GR 12 Broechem – Lier

Datum: 1 juni 2016
Traject: Etappe 5  Broechem – Lier; 16,8 km
Topogids GR 12 Amsterdam-Parijs Deel Vlaanderen & Brussel, 2016
Wandeltijd: 9.36 – 13.45
Weer: 17°C, zwoel, druilregen
Stilte:  3/5

Kessel Hei

Kessel Hei in de regen

Afb 00001Vandaag zou de betere dag in een verder verzopen week worden. Zo meldde al dagen het weerbericht. Wandelschoenen aan en op naar het station van Herentals waar ik om 8.50 bus 420 richting Berchem neem. Iets na half tien stap ik af aan de kerk van Broechem. Het is grijs, mistig en zwoel. Na enkele minuten ben ik al buiten de agglomeratie en wandel op een kletsnat graspad (het heeft gisteren urenlang water gegoten) tussen de perenboomgaarden. Mijn halfhoge goretex Hanwags – de Meindls zijn echt helemaal versleten – blijken niet waterdicht en ik voel mijn sokken nat worden:

Afb 00002

Samen met de konijntjes loop ik doorheen de fruitboomgaarden richting kerk van Emblem.

Afb 00007

Onderweg trekt het goed bewegwijzerde Vierkerkenpad mijn aandacht; er is blijkbaar een kortere en een lange versie: volgens mij zeker de moeite waard:

Afb 00006

In het centrum van Emblem valt vooral het mooie gemeentehuis op:

Afb 00008

Nadien loop je achtereenvolgens over de brug van het Netekanaal en van de Kleine Nete:

Op de brug begint het steeds harder te regenen. Al gauw blijkt mijn paraplu niet te volstaan en aan een rustbank langs de Kleine Nete trek ik mijn regenjas aan en probeer mijn topogids in de onbeschermde rugzak zo waterdicht mogelijk in te pakken. Aan water overigens ook in het landschap geen gebrek:

Het GR-pad verlaat nu de Netedijk en loopt oostelijk door een groen landschap van bos en weides met wat geïsoleerde bewoning naar het begin van Kesselhei. De Kesselse Heide (79 ha) is tegenwoordig een provinciaal domein en lijkt goed beheerd te worden:

Aan de overkant van een verbindingsweg slingert het GR-pad door drassig bosgebied naar een spoorwegovergang.

Afb 00021

Het pad naast de spoorweg voert naar het centrum van Kessel Statie (niet te verwarren met Kessel; beide deelgemeente van Nijlen). Maar vooraleer je daar bent kom je onverwachts bij het Fort van Kessel, op 4 oktober 1914 in puin gelegd door zwaar Duits geschut. In 1940 werd het opgeblazen door het zich terugtrekkende Belgisch leger en momenteel is het een natuurreservaat en vleermuizenkolonie.

De regen die wat verminderd was, neemt in alle hevigheid toe en in wanhoop richt ik me tot hogere machten:

Afb 00025

Vlak voor de spoorwegovergang vlucht ik een volkscafé binnen. Over de ontvangst … nu ja, laten we zeggen dat ik gedoogd word. Misschien is het café aan de overkant van de spoorweg een betere plek. Terwijl ik bij een trappist de krant lees, is het buiten gestopt met regenen. Aan een volgend café over de sporen moet je linksaf, dan een woonstraat volgen en vervolgens linksaf een bosrijke omgeving in.

Afb 00014

Aan een kruispunt is de paal met bewegwijzering uit de grond gereden! Links staat een wit-rood kruis, rechtdoor loopt volgens een fietser dood en rechts zou vreemd zijn vermits mijn track links zegt. Hmm. Een koppel wandelaars komt van rechts aangewandeld en we wisselen wat wandelervaringen uit (bv. over de Eifelsteig); opeens ziet de mevrouw het GR-teken linksachter op een boom: oef! Gelukkig ben ik niet rechts afgebogen. Het pad is tijdelijk rond een omrasterde weide gelegd en slingert avontuurlijk tussen de bomen door. Op een parallel asfaltwegje fietst de lokale jeugd van school naar huis. Na een tijdje draaien en keren tussen de bomen, ben ik blij dat ik op de dijk van de Nete kan klimmen en de muggen achter me kan laten. Toch ettelijke keren gestoken.

Afb 00030

Op de dijk staat een fris windje. De Nete duikt onder het Netekanaal door dat ik naar links volg tot bij een spoorbrug. Aan de overkant vind je de bekende taverne D’ Oude Lier. Eens de volgende spoorbrug over loop je rechts van de Kleine Nete stroomafwaarts naar Lier toe.

Afb 00031

Voorbij een grote visvijver volgt de GR een aftakking van de Nete die wellicht ooit de vesten van Lier met water vulde om de stad tegen indringers te beschermen. Aan de hoge metalen muren te zien, moesten de buren zich hier tegen de Nete zelf beschermen:

Afb 00033

Aan de Lisperpoort kan je kiezen om de vest naar rechts te volgen (kortste weg naar het station) of naar links zoals ik doe. De mooie groene vest komt uit aan het Spui (vroege 16de eeuw) waar de sluiswachter het waterpeil binnen de stad regelde:

Afb 00034

Langs het water volg je “Oever”, passeert een paar mooie bruggen die aan Brugge herinneren om uit te komen op de Vismarkt met zijn mooie waterpomp.

Vermoedelijk mis ik hier even een afslag naar de Grote Markt en steek aan de Groote Brug direct over naar het Felix Timmermansplein.

Groote Brug

Groote Brug

Rechtover het borstbeeld van Felix Timmermans zoek ik beschutting voor de regen op het terras van café Sint-Gummarus (vriendelijke ontvangst).

Vanachter mijn biertje luister ik geboeid mee naar de verhalen van de passerende stadsgidsen. Aan de Zimmertoren neem ik voorlopig afscheid van GR 12 en steek het plein over naar de Gevangenispoort.

Zoals je ziet heeft Lier echt wel wat te bieden aan de bezoeker. Rechtsaf nu naar de Grote Markt. Het stadhuis, de 14de eeuwse lakenhalle, werd door de Duitsers in 1914 als Kommandatur gebruikt; verder werd Lier grotendeels verwoest in de Grote Oorlog (net als Aarschot, Leuven, enz.)

Afb 00050

Van hieruit is het nog even stappen tot aan het station van Lier. Aan het busstation staat de bus naar Herentals vertrekkensklaar – of er een trein rijdt, weet ik niet want er wordt gestaakt bij het spoor. dus kies ik opnieuw voor de bus. Dat duurt langer maar door de kortere afstand van mijn wandeltocht heb ik toch tijd over.

Einde van opnieuw een boeiende wandeltocht op GR 12; korter van afstand en dus voor meer mensen haalbaar, bovendien prima te doen met het openbaar vervoer.

(Link naar foto-album)

P.S. Het grootste stuk van deze tocht deed ik eerder op Dagstapper 12 Antwerpen.

7 Reacties op “GR 12 Broechem – Lier

  1. Een hele verandering tov vorige etappe. Jammer dat de ontvangst in het café niet wat vriendelijker was. Het is toch een kleine moeite.

    • Klopt Annelies. Ik weet uit ervaring dat ook de volgende etappe een totaal andere wordt. Wat die volkscafé’s betreft, tja, ze moeten duidelijk niet leven van GR-passanten maar van vaste tooghangers. Maar ook dan kost een vriendelijk woord geen moeite 😉

  2. Nice report Guido. Yes it’s amazing how wet the ground is these days. I was out yesterday and some paths were nearly impassable due to being waterlogged.

  3. Een stukje dat wij toen ook gelopen hebben met “de Antwerpse bloesems”..je wandeling gaat nog verder door mooie gebieden naar Lier , mooi hoor Guido !

  4. Je hebt er een mooie tocht van gemaakt, ik heb met je mee gewandeld.
    De foto`s geven een goed beeld.
    Had je reserve sokken mee genomen?

  5. Je kan zien dat de regen van de afgelopen dagen de natuur goed doet.
    Om in de regen te stappen is wat minder, maar daar heb je je niet door laten kennen 😉

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

