SGR-Kempen Etappe 11: Pulderbos – Herentals

Afsluitende etappe

Datum: Wo 20 jan 2016
Traject: Pulderbos – Herentals, 27 km
Topogids: Streek-GR Kempen (2012)
Wandeltijd: 10:00 – 16:30
Weer: betrokken, 0°C
Stilte:  2/5

Ergens in Vorselaar

Ergens in Vorselaar

In januari 2014 ben ik aan Streek-GR Kempen begonnen, tijd om er een einde aan te breien 😉 Buslijn 427 brengt me op een half uurtje van station Herentals naar de kerk van Pulderbos. Een tocht door eigen streek.

Afb 00001Er is droog weer voorspeld met een streepje zon. Terwijl ik de laatste woonstraten achter mij laat en de Pulse Beek oversteek, lijkt die zon door de wolken te willen priemen maar bedenkt zich telkens weer. Het Maria-oord Fatima is zowat het enige vermeldenswaardige tot Pulle (zo’n 4 km). Er volgen opnieuw enkele rustige woonwijken tot aan de Heirbaan, een oude onverharde heerweg met afgescheiden fietspad los door natuurdomein De Lovenhoek. In de zomer passeren hier veel fietsrecreanten, nu is hier geen kat onderweg. Mijn traject volgt een tijdje hetzelfde pad als GR 5 tot die voorbij het kapelletje van de Lovenhoek rechtdoor naar Grobbendonk trekt terwijl de SGR linksaf een veld oversteekt. Zigzaggend door dennenbossen waarin hard gewerkt wordt om de eentonigheid ervan te doorbreken, gaat het naar de gehuchten Pallaaraard en Strateneind in Vorselaar. Het is een landelijke omgeving met enkele boerderijen en plukjes nieuwbouw. Borden informeren de wandelaar hoe eenzaam, zelfs onheilspellend het hier vroeger moet geweest zijn. Zelfs in mijn kindertijd werd nog gewaarschuwd voor de mensen die hier woonden en als ‘messentrekkers’ de plaatselijke kermis durfden onveilig maken.

De lucht is intussen helemaal betrokken en de koude wind snijdt in het aangezicht. Voorbij de Veertien Kapellekes (ook met legende) kruist een haas of alleszins een groot konijn mijn zandpad en verdwijnt in het bos. Weldra trek ik het kasteeldomein van Vorselaar in. Tussen de rododendrons en de statige beukenbomen priemen de contouren van het prachige waterslot Kasteel de Borrekes. De slotgracht is helemaal dichtgevroren en de glazige stilte wordt enkel onderbroken door het jeugdig gejoel van naar huis fietsende scholieren. In de boomschors van de beuken wordt eeuwige trouw gezworen.

Ik ben intussen zo’n 2,5 uur onderweg en beslis aan de uitrijpoort van het domein een korte picknickstop in te lassen. Vlug wat eten en wat warme koffie uit de wind; echt gezellig wordt het niet. Door gehuchten als Vispluk en Berkelhei gaat het opnieuw landelijk naar Lille. De Schranshoeve uit 1635 is de oudste woning van het dorp en wordt blijkbaar gerestaureerd. Onder de kerktoren vind ik de achteringang van bierkroeg De Crawaett, een begrip bij wielerminnend Vlaanderen. In de kroeg affiches van het Belgisch Kampioenschap Cyclocross en aan de toog wordt met kennis van zaken over ‘bier’ gepraat. Ik word er vriendelijk onthaald en maak dus graag wat reklame voor de zaak.Na zo’n drie kwartier ben ik opgewarmd en gewapend voor het laatste traject. Door rustige woonstraten gaat het naar en langs Poederlee. Eens de drukke baan naar Herentals overgestoken, passeer ik de fraaie Heggekapel en duik opnieuw een stukje bos in. Vanaf hier bevind ik mij op het traject van de jaarlijkse “halve marathon van cohe”, een evenement waar ik altijd met veel plezier aan deelgenomen heb, als loper en als vrijwilliger. Daarbij is de oversteek van de gewoonlijk winderige Aa-vallei vaak een serieus obstakel, om nog te zwijgen van de beklimming van de beboste Kempische heuvelrug op het einde. De GR-tekens lijken af en toe afwezig maar ik vind zonder probleem de toeristentoren: officieel eind- en startpunt van GR-Kempen.

De Aa

De Aa

Afb 00043Ik loop evenwel rechtdoor richting kerkhof en langs de hoog op een zandduin gelegen Heilige Grafkapel (nog steeds vervallen) om dan via de kruisweg af te dalen naar de spoorwegovergang (lijn Herentals-Turnhout). Beneden passeert mij een kwieke stapper met zware rugzak en we raken al stappend aan de praat. Terwijl we de stad binnenlopen en langs de vistrap aan de Kleine Nete door het Begijnhof lopen, vertelt deze medewerker van de stad Herentals mij honderduit over zijn plannen om in april naar Santiago de Compostella te vertrekken. Hij oefent nu met een rugzak van 14 kg en uit alles blijkt dat hij goed voorbereid is, ook op de mentale verschrikkingen die hem te wachten staan. Zo belanden we in een mum van tijd aan het station van Herentals, eindpunt van mijn tocht. Ik wens hem het allerbeste toe op zijn pelgrimstocht en hoop over zijn ervaringen ergens te kunnen lezen of horen.

GR-Kempen was al bij al een mooi avontuur. De Stille Kempen zijn zeker niet meer wat ze waren maar onderweg tref je nog voldoende plekken aan waar de tijd heeft stil gestaan. Zo kan je je toch een beeld vormen van hoe het ooit geweest moet zijn. Als Kempenzoon vind ik bovendien dat je toch je eigen streek moet kennen en daartoe biedt het traject ruimschoots gelegenheid. Geen beter manier dan te stappen of te fietsen; alleen zo ontdek je de mooie plekjes die er in Vlaanderen ongetwijfeld nog zijn.

Foto-album

5 Reacties op “SGR-Kempen Etappe 11: Pulderbos – Herentals

  1. …”echt gezellig wordt het niet”, lees ik in je verslag, waar je het hebt over je middagpicknick in de vrieskou….Terwijl je toch weet, dat amper een km verder, de (warme) soep of de (frisse) Duvel op je wachten (bij de knetterende houtkachel, notabene !)
    Maar zo ken ik de fanatieke GR-stapper : zeker niet afwijken van de afgebakende route !!!…. Alhoewel het van bij ons tot pakweg de Heggekapel via het (voor jou vertrouwde) halvemarathonparcours zeker niet minder mooi wandelen zou zijn ! (en nog korter op de koop toe).
    Hoedanook : als je nog eens zo “rakelings” bij ons passeert, geef dan een seintje en we zullen je héél graag ontvangen en met de nodige “zorgen” verwennen !

    Bert

  2. Well done Guido for completing it. Nicely written and interesting as always. And 27 km – that’s quite a trek!

  3. Da’s dan toch weer een GR pad dat volledig achter je ligt. Je verslagenreeks met veel info en tips geeft geïnteresseerden nu tenminste ook een idee over dit pad, en wie weet… zin om er ook aan beginnen. Je conclusie ben ik volledig mee akkoord. Eerst je eigen streek kennen, want hoe kun je anders vergelijken met de rest van de wereld?

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

