GR 573 Nessonvaux – Verviers

Datum: Wo 24 feb 2016
Traject: Etappe 2 Nessonvaux – Verviers, 18 km; 589 m ↑ & 493 m ↓
Topogids GR 573 Vesdre et Hautes Fagnes 2015
Wandeltijd: 10:50 – 15:30
Weer: zonnig met wolken, 4°C
Stilte: 3/5

2016-02-24 12.15.12

Zo gezegd, zo gedaan. Voor mijn tweede etappe op GR 573 trotseer ik het stokkende verkeer op de E313, de werken aan de brug over de Maas in Herstal en de dichte mist onderweg naar Verviers om te parkeren aan mijn einddoel: de kerk van Mangombroux. Aan halte Eglise stap ik op de eerste bus naar het centraal station van Verviers (€ 2,10), enkele minuten verder. Het plein voor het station ligt helemaal open. Nu is het 40 minuten wachten op de trein richting Herstal. Tijd om me een rittenkaart van de TEC aan te schaffen (€13,5). Met de trein van 10.05 sta ik op een kwartiertje in het station van Nessonvaux. Vermits er geen toilet was in het station van Verviers trek ik naar mijn café van vorige keer: La Concorde – Chez Vero voor een koffie en een sanitaire stop: ik ben tenslotte van 7.45 onderweg en het is nu bijna elf uur.

Afb 00001

Voorbij het station moet er al onmiddellijk stevig geklommen worden naar het gehucht Trasenster, zo’n 100 m hoogteverschil over een smal pad naast een beekje. Wat verder volgt een cornichepad door het bos, gevolgd door een steile afdaling. Een asfaltbaantje voert omhoog naar het volgende gehucht: hameau de Becoën, alweer langs een snelstromend beekje. Linksaf loop ik op een panoramapad dat uitzicht geeft op een fraai gelegen dorp aan de overkant van de vallei van de Vesder: Goffontaine. Mijn GR-traject blijft vandaag aan de zuidkant van de vallei.

Afb 00005

Voorbij een eenzaam huis met enkele rasechte muilezels stoot ik op de ruisseau du Fond des trois Bois. Letterlijk. Het pad was al ongemeen modderig maar nu is er geen doorkomen aan: door boswerkzaamheden hogerop en door de regen van de voorbije dagen is de beek zo gezwollen dat het pad weggespoeld is.

Ik zoek de oever af naar een doorwaadbare plek maar vind er geen. Zou ik mijn schoenen en sokken uittrekken en door de sterke stroming waden? Ander idee: ik trek mijn getten aan die in de winter standaard in mijn rugzak zitten. Met de hulp van mijn wandelstokken balanceer ik op een steen onder water en stap in één vloeiende beweging via een natte boomstronk naar de andere oever. Gelukt! En slechts een beetje water in één van mijn schoenen. Maar geen erg: de nieuwe kurkzolen die ik gisteren gekocht heb, houden mijn voeten droog! Opgelucht dat ik niet met hebben en houden in het water gevallen ben, trek ik verder over het modderige bospad. Ik passeer een grote houten boerderij in Oostenrijkse chaletstijl en vervolgens een soortement kasteel (Les Masures). Het landschap vertoont meer en meer hagen die me uiteindelijk Pepinster binnenleiden.

Afb 00023

Pepinster is wat ze in mijn dialect een “mottig straatdorp” noemen. Buiten wat supermarkten en parkings valt er in dit armoedig oord weinig te zien. Geen café in zicht, dus ook geen pitstop. Ik passeer het station en het kerkhof en loop verder op een steeds steiler afvallend cornichepad vlak langs de Vesder. Links uitzicht over de Vesdervallei en de prominent aanwezige spoorbruggen over de rivier; het valt me op hoeveel treinen er op die lijn rijden. Ik passeer het gehucht Hameau du Bois. Vanop mijn pad heb ik zicht op de agglomeratie van Verviers en het hoger gelegen Dison (GR 563 Pays de Herve) en op het viaduct van de E42 (St-Vith en Prüm). Nu volgt een bijzonder mooi aangelegd fitnesspad  door het bos (piste de santé José Lilien). Op een bankje naast de snelstromende beek is het hoog tijd voor de middagpicknick na meer dan 3 uur stappen. Hier is het heerlijk toeven in het zonnetje en van de E42 net achter de heuveltop hoor je hier niks.

Het fitnesspad eindigt tenslotte aan een kleine parking en wat verder steek ik de brug over de snelweg over. Hoe vaak ben ik daar beneden gepasseerd zonder te beseffen hoeveel schoonheid achter deze helling verborgen ligt! GR 573 blijft op tamelijke hoogte boven de stad Verviers. Weides, paadjes door hagenlandschappen en dure woonwijken ver weg van de put waarin het ooit welvarende Verviers ligt. Even terug wat drukker bij het oversteken van de N657 naar Theux maar dan opnieuw heerlijk rustig langs een mooie speeltuin een schitterende beekvallei in. Aan de overkant kom ik bij de N640 naar Polleur, het einde van mijn GR-etappe. Ik volg de baan naar Mangombroux over zo’n 700 meter om zo uit te komen bij de kerk en mijn auto.

Link naar foto-album

2 Reacties op “GR 573 Nessonvaux – Verviers

  1. Disappointed that there is no picture of you crossing the swollen stream so acrobatically Guido! 😉 But I’m sure that taking a photo was the last thing on your mind.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

