LAW 13 Hertogenpad: Dongen – Efteling

Datum: ma 7 december 2015
Traject: Etappe 2:  Dongen – Efteling: 16,5 km + 11 km fietsen
Topogids: Hertogenpad – Wandelen door natuurlijk Brabant, 2010
Lange-Afstandswandelpad Breda-Roermond 238 km
Wandeltijd: 11.00 – 14.40
Weer: zonnig, wisselend bewolkt, 13°C (!)
Stilte: 0/5 (achtergrondlawaai verkeer en Shinook helikopterbasis)

Afb 00019

Opnieuw ben ik lang onderweg om deze keer via Tilburg de straat Horst te bereiken in Kaatsheuvel naast de Efteling. Gemiddelde snelheid 45 km/u. Omstreeks 10 uur fiets ik door de Eftelingstraat achter het pretpark door naar de Dreefse weg, later Dongenseweg, Gemeenteweg en Gaasjesweg. Afb 00002
Googlemaps houdt er wel geen rekening mee dat je in Nederland niet zomaar op alle verkeerswegen mag fietsen; ik volg het verplichte fietspad en mis de afslag naar de Procureurweg. Een vriendelijke fietser zet me terug op de goeie weg en weldra bereik ik de Biezen in Dongen. Een koffie in De Bourgondiër op het marktplein kan ik praktisch combineren met een sanitaire stop. Mijn fiets maak ik nadien vast in een fietsrek rechtover de Wilhelminastraat, meteen de start van deze etappe.

Afb 00004

Over de Wilhelminastraat valt weinig te vertellen behalve dat ze evt. parkeerplaatsen biedt en richting fietsbrug over het Wilhelminakanaal voert. De eerste helft van deze etappe voert eentonig langs het kanaal, eerst rechts op asfalt, dan links tussen gracht en kanaal, langs een boomkwekerij, onder een viaduct door, doorheen een industriegebied, steeds met het geraas van drukke verkeerswegen en een helikopterbasis verderop. Om gauw te vergeten en geen LAW waardig.

Afb 00018

Aan de Galgeneindstraat, na ruim een uur,  stuurt een bordje van het Landgoed Huis ter Heide me de heide in en dan linksaf “Achter de ruwe bossen”. De vereniging Natuurmonumenten probeert in deze “Dennenakkers” variatie te brengen en een rijker natuurgebied te creëren. Rechts heb je een weids zicht op plassen en poelen; je passeert een veerooster (grote grazers) en komt even verder aan een rustbank met uitzicht op het grote Leikeven. Tijd om in het zonnetje de picknick aan te spreken en te genieten van het vergezicht dat aan de overkant begrensd wordt door de Tilburgse industrie, lawaaicoulisse incluis. Een grutto merkt zijn vergissing pas als hij vlak bij me landt in het zand en vlucht snel weg; op het water wilde zwanen. Over het vlonderpad komt een natuurliefhebber met kijker mijn richting uit. We hebben een lange onderhoudende babbel en gaan dan elk onze weg, het bos in.

Afb 00028

Het bos oogt opgeruimd netjes en het bospad slingert tussen de bomen tot aan het volgende veerooster. De weinige wandelaars die ik tegenkom vinden net als ik het schitterende decemberweer ‘heeeeerlijk’. Door een acaciadreef gaat het noordelijk langs het dorpje De Moer heen en verder langs veld en heide naar het gehucht Duiksehoef. Een mooie landelijke en groene omgeving (nog steeds geteisterd door helikopterherrie) in een warm namiddagzonnetje. Onderweg passeer ik nog een mooi stuk nieuwe heide en het golfpark van de Efteling; het bos is intussen loofbos geworden met stoere beuken en na het enige drassig stukje weg vandaag, bereik ik Horst en mijn auto.

Via Kaatsheuvel en de ingang tot het pretpark rijd ik naar Dongen. Helaas had ik op de GPS Wilhelminalaan gekozen i.p.v. Wilhelminastraat! Dat heeft gevolgen gehad. In Dongen spreken ze nu nog van die rare Belg die midden op een fietspad de weg blokkeerde van tientallen scholieren op weg naar huis. In de wirwar van eenrichtings- en doodlopende straatjes was ik wanhopig op zoek naar mijn fiets. Excuses aan de Dongenaars. Na vele mislukte pogingen en verboden maneuvers heb ik hem dan toch teruggevonden. En ben van puur consternatie stante pede naar huis gereden. Met een gemiddelde snelheid onder de 50/u maar gezegend met een fantastische zonsondergang. Wat een avontuur!

P.S. Dongen is met dezelfde buslijn te bereiken vanaf stations Breda en Tilburg. Vanuit Kaatsheuvel kan je met de bus terug naar Tilburg.

Foto-album

2 Reacties op “LAW 13 Hertogenpad: Dongen – Efteling

  1. Jammer dat het eerste deel wat minder was maar het tweede deel ziet er inderdaad heel wat beter uit. Ik had wel een probleem met je fotolink te openen. Maar rechtstreeks via google+ werkte het wel.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

