GR 561 Hamont – Bree

Topo-gids GR 561 Kempen-Maaspad
Tocht:  26,5 km  Hamont – Bree
Datum: wo 30 december 2015
Weer: zonnig, 9°C
Wandeltijd: 9.45 – 15.30
Stilte: 2/5

Afb 00001

Tja, wat zal ik zeggen: voor deze tocht ga ik niet makkelijk iemand kunnen warm krijgen. Kilometers malen en heel af en toe een leuke kennismaking. Echt verrast was ik niet zoals je hier al kon lezen. Georganiseerd heb ik deze etappe wel bijna volledig met openbaar vervoer. Een shopping biljet van de NMBS voor 11€ (heen en terug) bracht me op een klein uur van Herentals naar Hamont. Door niet Afb 00003vanuit Achel te vertrekken (GR-variante Militaire Dijk) maar vanuit Hamont (= eindstation) was ik een uur vroeger aan het stappen; toch mooi meegenomen voor zo’n lange tocht. Het traject tot aan het kanaal Bocholt-Herentals is ongeveer even lang als van Achel kerk over de Militaire Dijk.

Afb 00008

Afb 00006Onderweg valt er weinig te beleven maar het licht van de zon op je snoet maakt veel goed. De wandelrichting vandaag is opnieuw zuid-zuidoost. Ook het jaagpad langs het kanaal is saai te noemen, mede door recente beheerwerken. Wanneer ik dan boven een mooi vennetje plots een kleurrijke schicht in het zonlicht zie vliegen, een ijsvogeltje, ben ik weer met de wereld verzoend 😉 Even verder verlaat ik de kanaaloever om het Natuurgebied Lozerheide te betreden. Dat vond ik vorige keer al een topper en ook nu weer. Aan de rand van het grote ven is een loopbruggetje gemonteerd en een mooi wandelpad langs de rand garandeert rust voor de vele watervogels (vooral eenden, zwanen en aalscholvers). De mooie kanaalkom en de sluis van Lozen vormen ook een mooi plaatje, al staat de zon het maken van goede foto’s in de weg.

Ik verlaat hier de GR en volg de hoofdweg naar rechts omdat ik naast het Afb 00016kerkplein een goede pleisterplaats weet: fietscafé De Stop van Lozen. Binnen heerst een gezellige drukte, de ‘pompoensoep van gisteren’ smaakt lekker en de prijzen zijn ook van gisteren (8€ voor 1 lokaal biertje + 1 dagsoep + 1 mokkakoffie met vlaai). Het ommetje loont dus echt wel de moeite. Wanneer ik drie kwartier later het straatje naast het kerkplein insla, ben ik zo weer op het GR-traject. Het asfalt gaat over in een zandweg die kriskras door uitgestrekte landerijen loopt; af en toe een stukje nat bos, dan weer lege velden en weides. Dat gaat zo kilometers lang door tot ik eindelijk een bankje vind aan het Klootshof in Nederkreiel (Bocholt). Even wat eten en drinken en weer verder want het briesje doet je toch snel weer afkoelen.

Afb 00020

Zicht op Klootshof

Opnieuw kriskras door landelijk gebied tot ik aan de afslag kom (volgens de topogids) van de variante Stamprooierbroek – Kinrooi. Een als fietsweg aangeduid baantje moet ondanks de gevraagde snelheidsbeperking druk en snel verkeer trotseren tot aan de Voorste Luismolen. De molen is in werking en dit is toch wel een idyllisch plekje; blijkbaar is hier ook een soort infopoort tot het omliggend wandelgebied met cafetaria, maar momenteel gesloten. Blijkbaar is de start van de variante Stamprooierbroek naar hier aan de Abeek verlegd!

Afb 00022

Voorbij de molen gaat het weer eentonig verder over een weliswaar rustig asfaltbaantje tot aan de Zuid-Willemsvaart. Linksaf naar de kanaalbrug en langs de andere oever verder richting kanaalkom van Bree; eigenlijk is dit een fietspad maar lokale wandelaars laten hier ook graag hun hond uit of komen zelf even een frisse neus halen.

Afb 00023

Via de Kanaalstraat loop je rechtdoor Bree binnen; het is er gezellig druk, zeker aan de ijspiste op de markt die er door de hoge temperatuur erbarmelijk slecht bij ligt. Zelf zoek ik een rustig plaatsje aan het raam van een biercafé buiten de drukte, blij dat ik zit.

Afb 00029

Een uurtje later ben ik op 5 minuten van de Markt aan het busstation waar werken bezig zijn. Blijkbaar nemen de chauffeurs  het met hun vertrekuren niet zo nauw. Tot mijn verbazing vertrekt voor mijn neus een bus naar Geel; het heeft me al vaker verrast dat je van diep in Limburg naar Geel kan. Dat moet toch iets met de Hogeschool daar te maken hebben. Eer ik me kan bedenken, is die bus al weg. Bus nr 8 komt ook al aangereden en vertrekt 8 minuten voor tijd naar Neerpelt station. (Lijn 183 rijdt ook naar Neerpelt) Nog een kwartiertje wachten op de trein en weg zijn we. Dat liep als gesmeerd. De benen zijn moe, de ogen vermoeid door zon en wind en ik ben content dat ik niet zelf hoef te rijden.

Afb 00034

Foto-Album van deze tocht

 

Wandeljaar 2015 zit er op. Wat zal 2016 brengen? Alvast mijn pensionering. Allicht een paar nieuwe wandelschoenen. Wandeltochten op GR 5A (Oost- en West-Vlaanderen), GR 573 (Vesder en Hoge Venen), GR 561 (Limburg), GR 12 (Antwerpen, Brussel), LAW 13 Hertogenpad (NL), SP 7 Krijtlandpad (NL), GR 5 & 57 (Ardennen), enkele RB’s in Luik en Waals-Brabant en hopelijk zoveel meer. Aan alle trouwe en toevallige lezers een fantastisch 2016 gewenst! 

2 Reacties op “GR 561 Hamont – Bree

  1. Veel wandelplezier in 2016! Wij genieten mee door je blog te volgen…

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

