GR 12 Kapellenhof – Schoten

Datum: di 17 mei 2016
Traject: Etappe 3 Kapellenhof – Schoten, 24 km
Topogids GR 12 Amsterdam-Parijs Deel Vlaanderen & Brussel, 2016
Wandeltijd: 10:00 – 15.30
Weer: wisselend bewolkt met zon, zwaarbewolkt, 17°C
Stilte: 4/5

Park Vorderstein

Park Vordenstein

De E313 zit dicht vanaf Herentals; ik rij dus via Zandhoven en Schilde naar Kapellenbos, goed een uur voor ruim 50 km en parkeer in de Rozenlaan. Onderweg gezien dat ook de E19 richting Antwerpen compleet vast zit, dat is straks dus ook geen optie. Ik steek de spoorweg over en de baan naar Essen. Het eerstvolgende half uur rustige villawijken in het groen: hier wordt niet gefietst of gewandeld, hoogstens een 4×4 cruist door de doodstille straten: luxueuze sarcofagen achter hoge poorten, camera’s en parlofoons, hier-waak-ik-omheiningen. Een flink stuk van deze tocht deed ik eerder op Dagstapper 5.

Afb 00005

Mooi wordt het pas als ik het Klein Schietveld inloop, een voormalig oefenterrein van het Belgisch Leger. Aan de rand van een bos overwint de nostalgie het van de wil om “on track” te blijven. Ik verlaat de GR en loop het bos in richting Militair Vliegveld. Een brede betonparking waar vroeger wellicht Afb 00008tanks op treinwagons gezet werden herinnert aan de geforceerde marsen die ik hier als soldaat – 40 jaar geleden – moest absolveren. Even verder langs het vliegveld blijkt mijn kazerne (Licht Vliegwezen) omgevormd tot een sociaal woonproject, inclusief herberg (‘Perron Noord’). De luchtverkeerstoren met wachtlokaal staat er wat verloren bij; ook de toenmalige wapenkamer en onze slaapvertrekken bestaan nog altijd. Op het vliegveld zelf staan enkele militaire voertuigen; van hieruit stijgen nu de drones op die de haven van Antwerpen en de kerncentrale van Doel bewaken. De vroegere parking van de helikopters is nog steeds militair gebied en wordt blijkbaar omgevormd tot een militair museum.

Ik consulteer mijn wandel-GPS: om de fraaie omgeving van het Fort van Brasschaat (1909-1912) niet te missen, moet ik dwars door bos en heide; er is helemaal geen wandelpad. Met de compasfunctie geactiveerd lukt het perfect om uiteindelijk terug op het GR-pad te belanden. Even controleren op teken en dan loop ik langs het indrukwekkende fort dat meteen ook aan de Antitankgracht ligt.

Afb 00018

Een reiger, aalscholver en een koppel nijlganzen warmen zich op op een blok beton in het bruine water dat verder vol kikkervisjes zit.

Afb 00019

Afb 00020

Afb 00022

Ik volg het kanaal, passeer een bunker tussen de bloeiende rododendrons en vlij me neer op het terras van Café Las Vegas, 50 meter van het water weg. Voor trappist + koffie samen betaal ik evenveel als enkel voor een trappist later in het Kasteel van Schoten. Bovendien is de bediening veel hartelijker en mag ik zonder probleem mijn lunch opeten.

Afb 00024

Verder gaat het doorheen enkele woonwijken met o.a. antieke maar riante officierswoningen tot in het Domeinbos De Inslag. De Antitankgracht loopt dwars door dit 149 ha groot bos- en natuurgebied. Lange tijd volg ik een prachtige rode-beukendreef met links bos en rechts over de gracht een pallieterachtig bucolisch landschap.

Afb 00030

Weer een stuk bebouwing en dan loop ik het prachtige Park van Brasschaat in. Het is heerlijk toeven in dit arboretum met zijn grote open plekken en in de vijver van het fraaie kasteel (1872) stoeien dikke karpers. Alles geurt naar rododendron en gele azalea’s, bloeiende lijsterbes en wat nog meer. En omdat het lente is krijg je het vogelconcert er gratis bij.

Afb 00032

Afb 00033

Afb 00034

Afb 00035

Afb 00037

Bijna zonder overgang loop je via een uitgestrekt sportdomein het even prachtige Peerdsbos in. Ik herinner me vaag iets van actiegroepen die het Peerdsbos wilden vrijwaren voor de aanleg van de E19; dat is blijkbaar relatief goed gelukt. Als je bedenkt dat de automobilisten daar zelfs geen besef hebben van dit prachtige stuk natuur langs de snelweg.

Afb 00041

Afb 00042

Rivierdonderpad

Rivierdonderpad

Talrijke fiets- en wandelpaden doorsnijden dit majestueuze bos en aan de overkant van de E19 (veel geraas) gaat het bos gewoon over in meer van hetzelfde: het Kasteelpark Vordenstein. Aangelegd in Franse en Engelse stijl is het ook hier heerlijk wandelen. Wanneer ik de Oranjerie passeer, dreigen er donkere wolken aan de hemel zodat ik voortmaak. Aan de parking maak ik me wel de bedenking dat ik hier ooit terugkom.

In het laatste stuk moet noodgedwongen een deel van Schoten doorkruist worden. De dreef die naar het Kasteelpark van Schoten loopt, maakt echter veel goed. Het vroegere kasteel werd in de 16de eeuw verwoest door de gevreesde Gelderse krijgsheer Maarten Van Rossum, het nieuwe heropgebouwd eind 16de eeuw. Omdat ik op mijn vroegste schema zit, heb ik nog even tijd voor een terrasje aan het voormalige koetshuis. (€ 4,20 voor een trappist! Zonder nootjes!)

Afb 00059

Naast het kasteel takt GR 12-West af en hangt ook een teken van GR 565. Op de sportvelden is heel wat activiteit van plaatselijke schooljeugd. Op enkele minuten sta ik buiten het park in de Braamstraat, vlak bij de bushaltes. Bus 780 (Wijnegem-Zandvliet) pikt me met 5 minuten vertraging op. Wanneer ik goed en wel neerzit, begint het buiten licht te regenen. Dicht bij Kapellen maak in aan de chauffeur bekend dat ik een overstap nodig heb naar lijn 670 (Kapellen-Essen). Hij kijkt even bezorgd als ik maar probeert me toch zo vlot mogelijk naar het centrum van Kapellen te brengen, laat me zo maar uitstappen aan een rood licht en wijst naar de halte schuins tegenover. Toffe gast. Lijn 670 heeft gelukkig ook een beetje vertraging en komt gauw aangereden. Ook die chauffeur is erg vriendelijk en zet me af net over de spoorwegovergang aan de Rozenlaan. Allemaal binnen het uur. De rit naar huis is een catastrofe en duurt via gewestwegen (de snelweg zit nog steeds dicht) ruim anderhalf uur, voor – zoals gezegd – een goeie 50 km.

Slotsom: opnieuw een tocht door het groen (al sinds Bergen-op-Zoom) met als hoogtepunten: het Klein Schietveld, Het fort van Brasschaat, Domeinbos de Inslag, Park en Kasteel van Brasschaat, het Peerdsbos en het Park Vordenstein. De afstand is wel langer als aangegeven in de topogids, ook als ik rekening houd met mijn excursie naar het vliegveld. De meimaand is ideaal voor deze tocht door de bloei van o.a. rododendron en azalea; de bedwelmende bosgeuren maken van deze tocht een feest voor de zintuigen.

P.S. vandaag moet ik afscheid nemen van mijn Meindl-wandelschoenen.
P.S.P.S. vanavond moet ik afscheid nemen van onze lieve 19 jaar oude kater.

Link naar foto-album 

8 Reacties op “GR 12 Kapellenhof – Schoten

  1. Amaai, ik zie dat ik alweer 3 wandelverslagjes achtersta. Het eerste is gelezen, de andere 2 volgen nog. Een deel van dit stuk kan ik me ook herinneren via de dagstapper en ik vond het toen ook de moeite. Jij gaat nu nog verder zuidelijker en je beeldreportage toont dat het de moeite was.

    • Jawel, Annelies, ik ben zinnens het hele Vlaamse stuk te lopen. Vandaag en volgende keer komen telkens 2 dagstappers opnieuw aan de beurt. Ik zal ze vermelden in het verslag. Groeten.

  2. Veel sterkte bij het overlijden van je kater, Guido. Het doet toch veel pijn om zo’n beestje waar je zo aan gehecht bent, af te moeten afgeven.

  3. Park Vordenstein lijkt een mooie aanwinst te zijn op het vernieuwde GR 12 traject.

  4. Over het gehecht raken aan je Meindl’s kan ik meepraten. Je verheugt je nou eenmaal niet op het inlopen van een nieuw paar. Gaan ze net zo lekker zitten? Maar je viervoetertje is onvervangbaar…

  5. Geen goeie dag precies … tja Defensie is niet meer wat het vroeger is geweest , en als je dan de gebouwen terug ziet ..ik kan het me zo voorstellen,de omgeving van Kasteel Vordenstein is inderdaad mooi ..hebben wij ook nog niet uitgebreid bezocht .
    En dan nog afscheid moeten nemen van je kater ..pffff, maar met de schoenen komt gelukkig nog alles goed ! Grts Leen

    • Niet overdrijven, Leen; het was net een hele goede wandeldag en een mooie kennismaking met het Peerdsbos en kasteelpark Vordenstein; heel lang geleden was ik al onder de indruk van het park van Brasschaat en het is er nog even mooi. Alleen werd het ook nog een erg emotionele dag toen we ’s avonds onze lieve viervoeter moesten afgeven; we missen hem.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

