GR 15 Etappe 3: Polleur – Sedoz

Datum: ma 18 april 2016
Traject: Polleur – Sedoz, 23,4 km (701 m ↑ – 695 m ↓)
Topogids GR 15 Tronçon Nord: Monschau – Martelange
Wandeltijd: 9.45 – 16.10
Weer: zonnig, 10°C
Stilte: 5/5

IMG_1065

Na de hyacinten van het Hallerbos was ik sterk in de verleiding om de narcissenweides rond Monschau te verkennen samen met Markus. Anderzijds had ik de kans om met Luc en Majella de sinds lang geplande volgende etappe op GR 15 samen te stappen. Je kan hun verslag lezen op volgende link. Deze etappe heeft me heel wat kopbrekens bezorgd qua verplaatsingen en eindelijk had ik een mogelijkheid ontdekt om terug bij mijn auto te geraken met openbaar vervoer!

La Hoëgne à Polleur

La Hoëgne à Polleur

Afb 00002Vlug afgesproken en zo krijg ik onderweg naar Polleur al een SMS-je dat beiden aangekomen zijn op de plaats van vertrek: bushalte Hotel de la Hoëgne (spreek uit Onje). Even later kom ik ook ter plaatse en blijkt dat er straks busproblemen zullen opduiken wegens wegenwerken: halte buiten gebruik! Ook enkele ‘locals’ kunnen ons wat dat betreft niet verder helpen. Niet getreurd, schoenen aan en weg zijn we, richting kerk van Polleur en de Vieux Pont. Onderweg naar het viaduct van de E42 (Verviers-Prüm) loop ik me af te vragen waarom ik wel een track maar geen wegenkaart op mijn GPS krijg. Afzetten, terug opzetten: geen kaart. Vreemd, dat is me nog nooit overkomen.

Afb 00005

Luc ziet als eerste een koppel reeën in de weide onder het viaduct. Snel als ik ben, kan ik nog net het achterwerk van het tweede ree fotograferen voor ie verdwijnt. We moeten meteen fors klimmen door het uitgestrekte Bois de Staneu en wisselen voorzichtig de eerste weetjes uit. Naarmate de dag vordert, zullen we elkaar meer en meer leren kennen en waarderen. Na een afdaling houden we even pauze bij de Etangs de Chawion. Het is hier vrij hoog en van lente is nog niet veel te zien.

Afb 00007

Afb 00008

Na een nieuwe beklimming door het Bois de la Longue Hé kruisen we GR 573 en bereiken wat lager de Thermen van Spa. Deze zijn verbonden door een kabelbaan (funiculaire) met het centrum van het mondaine stadje dat zijn naam gaf aan alle spa’s ter wereld. We dalen verder af naar de stad en zoeken op het plein beneden tevergeefs naar een koffiegelegenheid waar we met vuile schoenen zouden welkom zijn. Geen probleem, het wordt een erg korte kennismaking met Spa (zie ook verslag GR 5) en we volgen nu GR 5 tot we een droge weide vinden met een uitzicht dat uitnodigt tot een picknick (zie kaart).

Afb 00014

Afb 00015

Afb 00019

Afb 00020

We vervolgen onze weg door het Bois de la Belle Hé. Luc legt er na de pauze flink de pees op, een fenomeen dat ik ook bij wandelmaat G. vastgesteld heb (achteraf zal blijken dat het nodig was). Het pad kronkelt langs een beekje en is behoorlijk aan flarden gelopen door de ruiters van de manège boven. Als we het bos verlaten blijkt het paadje langs de manège naar Creppe zelf een beekje geworden en we moeten de waterdichtheid van onze schoenen testen. Het dorpje Creppe biedt wel een mooi plaatje tegen de blauwe hemel en grote witte wolken.

Afb 00022

Nog wat hoger krijgen we zicht op de prachtige wilde en weidse vallei van Winamplanche.

Afb 00029

Na de steile afdaling steken we een beekje over en belanden in het dorp waar we afscheid nemen van GR 5.  Een even steil pad voert weg uit het dorp en loopt dan een tijdje parallel met de schitterende vallei: hier is de lente wel voelbaar. Steeds hoger gaat het tot boven de 400 m en tot we arriveren in Vert Buisson.

Afb 00033

Afb 00032

Een bankje rechtover een mooi gerestaureerd hoevegebouw in plaatselijke steen nodigt uit tot een laatste pauze. Ook de Vecquée (middeleeuwse verbindingsweg) passeert hier. Van hier is het niet ver meer tot de bovenrand van de Ninglispo; Afb 00035heel wat wandelbordjes verraden dat het hier gaat om één van de mooiste Belgische wandelgebieden. Het riviertje heeft een indrukwekkende kloof gegraven in het rotslandschap en GR 15 volgt vrij secuur het verloop van het water. Dat betekent gladde rotspartijen, risicovolle oversteekplekken, oevertouwen die moeten verhinderen dat je wegschuift op de gladde rotsen, watervalletjes, mooie groene waterbassins met fantasievolle namen, nieuwe bruggen ook terwijl je steeds verder afdaalt in de kloof.

Afb 00038

Afb 00046

Afb 00048

Afb 00056

Een gevoel van avontuur bekruipt je onwillekeurig en mijn wandelstokken bewijzen me grote diensten. Bijna onderaan genieten enkele klasjes met hun leraressen van het spektakel en op de parking wachten talrijke bussen op hun reizigers. Het café aan de baan Remouchamps-Trois Ponts in Sedoz is open maar helaas hebben we geen tijd te verliezen en we stellen ons op aan de bushalte rechtover het café.

Afb 00058

Bus 142 richting Trois Ponts komt om 16.27 langsgereden en rijdt over een prachtige panoramaweg door de vallei van de Amblève langs Stoumont en Coo naar Trois Ponts (16.55) Daar sluiten we de dag af met een biertje vooraleer we om 17.14 nog net bus 294 naar Verviers halen. De vriendelijke chauffeur stelt een oplossing voor om me toch dicht bij Polleur af te zetten. Ik neem afscheid van Luc en Majella en na een klein ommetje laat de chauffeur me met een sympathiek au revoir uit de bus aan een kruispunt. Geen 2 minuten later reageert een toffe jongeman op mijn autostopgebaar. Hoewel hij Polleur niet kent – hij is niet van de streek – maakt ook hij voor mij een ommetje en brengt me in enkele minuten tot aan mijn auto. Een zonnige dag met zonnige mensen na een meer dan geslaagde tocht!

Afb 00027

Etappe 3 zou ik omwille van de hoogtemeters en wat technische stukken op het einde een zware etappe noemen, enkel voor geoefende wandelaars. Onderweg geen mogelijkheid tot bevoorrading tenzij in Spa; weinig of geen zitmogelijkheden.

Tja en die GPS: thuis vond ik het SD-geheugenkaartje met de kaart; bij het wisselen van de batterijen was het kaartje er uitgevallen: problem solved 🙂

(link naar album)                                                                                          Mijn Track

QR Code

6 Reacties op “GR 15 Etappe 3: Polleur – Sedoz

  1. Dag Guidowkw, u heeft de etappe GR 15 Etappe 3: Polleur – Sedoz gelopen. Hier heb ik een vraagje over en wel weet u hoe groot de afstand van Spa tot Sedoz is. Met vriendelijke groet Klaas Crins e-mail k,crins@home.nl

  2. Super account, and quite an adventure. Do you sometimes get the impression that bus and train problems are following you around?

    • 🙂 Oh yes, Denzil, every time I cross the language border for starters; this afternoon I’ve been investigating the next stage on GR 15 and lo (it’s Will’s anniversary today, isn’t it) and behold: there’s only 1 bus to catch!! I’ll have to start practising my hitchhiking skills again 😉

  3. Hallo Guido,
    Eindelijk kunnen bijlezen op je blog. Je zit ook niet stil, hé. Ik krijg ook meer en meer goesting om de GR’s in Wallonië aan te pakken. Bij mij in de buurt schiet enkel nog de GR 5A over. Heb mij al geïnformeerd bij GR Antwerpen en GR Vlaams-Brabant en waarschijnlijk ga ik één van hun bustochten naar de Ardennen wel eens uitproberen.

    • Nee, heb niet stilgezeten; vandaag ten zuiden van Brussel een fantastische tocht gedaan op GR 12, een absolute aanrader. Bovendien geen gebrek aan hoogtemeters 😉 Het moeten dus niet per se de Ardennen zijn 🙂

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

