GR 12 Bergen-op-Zoom – Ossendrecht

Datum: Za 27 feb 2016
Traject: Etappe 1 Bergen-op-Zoom – Ossendrecht, 23 km
Topogids GR 12 Amsterdam-Parijs Deel Vlaanderen & Brussel, 2016
Wandeltijd: 11.00 – 16.05
Weer: zonnig, 5° C, schrale oostenwind
Stilte: 4/5

Van Brabantse Wal naar polder

Van Brabantse Wal naar polder

Afb 00005En weer een nieuwe GR; momenteel loop ik er 5 tegelijk. Ik heb gewacht op de nieuwe topogids  om deze GR aan te vatten; ik ken enkele stukken via de eerste Dagstappersgids Antwerpen en was toen aangenaam verrast. Vandaag neem ik de bus  (lijn 105 – elk uur op zaterdag) aan de kerk van Ossendrecht richting station van Bergen-op-Zoom. De bus komt van Putte (NL) en passeert onderweg ook Hoogerheide, twee plaatsen die ik ken van het Streekpad Brabantse Wal. Ook het station van Bergen-op-Zoom wordt grondig gerenoveerd (net als dat van Breda). Dank zij mijn eerdere start op GR 5 (etappe Bergen-op-Zoom – Essen), weet ik dat je het tunneltje onder de sporen moet nemen om dan via woonwijken en een sterk vervuilde stadsvijver (plastiek en rommel) naar de stadsring te lopen. Het gekrijs van de meeuwen wijst op de ligging van de stad aan de Binnenschelde (zie Streekpad Brabantse Wal).

Afb 00002

Eens het tunneltje onderdoor loop je langs een speeltuin naar de Stayokay Hostel (Jh), het officiële startpunt van GR 12; een wandelboom vermeldt ook GR 5 en LAW 11 Grenslandpad.  Van het station tot hier is zo’n 3 kwartier stappen. Vorige keer liep ik de hostel voorbij maar nu gun ik mezelf een koffie en een sanitaire stop. Alles kraaknet, heldere kleuren en sympathieke bediening (wat een verschil met die JH van Luik!). Ook joggers en mountainbikers nemen deze plek als startpunt. Die drukte houdt echter al gauw op als ik zo rond de middag een eind het bos ingelopen ben. Tussen de dennenbomen ben ik beschut tegen de snijdende oostenwind en met de zon volop van de partij moet ik al gauw mijn fleece in de rugzak bergen.

Afb 00007

Het moet gezegd: deze eerste etappe loopt integraal door de natuur. Op zanderige bospaden gaat het afwisselend door dennen- en sparrenbos, af en toe loofbos richting Vliegbasis van Woensdrecht. Dicht bij de basis trekt een team in uniform mijn aandacht. Het blijkt om een training voor speurhonden te gaan en ik ben er getuige van hoe een jonge Mechelse scheper een ‘slachtoffer’ tussen de bomen ontdekt, zich ernaast legt en luid begint te blaffen: bravo! Ik volg nu de omheining rond de basis en beland in een typisch Kempisch landschap van heidevennen en stuifduinen. Het traject volgt kerend en draaiend de beboste duingordel tot dicht bij Huijbergen. Helaas draait de GR van dit rustige dorp weg (die gamba’s in pikante saus zullen voor de volgende keer zijn 😦  ) Aan een kruispunt vertelt een gedenkplaat over de vreselijke slag om de Schelde die ook hier in 1944 uitgevochten werd.

Ik passeer een camping (geen horeca) en begin nu toch uit te kijken naar een beschutte plek om te rusten. Even verder passeer ik bordjes met Staartse Heide (zie Brabantse Wal, etappe van Wouwse Plantage naar Putte) met voorlopig vooral bos. Wanneer ik aan het begin van een groot open heidegebied kom, zoek ik rechts een beschutte plek en gun mezelf een lange picknickpauze. Goedgemutste passanten houden een vrolijke babbel en ik geniet volop van het zonlicht en de stilte. Wanneer ik via een zanderig pad de heide oversteek, valt het me op hoe die grotendeels onder water staat. Aan de overkant trekt een infobordje over het Groote Meer mijn aandacht. Ik besluit om het smalle pad een eind te volgen en waan me ergens op de Hoge Venen. Helaas geen ven te bespeuren tussen het kreupelhout en dus maar teruggekeerd. Hoge muren van rododendron begeleiden me nu naar de weg naar Putte. Aan de overkant loopt het pad verder door de dennenbossen, omrondt een visvijver voor jongeren (!) en een gerenatureerd vennengebied om tenslotte uit te geven op een breed fietspad. Rechts van het pad strekt zich de dieper gelegen polder uit en heb je zicht op de Antwerpse haveninstallaties en de koeltorens van Doel. De wind waait nu ongenadig en met opgetrokken kraag kruis ik het Streekpad Brabantse Wal.

Afb 00020.jpg

Even verder liggen de eerste huizen van Ossendrecht. Ik buig af naar de kerk en probeer voorzichtig de deur van het enige café  (naast een jeneverslijterij) op de hoek. Ik beland midden in een film: heel de zaal luistert eerbiedig naar een microstem die traag de juiste nummers voor het bingospel afleest. Je kan een naald horen vallen. De vriendelijke waardin schenkt probleemloos een trappist voor me in; zelf ben ik blij dat ik zit en onderga deze toch wel speciale ervaring. Blijkbaar is zo’n bingo-namiddag een geliefkoosd tijdverdrijf in deze streek (zie onze etappe door Halsteren) dat zowel Belgische als Nederlandse dames (weinig heren) kan bekoren. In de auto hoor ik nog net Greg Van Avermaet zijn eerste Vlaamse klassieker winnen.

Link naar Foto-album

5 Reacties op “GR 12 Bergen-op-Zoom – Ossendrecht

  1. Ik ben benieuwd naar de volgende verslagen , het zag er mij ook weer mooi uit !

  2. ‘Bus’probleem is op te lossen als volgt:
    Parkeren bij (8) Ravenhof. 600m verder is de bushalte ‘Moretuslei’ (in de Kasteeldreef), terminus van lijn 105 (NL) en ook van 720 (B)
    Heen: Zalig zitten + pintje in Ravenhof en bus 105 (10.14) naar Ossendrecht ‘Kerkstr.’ (10.25). Bus om het uur
    Terug: bus 670 Kapellen ‘Golflei’ (16.13) – Kapellen ‘Dorp’ (16.21) en aansluitend bus 720 Kap. ‘Dorp’ (16.31) – Stabroek ‘Moretuslei (16.41). Bussen om het uur.
    Dan nog zalig zitten en een pintje drinken op uw en mijne gezondheid in het Ravenhof. Schol!
    PS: Ik heb de busdiensten op zaterdag genomen

  3. Mooi Guido, hmm, ik zal hem toch ook nog eens moeten doen die GR12, is al veel te lang geleden…

    • Luc, ik had vooraf je verslag gelezen en zo verschillend van toen leek het parcours me niet; dat kan op de volgende etappes natuurlijk veranderen. Ik zit intussen weer met een logistiek probleem voor etappe 2: 3 bussen die niet op mekaar aansluiten! Het zal de fiets worden.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

