GR 5/128 SP7: Veldwezelt (B) – Maastricht – Eijsden (NL)

(Topo-gids GR5/E2 Traject der Lage Landen, 2003)
(Topo-gids SP7 Krijtlandpad, 3de editie)

Tocht: 22 km, Brug Veldwezelt – Pietersberg – Eijsden
Datum: Zo 27 december 2015
Weer: zonnig met frisse bries, 13°C
Wandeltijd: 10.40 – 15.40
Stilte:  1/5 (achtergrondgeluid verkeer/industrie)

2015-12-27 13.18.38

Het mooie weer wil maar geen einde nemen. Enkel ’s morgens aan de brug van het Albertkanaal in Veldwezelt is het fris genoeg voor de jas. Over het pad naar de brug van Vroenhoven valt weinig te zeggen: links een golfterrein, rechts wordt aan het kanaal gejaagd en verder overal sluikrommel. Eens voorbij de indrukwekkende nieuwe brug (ingericht als oorlogsmonument met oude bunker incluis) wordt de tocht interessanter. GR 128 is er intussen bijgekomen en begeleidt ons tot in Eijsden. Door glooiende velden en boomgaarden gaat het omhoog naar wijngoed De Apostelhoeve, dan een steil glad paadje naar beneden in de Jekervallei. Links in de verte de torens van Maastricht. GR 5 passeert de watermolen aan de Jeker en klimt steil de Pietersberg op.

Apostelhoeve in Jekerdal

Apostelhoeve in Jekerdal

Boven staat een wandelwegwijzer die het officiële einde aanduidt van het beroemde Pieterpad. LAW 9 doorkruist Nederland van noord naar zuid en is voor de Nederlanders zowat de GR 128 voor Vlaanderen. GR 5 draait rechtsaf richting Kanne: dat stuk ben ik gelopen met een Dagstapper Limburg. Ik draai nu mee met de eveneens wit-rode tekens van het Pieterpad rond de Afb 00014cementgroeve van ENCI. Die hele Pietersberg lijkt op een holle kaas waar nog enkel de buitenkorst van overblijft. Op de grote vlakte aan het fort van de Pietersberg heerst een drukte van jewelste. Op zondagse schoentjes tippelt menige dame over het modderige parcours. Van hieruit is het niet ver tot aan de buitenste verdedigingsmuur van Maastricht. Even verder volgt de binnenste stadsmuur en dan loop ik langs de mooie Bisschopsmolen naar de romaanse O.L.V.-Kerk. Op de buitenterrassen en in de winkelstraatjes is het gezellig druk. Door de bekende Stokstraat loop ik naar de Brugstraat waar ik net nog één plaatsje vind in café-restaurant ’t Piepenhoes.

Afb 00026

Na de koffie ben ik klaar voor deel 2. Ik meng me tussen de wriemelende massa op de Sint-Servaasbrug. Een Duitse worst- en flammkuchenverkoper doet gouden zaken bij de brug. Aan de overkant onmiddellijk rechts en aan de Waterpoort (waar vroeger de schepen werden gelost) zie ik het geel-rode teken van het Krijtlandpad. Ik passeer het Gouvernementsgebouw en de ovale toren van het Bonnefantenmuseum en loop langs heel wat nieuwbouw aan de Afb 00033Maasoever. Toch kan die baksteenarchitectuur me maar matig bekoren; ik ben dan ook blij dat het centrum vlug achter me ligt en dat de Maas weer alle aandacht opeist. Jammer van de drukke verkeersweg links maar ik concentreer me op het tegenlicht dat door de oeverbeplanting speelt. Een graspad voert tussen de baan en een helder beekje maar daar komt helaas een einde aan. Plots moet ik de weg over en een industriegebied in. Op deze weg is op zondag gelukkig geen verkeer maar zowel de GPS-track als de kaart in de topogids geven een ander traject aan dan de geel-rode tekens…. Blijkt dat een veldweg die naar de plaats Dassenburcht (!) leidt, afgesloten is door een gloednieuwe fabriek die er dwars over gebouwd is. Tja, gelukkig komt nu een mooi stuk, langs een knotwilgenlaan, fruitgaarden en natte weides met veel wilde ganzen. Aan de overkant van de spoorweg lonken in de verte de “bergen” van Zuid-Limburg. Het dorpje Oost-Maarland oogt nu uitgestorven maar dat zal met carnaval wel even anders zijn.

Afb 00041

Bij het oversteken van de N581 valt een hele rij bloeiende narcissen op langs de weg. Het is inderdaad opvallend warm. Ondanks de frisse bries op open plaatsen volstaat mijn fleece om het warm te houden. Een rechte dreef voert naar een parking die toegang geeft tot natuurgebied Eijsder Beemden. Tussen enkele Maasplassen en de oever voert een graspad pal naar het zuiden. Met de zon en de wind in het gezicht geniet ik van het schouwspel van licht en water. De grote groep runderen ligt gezellig te herkauwen in het struikgewas en op de Maas vissen aalscholvers naar lekkers. Ver aan de overkant herken ik Lanaye (Ternaaien) en de sierlijke brug over het Albertkanaal. Dit stuk natuur lokt met recht en reden heel wat bezoekers. In de buurt van Eijsden passeer ik een meetboot die heel terecht de waterkwaliteit vanuit België nauwgezet in de gaten houdt. Wat verder trekken enkele mooie huizen beschermd door een kademuur mijn aandacht. Een ervan blijkt een café te zijn waarvan het terras uitkijkt over de Maas; ideaal maar er is geen lege stoel. Ik loop de middeleeuws aandoende Diepstraat in en buig rechtsaf naar het kasteel van Eijsden. Via de poort mag je naar binnen lopen en het mooie renaissancegebouw (1636) van dichtbij bewonderen. De statige dreef tegenover het kasteel leidt rechtstreeks naar het station: eindpunt van mijn wandeling vandaag.

Afb 00053

Afb 00061

Uiteraard is mijn trein net vertrokken maar niet getreurd: ik koop een kaartje uit de automaat (3.40€ voor een ritje van 10 minuten) en trek naar het hotel-café Le Bonheur. Ik word er vriendelijk ontvangen en bij een grote Gulpener Pils mag ik zonder probleem mijn boterhammetjes eten. Een uurtje later (16.32) stap ik op de Belgische trein uit Luik die me afzet in het centraal station van Maastricht. Nog even doorlopen tot perron L voor bus 20A van De Lijn (richting Hasselt). De bus van 17.02 blijkt wel een kwartier over tijd maar de vriendelijke chauffeur zet me zonder probleem af aan Halte Veldwezelt Kanaalbrug.

Afb 00064

Mede door het weer vond ik dit een zalige GR-tocht. Hoogtepunten zijn de vallei van de Jeker, de doortocht van Maastricht en de Eijsder Beemden; interessant zijn de Sint-Pietersberg, de rechteroever in Maastricht, de kade en de Diepstraat in Eijsden en het kasteel natuurlijk. Voilà, de topogids GR 5 Traject der Lage Landen kan nu het archief in en de eerste passen op het Krijtlandpad zijn gezet.

TipIn het seizoen is er een voet- en fietsveer tussen Eijsden en Lanaye zodat je makkelijk met de fiets de afstand naar Vroenhoven of Veldwezelt langs het Albertkanaal kunt overbruggen.

TipTip: Wie bus 20A mist, kan met lokale stadsbussen 2, 1 en 10 tot vlak bij het kanaal rijden. Of je wacht 2 uur op de laatste 20A.

uitgebreid foto-album

7 Reacties op “GR 5/128 SP7: Veldwezelt (B) – Maastricht – Eijsden (NL)

  1. Pingback: SP 7 Krijtlandpad: Eijsden – Slenaken | guidowke's wandelblog

  2. Van de éne GR naar de andere en zo kom je overal!

    • Ja, ik hou wel van die afwisseling. Meestal laat ik mijn beslissing afhangen van a) het weerbericht b) mijn gemoedstoestand. 3 à 4 mogelijkheden zijn minstens gedeeltelijk voorbereid zodat ik op vrij korte termijn kan beslissen.

  3. Een mooie tocht achter de rug , en een mooi landschap daar in de omgeving van Maastricht , jij reist wat af ! 🙂

  4. Nach einer Woche Flachlandwandern weiß ich, ja auch um die 20km lassen sich an einem Tag wandern 😉
    Das Gewusel in der Stadt hätte mich allerdings ziemlich genervt schätze ich, aber anschließend hattest du ja Natur pur. Viel unterwegs bist du 😉

    • Ach das Gewusel war wirklich nur im Zentrum selbst und Maastricht ist auch nur ein großes Dorf 😉 Ein gemütliches allerdings, wo sich ein Besuch lohnt. Wir waren schon des öfteren dort zum Flanieren und Einkehren (Shopping ist nicht so unser Ding). – Doch, im Dezember war ich ziemlich unterwegs; lag auch am Wetter. Die erste Wanderung im neuen Jahr: keine Ahnung wann.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

