GR 57 Bomal – Barvaux

DE GARE EN GARE – VAN STATION NAAR STATION TUSSEN BOMAL en Barvaux

Datum: Za 21 mei 2016
Traject: Bomal – Barvaux, 11 km
Topogids GR 57 Vallée de l’Ourthe et Sentier du Nord, Juin 2008
Wandeltijd: 11.00 – …
Weer: wisselend bewolkt tot zonnig, 24°C
Stilte: 4/5

Boven Durbuy

Boven Durbuy

Afb 00001Op GR 57 ben ik intussen tot kort voor Laroche gevorderd. Toch ontbrak er nog een stukje en vandaag is het goeie moment. Met wandelkompanen G. & L. rijd ik naar het station van Angleur net voorbij Luik. Om 10:18 nemen we daar de trein door de Ourthevallei naar Bomal waar we iets voor 11 uur arriveren. Het is op dat ogenblik zwaar bewolkt maar aangenaam warm. We nemen een kijkje op de brug over de Ourthe en volgen dan een eindje de N806.

Afb 00002

Oude wegwijzer

Oude wegwijzer

Na zo’n 600 m gaat het rechts omhoog het bos in, nadien door vers gemaaide weiden steeds hoger de flank van de vallei op.  Het pad is onder het gemaaide gras verdwenen en voor GR-tekens is er geen plaats; mijn zelfgetekende track bewijst zijn nut. We blijven vaak staan om het prachtige dal achter ons te bewonderen. Dan kruisen we de N831 om onmiddellijk een bosweg naar beneden in te duiken. Deze voert naar een weidelandschap met weidepoortje en vervolgens naar een beekdal.

Steeds vaker komen mountainbikers met rugnummers ons tegemoet op het intussen erg smalle bospad; niet echt confortabel vindt ook een Nederlands trio dames. Na de beklimming volgt de beloning: vergezichten over de brede vallei van de Ourthe. We lopen nu een tijdje op dezelfde hoogtelijn, passeren enkele mooie boerderijen in Ardeense natuursteen en wat vakantiechalets en bereiken vervolgens het schilderachtige dorpje Warre.

Er is veel leegstand en veel huizen staan te koop maar sommige zijn mooi gerestaureerd en het moet hier heerlijk wonen zijn. Waar is het in mijn leven misgelopen dat ik me zo geen tweede woonst kan permitteren?! 😉

Afb 00015

Afb 00016

Even voorbij het gehuchtje – de weg is al aan het dalen richting Ourthe – houden we picknick op een bankje. De zon is al een tijdje doorgebroken maar er staat hier boven toch nog een fris windje. Dat verandert helemaal eens we via een rotspaadje de bodem van de vallei bereikt hebben: bijna zwoelwarm is het hier; heerlijk moet het zijn in één van de vele kayaks op de Ourthe. Een klein stukje grote baan maar dan bereiken we via een rustige zijweg de brug over de Ourthe in Durbuy.

Wel een mooie intocht zo tussen burcht en kerk maar verder is het me een raadsel wat al die mensen hier op het centrale plein komen zoeken: dit is duidelijk ‘the place to be’ voor de honderden dagjestoeristen die hier verzamelen om in groep een terrasje te doen.€ 6 voor een Rochefort 10 vind ik een exuberante prijs, dus wordt het een choufke van ’t vat. En zelfs een tweede want we hebben tijd.

Afb 00019

Die kalorieën worden bij de steile trappen naar het belvedere onmiddellijk aangesproken. Helaas zie je van Durbuy erg weinig hier boven want het belvedere is zo goed als toegegroeid.

Afb 00020

Afb 00022

 

Afb 00021We klimmen door enkele nieuwbouwwijken steeds hoger, ontmoeten ook steeds meer wandelaars en gaan over de top om af te dalen naar Barvaux. Barvaux is een onbeduidend straatdorp met enkele café’s waar verder weinig te beleven valt. We nemen er nog een koffie en gaan de laatste meters tot het onbemande stationnetje voor de trein van 15.54. De mooie treinreis terug naar Angleur duurt zo’n 3 kwartier.

Conclusie: hele ontspannen tocht, goed te doen als familiale uitstap en met ruimte voor een rustig terrasje in Durbuy, het kleinste stadje van België.

Mijn Track

 

10 Reacties op “GR 57 Bomal – Barvaux

  1. Terug mooie herinneringen opgehaald met dit verslagje en je foto’s.

  2. Zo mooi daar ..het lijkt een beetje op Ierland , de “Ardennen aan zee” hebben we toen gezegd ,.een mooi stukje Ardennen Guido !

  3. Mooi verslag Guido. Deed dit traject vorig jaar ook maar in omgekeerde richting. Het geeft al goesting om terug verder te stappen op die 57!

  4. 6 Euro voor een trappist! En dat in het ‘kleinste’ stadje van België. Eigenlijk moesten we dat soort café/brasserie/eethuizen gewoon failliet laten gaan. Allen naar goedkopere en betere plaatsen.
    En waar staan je foto’s? Je blog toont heel wat, maar dat nodigt uit om ze ook wat groter te bekijken.

  5. Fijn te lezen dat je er nog een etappe op de GR 57 hebt bijgedaan! De Place aux Foires in Durbuy is echt vreselijk druk, hé, was blij dat ik via de trappen weer verder kon naar aangenamere oorden. Ik heb een dikke week geleden nog het deel Barvaux – Hotton gedaan, op een lang weekend. Chapeau dat je dit op 1 dag geklaard kreeg, dat zou mij niet gelukt zijn!
    Puur uit nieuwsgierigheid vraag ik eens: Ben je eigenlijk van plan om ooit het stuk Barchon – Angleur nog te doen of heb je die etappe bewust weggelaten, gezien het meer stedelijke karakter?

    • Goeie vraag… Voorlopig ben ik zinnens alvast het stuk tot Luxemburg verder te klaren. Het zou mooi zijn nadien verder te lopen in het Groothertogdom maar of ik dat hier thuis geregeld krijg, is nog maar de vraag. En dan ooit op een zonnige dag… zal ik die eerste etappe wel eens doen.

  6. Het leest als een mooie tocht, wij zijn in 2012 eens wezen wandelen in Vieuxville. En ik vond die omgeving toen erg mooi wandelen. Vanuit Brabant waar wij wonen is dat zo`n kleine 3 uur rijden met de auto. Dat is prima te doen voor een weekendje!
    Ben benieuwd naar het vervolg!

    Maar die calorieen er af wandelen, dat lukt mij toch helaas niet zo goed hoor. Vertel me je geheim eens Guidowke? 😉

    Mevr Wandelpraat.

    • Ach mevr Wandelpraat, da’s alleen maar een manier om die 2 biertjes goed te praten 😉 Even Vieuxville opgezocht: da’s in de vallei van de Lembrée? Die heb ik gekruist in Logne, dicht bij de rotsen van Sy. Ik neem me voor om daar deze zomer ook nog eens terug naar toe te rijden. Groeten

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

