LAW 13 Hertogenpad: Efteling – Nieuwkuijk (Emmamolen)

Datum: Zo 20 dec 2015
Traject: Etappe 3: Efteling – Nieuwkuijk (Emmamolen): 19 km + 19 km fietsen
Topogids: Hertogenpad – Wandelen door natuurlijk Brabant, 2010
Lange-Afstandswandelpad Breda-Roermond 238 km
Wandeltijd: 11.00 – 15.30
Weer: wisselend bewolkt, 15°C (!)
Stilte: 3/5

Afb 00100

Loonse en Drunense Duinen

Neen, deze keer heb ik geen dorp op stelten gezet. Zonder problemen aan de Emmamolen in Nieuwkuijk aangekomen via o.a. de A2 vanuit Eindhoven. Er woei een frisse wind over de polder zodat de jas aanmoest op de fiets. Even voorbij het ontwateringskanaal ’s Hertogenbosch-Drongelen bleken de fietsknooppuntnummers niet meer te kloppen en reed ik prompt verloren. Ter hoogte van het Pannenkoekenhuis Helvoirtse Heide begon ik dan maar op GPS-track in de juiste richting te fietsen; een omweg van enkele kilometers. Een uurtje later kwam ik dan aan de achterkant van de Efteling aan waar ik om 11 uur de wandeling kon starten.

Afb 00004

Op één van de vele bordjes van het Natuurpark De Loonse en Drunense Duinen wordt de wandelaar duidelijk gemaakt waaraan hij zich te houden heeft. Ik steek de drukke verkeersweg over en hou even halt bij het vredesmonument van Kaatsheuvel. Tijdens de oorlogsjaren lagen in dit gebied tonnen munitie opgestapeld. Het LAW-pad kronkelt door het dennenbos met op de achtergrond flink wat geraas van de snelweg en de rollercoasters van de Efteling. Even later loop ik langs een mooi heideven dat blijkbaar een verzamelpunt is voor hondenbezitters. Menig viervoeter pleziert zijn baasje met een plons in het water.

Afb 00005

Ik laat een drukbezette parking achter mij en duik rechts het bos in. De eerste beboste duinen dienen zich aan. Terwijl tientallen mountainbikers zich uitleven op de toppen, loop ik beneden laverend tussen de plassen langs een wei met highlanders naar herberg De Roestelberg. Een drukte van jewelste. De parking staat vol, het terras zit vol en grote groepen mountainbikers maken zich klaar voor een tocht. Onmiddellijk ernaast beklim ik een hoge zandduin. Overal spelende kinderen en jonge vaders die gek doen. 🙂 Het uitzicht is grandioos. Kijk maar:

Zand en heide zover je kan kijken met hier en daar plukjes mensen en ruiters te paard. Kleine groepjes kreupele boompjes zoeken her en der beschutting bij mekaar. LAW 13 volgt de zoom van deze enorme zandbak naar links. Het is goed uitkijken naar de paaltjes die ver uiteen staan. Heel gauw is het gedaan met de drukte en de eenzaamheid overvalt je in deze ruwe omgeving.

Afb 00013

Achter de huizenhoge duinen steek ik het fietspad over (langs waar ik daarstraks gefietst ben) en duik het bos in. Er volgt een mooie beukendreef, nadien een elzen- en berkenbosje, gevolgd door naaldbossen. Af en toe ruiters met de sjees.

Afb 00022

Na dit ommetje draait het pad opnieuw naar de zandheide en loopt er meteen dwars in. Boven het zand waait een wat ruwe wind maar af en toe tovert de zon een gouden kleur op de woestijn. Het zand is nu al moeilijk begaanbaar; wat moet dat in de zomer zijn?!? Op en over de duinen hou ik links, steeds uitkijkend naar de paaltjes. Het is genieten hier, helaas te fris voor een picknick. Tenslotte daal ik door diep zand af van een hoge duin, de bossen in. Deze zijn hier oorspronkelijk geplant om het oprukkende zand tegen te houden.

Afb 00019

Tot nu toe werden alle recreanten netjes gescheiden maar nu loopt mijn wandelpad over 50 m gelijk met het mountainbike-pad. Er komt er eentje aangestormd en ik zet me opzij. Briesend zeikt hij me toe dat ik op zijn terrein ben en weg is hij. Zielepoot, denk ik en loop verder het bos in. De fleece-jas kan weer open en het zweet weer parelen. Een opmerkelijke plekje tussen de bomen trekt mijn aandacht. Hier heeft een kind zijn opa herdacht die wellicht in dit bos gestorven is. Alle takken versierd, ontroerend toch.

Afb 00042

Ik loop nu het bos uit en langs enkele akkers en een boompjeskwekerij om dan uit te komen bij Zorgboerderij Giersbergen. Wat een schilderachtig gehucht is dit, zeg! Met stro bedekte hoevetjes, een dorpspomp en een witte herberg met een koets ervoor. A.u.b., meer moet dat niet zijn. Blijkbaar is herberg De Drie Linden een toegangspoort tot het Natuurpark. Mensen genieten buiten op het terras van de zon, terwijl achteraan een heuse kermismolen vertier biedt aan de kinderen. Zelf zoek ik binnen een plaatsje; gezellig houten interieur, houten tafels en stoelen en originele kerstversiering aan het plafond. Ik bestel de beste erwtensoep ooit met al het lekkers van het varken erin en 2 lekker met fijn spek belegde boterhammetjes ernaast (samen 5 €).

Afb 00049

Omstreeks twee uur stap ik verder. Het pad loopt langs de zoom van het dennenbos en dan er doorheen. Veel ruiters onderweg. Na een tijd draait het traject linksaf richting een verkeersweg. Aan de overkant ligt het reeds vermelde pannenkoekenhuis; ziet er best gezellig uit en is ook startpunt voor wandelaars en fietsers. Ik loop een stukje bos en heide door om tenslotte via een lange dreef uit te komen aan het ook al vermelde ontwateringskanaal. Vanaf nu en eigenlijk voor het eerst vandaag loop je op asfalt, eerst een weg, dan een kaarsrecht fietspad richting Nieuwkuijk. Rechts over de polder zie je al de kathedraaltoren van ’s Hertogenbosch; recht voor trekken de draaiende wieken van de Emmamolen de aandacht. Ik loop toch nog even binnen, uit nieuwsgierigheid alleen al. Het is er erg gezellig en als wandelaar en fietser ben je hier welkom. In het molenwinkeltje achteraan kan je verse producten kopen als meel en speltbrood.

Afb 00054

Niet zonder moeite geraak ik op de snelweg richting Waalwijk om dan naar Kaatsheuvel af te slaan. Nog voor het donker staat de fiets weer op de auto en begin ik aan de lange en nogal ingewikkelde rit huiswaarts. Vandaag was een topdag!

Als alternatief voor de Efteling bieden de Loonse en Drunense Duinen gratis en oprecht vertier; ten onrechte bij ons in België niet bekend. Wild ga je hier wellicht niet te zien krijgen; daarvoor is het net iets te onrustig. Naar verluidt is het er wel maar enkel in beschutte zones. Een eldorado voor wandelaars, fietsers, mountainbikers en ruiters (die laatste mits vergunning). Hier een sfeerbeeld gemaakt door een drone:

 

FOTO-ALBUM

 

7 Reacties op “LAW 13 Hertogenpad: Efteling – Nieuwkuijk (Emmamolen)

  1. Wat een mooie wandeling. En heel leuk met die filmpjes. Ik heb ondertussen je link aangepast. Was inderdaad oud. Heb onmiddellijk ook andere ongeldige links verwijderd.

  2. Nice walk and description Guido, as always. Did you film the 360 degree movie from a tripod? It was very smoothly done!

  3. Oh wie traumhaft, das ist eine Tour, die würde ich im Sommer gerne mal gehen, ich möchte sooooo viel und die Videos hach Guido, wie schön ist das!!!!!
    Liebe Grüße
    Mich hat jetzt gerade die Sehnsucht gepackt

  4. Heel mooie wandeling Guido !

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

