
    Tja mit der Begeisterung über eine Wanderung zu schreiben, hatte ich auch erst einmal Schwierigkeiten. Der letzte Bericht hat mich aber ganz schnell wieder 2 Monate zurück versetzt und dann war es plötzlich leicht und meine gesamte Stimmung ist jetzt besser.
    Es sollte weiter gehen, mit Freude, ohne das Leid zu übersehen.

    Einen lieben Gruß ins Nachbarland
    Elke

  5. Stiltecijfer + foto + droog weer + plat fietsen = genoten van de tocht.
    Vergissen we ons?

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

