GR 12 Brussel – Beersel

Datum: juni 2016
Traject: Etappe Brussel – Beersel; 17 km
Topogids GR 12 Amsterdam-Parijs Deel Vlaanderen & Brussel, 2016
Wandeltijd: 9:30 – 14:00
Weer: zonnig, 28°C, zwoel
Stilte: 0/5

SHS007

Ook voor vandaag zijn er zware onweders voorspeld en ze zouden vroeger komen dan de voorbije dagen. Ik kies dus voor een kortere etappe, verder van huis. De trein brengt me deze keer probleemloos naar Brussel-Centraal. Eens het station uit moet ik me oriënteren en dat duurt tot aan de kathedraal: ik ken Brussel absoluut heel slecht. Daar pik ik GR 12 op richting Beenhouwersstraat en de Hubertusgalerij en loop deze foutief in. Geen probleem want ik kom even goed uit op de fantastische mooie Grote Markt van Brussel, zeker op dit vroege uur en met de zon en een blauwe hemel van de partij.

Ik laat de fotograferende Aziaten achter mij om ze nadien terug te vinden aan Manneken Pis. Vanaf daar tot aan de Villerstoren (oude stadsmuur) ontmoet ik geen enkele toerist. Ik klim uit het moeras dat BROEKZELE ooit geweest is en loop via de Kleine Zavel en het Egmontpaleis naar het Justitiepaleis (intussen berucht wegens de staat waarin het verkeert). Het uitzicht over Brussel is impressionant. I.p.v. de lift neem ik de steil afdalende verkeersweg naar de Marollen beneden en loop zo de Hoogstraat in. Hier en daar toveren enkele bomen en terrasjes een Parijse sfeer zodat ik beslis een koffie met croissant tot mij te nemen. De bedelares met kindje naast het terras mag op een flinke fooi van mij rekenen. Als ze mij vervolgens vraagt om melk voor haar kindje te gaan kopen, ben ik een beetje ‘pissed’… Je ziet ze denken: ik kan het maar geprobeerd hebben, neemt dan probleemloos vrede met mijn afwijzing.

Even verder loop ik op de indrukwekkende Hallepoort in Sint-Gillis, restant van de tweede stadsomwalling uit de 14de eeuw. Van hier uit gaat het door het centrum van Sint-Gillis (met kleurrijke markt) naar het Park van Vorst. Ik word begroet door het gekrijs van de parkieten die hier wonderwel gedijen. Even verder in het Dudenpark gaat het gekrijs verder. Ik geniet van de koelte want het is een bijzonder warme en zwoele dag geworden. Eens het park uit loop ik weer door de gloeiend hete woonstraten al krijg je hier meer en meer groen en verzorgde voortuintjes die soms geuren als was je in het verre zuiden.

Nabij Ukkel loop je de Crabbegatweg in, een van de laatste authentieke holle wegen in het Brussels Gewest. Onder de hoge bomen is de kasseiweg nog nat en glibberig van de stortbuien van de voorbije dagen. Eenmaal boven wachten opnieuw hete straten tot aan het historisch kerkhof van Ukkel. Een vriendelijke verzorger wijst me de weg naar het graf van Hergé, de geestelijke vader van Kuifje (Tintin). Nadien brengt een dalende straat me naar de omgeving van het station Ukkel-Kalevoet. Tijd voor een terrasje in een sjieke zaak waar ik uitzonderlijk lang op mijn trente-trois moet wachten.

Eens de sporen over passeer ik langs eetcafé de Schieven Lavabo (misschien een beter adres?) om dan een bos in te klimmen dat uiteindelijk passeert langs de oude Nekkergatsmolen (17de eeuw). Een kasseiweg voert richting Kasteel Calmeyn in Drogenbos (mooie kerk) en GR 12 vervolgt zijn weg door het park Frankveld tot aan de Kelleveldweg.

Het mag duidelijk zijn dat we intussen de stedelijke agglomeratie grotendeels verlaten hebben. Eens het park uit kom ik uiteindelijk bij de spoorweg die via een fietsbrug dient overgestoken. Een pad langs en boven de sporen duikt dan plots steil naar beneden. Halverwege ga ik onderuit en probeer mijn val met de handen af te remmen. Brandnetels en doornen eisen hun tol maar behalve wat bloed- en remsporen hou ik niks ernstigs over aan deze schuifpartij. Een flinke stier in de wei naast het graspad vraagt zich even af of ik een gevaar beteken voor zijn meute; hij heeft snel beslist van niet 😉 Intussen komen de torens van het kasteel van Beersel in zicht en ik weet dat daar een groot terras is… Anderzijds kan ik aan het stationnetje binnen 10 minuten een trein naar Halle nemen (met overstap naar Herentals) en de zon is verdwenen achter dreigende onweerswolken!

De beslissing is snel genomen: ik vertrek en maar goed ook: ’s avonds hoor ik op het nieuws dat Halle onder water gelopen is. Op de moderne trein naar Turnhout staat de airco aan en dat vind ik zalig; zelden zoveel zweet gelaten op een wandeling als vandaag! Ik probeer op de anderhalf uur naar Herentals (van daar nog een half uur) alles op een rij te zetten: een stadsparcours is definitief niet mijn ding! Het was ok maar daar is alles mee gezegd; geef mij maar de vorige etappes die ik op GR 12 gelopen ben. By the way, bij ons is ’s avonds geen druppel water gevallen!

(foto’s volgen)

Een Reactie op “GR 12 Brussel – Beersel

  1. Ik wandel ook niet graag tussen bebouwing maar een stadswandeling door een mooie stad als Brussel, Antwerpen, … kan mij wel bekoren. Het is interessant om de achtergrondinformatie van vele bezienswaardigheden te ontdekken

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

