GR 12 Ossendrecht – Kapellenhof

Datum: za 12 maart 2016
Traject: Etappe 2 Ossendrecht – Kapellenhof, 18 km + 13 km fietsen
Topogids GR 12 Amsterdam-Parijs Deel Vlaanderen & Brussel, 2016
Wandeltijd: 10:50 – 15:30
Weer: zonnig, 0°- 11° C, schrale oostenwind
Stilte: 4/5

2016-03-12 10.51.41

Een kortere etappe is welkom na 2 weken inactiviteit. Ik parkeer moeiteloos in de Rozenlaan in Kapellenbos; met de fiets rijd ik die teneinde tot op de Oude Galgenstraat die ik naar links volg tot aan de N11 naar Putte. Onderweg vallen me talloze oorlogsbunkers op die ongewoon dicht bij mekaar staan, soms op 10 meter van mekaar. Ik volg de baan Putte-Hoogerheide tot aan het Puts Moleke, daar linksaf en verder tot aan de kerk van Ossendrecht. Ondanks de zon was het berekoud onderweg maar nu mag de dikke jas in de rugzak; een fleece en een windjack moeten volstaan.

Ossendrecht

Ossendrecht

Grenspaal 265

Grenspaal 265

Het GR-pad volgt mooi de steilrand van het dorp om even verder nog een laatste keer de Brabantse Wal te beklimmen. Over de Scheldepolders rechts is het een beetje mistig zodat zelfs de koeltorens van Doel niet te zien zijn. Het pad voert ook de polder in om na zo’n 3 kwartier uit te komen bij Café De Leeuw van Vlaanderen.

Door de Scheldepolder

Door de Scheldepolder

De Leeuw van Vlaanderen

De Leeuw van Vlaanderen

Het zonnige buitenterras is uitnodigend maar de topogids vertelt over de authentieke tapkast van Antwerpens meest noordelijke café (1878), dus ga ik de ouderwetse gelagzaal binnen. Vlakbij de Leuvense stoof heb ik als enige klant een mooi zicht op het oergezellige interieur. Bij een lekkere koffie mag ik zonder probleem mijn lunchpakket opeten en krijg bij navraag nog wat vriendelijke uitleg over dit historisch café. In W.O.I lag het nabij de Dodendraad in niemandsland tussen België en Nederland en was het belangrijk voor het contact tussen de 2 landen. Nog vroeger kwamen de landarbeiders op weg naar de poldervelden er hun borrel drinken. Mij smaakt na het eten een groot glas Vlaamsche Leeuw van ’t vat; een modern zacht bier zonder al te veel alcohol: een aanrader 🙂

Afb 00010

Vanaf de Leeuw van Vlaanderen duikt GR 12 opnieuw Nederland in en de bossen van Stoppelbergen. Ik loop nu parallel met het streekpad Brabantse Wal even verderop. In dit uitgestrekte bosgebied is en wordt nog flink gewerkt om voldoende open ruimte te creëren. Ik loop kilometerslang volop van het zonnetje en de complete stilte te genieten.

Door Stoppelbergen naar Putte

Door Stoppelbergen naar Putte

Op een bepaald ogenblik duiken meer en meer waardevolle beuken en dreven op: een zekere aankondiging van één of ander kasteel. Een van die beukendreven geeft uitzicht op het theehuis De Gloriëtte (1768). Een knappe rododendronlaan leidt rechtstreeks naar kasteel Ravenhof. Over de slotgracht en binnen de poort geniet ik op het zonovergoten terras van brasserie Het Koetshuis van een trappist. Vermits er aan het tafeltje naast mij Spaans wordt gesproken, verplaats ik me zonder moeite naar de 16de eeuw 🙂

Naar Kasteel Ravenhof

Naar Kasteel Ravenhof

Nog even in Nederland loop ik door het Moretusbos (de naam verraadt de vroegere eigenaars van het domein) het Belgische Putte binnen. Eventjes een residentiële wijk door, een drukke weg oversteken en plots sta ik aan het Antitankkanaal. Deze 6 m brede gracht, zoals ik moet zeggen, werd vlak voor WOII aangelegd om Antwerpen te beschermen tegen een Duitse tankaanval. Hij ligt in een kwartcirkel op een afstand van 15 km van Antwerpen en is 33 km lang, verdedigd door talloze bunkers en forten en eindigt in Oelegem aan het Albertkanaal. Tijdens de oorlog bleek de gracht compleet nutteloos maar nu is het een mooi stukje natuur voor fietsers en wandelaars.

Op de oevers van de antitankgracht passeer ik steeds meer bunkers, ook wanneer het pad van het water wegdraait en de heide en het bos opzoekt. In het mooie Mastenbos staat een gids bij één van de bunkers uitleg te geven aan een groepje wandelaars. Links en rechts van de mooie wandelpaden vind je duidelijk restanten van Duitse loopgraven uit WOI. De Duitse troepen wilden daar een eventuele geallieerde doorbraak vanuit Nederland tegenhouden. Dit Afb 00047Loopgravenpad loont beslist eens de moeite om terug te keren, zeker als de heide in bloei staat. Een vriendelijke oude man met stok geeft me met plezier meer uitleg over de militaire geschiedenis van het bos en prijst ook de overkant van de Kalmthoutse Steenweg aan. Mijn pad loopt echter noordelijker om via enkele residentiële groene wijken terug aan te komen in de Rozenlaan.

In het Mastenbos

In het Mastenbos

Sommige van de villa’s onderweg, ook nieuwgebouwde, bieden plaats aan een kleine tot middelgrote kloosterorde maar zijn vermoedelijk voor twee personen gedacht; ze worden bewaakt door gietijzeren zwarte poorten met grote stenen leeuwen en vervaarlijk uitziende bloedhonden in de met camera’s bewaakte tuinen. Hier moet duidelijk geld beschermd worden. Tja, zoals ik al vaker opmerkte, als al die grond- en K.I.-taxen correct geïnd worden, zijn de financiële zorgen van het land opgelost.

Nog even de fiets terug ophalen en ik kan met plezier terugkijken op deze tweede etappe van GR 12: andermaal een hele fijne natuurwandeling door het groen. Op de volgende etappe kom ik in vertrouwd gebied.

Tot slot nog dit: Lezer Raymond De Crock heeft volgende oplossing voor het Bus’probleem:〈Parkeren bij (8) Ravenhof. 600m verder is de bushalte ‘Moretuslei’ (in de Kasteeldreef), terminus van lijn 105 (NL) en ook van 720 (B) 
Heen: Zalig zitten + pintje in Ravenhof en bus 105 (10.14) naar Ossendrecht ‘Kerkstr.’ (10.25). Bus om het uur
Terug: bus 670 Kapellen ‘Golflei’ (16.13) – Kapellen ‘Dorp’ (16.21) en aansluitend bus 720 Kap. ‘Dorp’ (16.31) – Stabroek ‘Moretuslei (16.41). Bussen om het uur.〉

(nvdr: als lezer Raymond een plotse opstoot van goeie vibes voelde, is dat omdat ik in het Koetshuis eentje op zijn en mijn gezondheid gedronken heb 🙂 )

Een Reactie op “GR 12 Ossendrecht – Kapellenhof

  1. Toch al een mooi begin die eerste twee etappes. Ben benieuwd hoe het vervolg mee(tegen)valt…

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

