SP 7 Krijtlandpad: Eijsden – Slenaken

(Topo-gids SP7 Krijtlandpad, 3de editie)

Tocht:   17,2 km, Eijsden – Slenaken
Datum: Za 25 juni 2016
Weer: zwaar bewolkt en droog, motregen, stortbuien, 20°C
Wandeltijd: 10.15 –
Stilte:  4/5

Krijtlandpad001

Door de stromende regen naar Slenaken

Terwijl het water hier opnieuw (een dag later) met bakken uit de lucht valt en donder en bliksem overwaaien, begin ik aan mijn tochtverslag van gisteren. Omdat de toestand van wandelkompaan G. intussen gunstig geëvolueerd is, vertrekken we met 2 auto’s naar Zuid-Limburg (NL). Een wagen wordt achtergelaten aan de kerk van Slenaken, met de andere rijden we naar het station van Eijsden, een operatie van goed anderhalf uur.

Krijtlandpad005

Krijtlandpad003Via rustige straten gaan we door Mariadorp over de E25 en beginnen aan de lange beklimming van de Maashelling. Het is zwaar bewolkt vandaag maar wel helder zodat de cementindustrie aan de overkant van de Maas en de skyline van Maastricht achter ons zichtbaar blijven. Vrij snel bereiken we een kruispunt van wandelpaden en lopen nu het traject van Dagstapper 15 Limburg in omgekeerde richting: d.w.z. eerst camping De Bosrand aan het Savelsbos, dan klimmend tussen Moerslag en Libeek door. Aan het eind van een holle weg houden we na 2 uur stappen picknick op een bankje; je vindt trouwens (degelijke) rustbanken over de hele lengte van het traject.

Krijtlandpad006

Van hieruit is het niet ver naar het centrum van Mheer waar we nog een koffie drinken op het terras rechtover de kerk en het kasteel van Mheer. De steil klimmende Papenweg brengt ons naar een hoogte met prachtig vergezicht naar Noorbeek. Een avontuurlijk pad daalt spectaculair af door de weides naar het mooie Noorbeek. Hier laten we herberg Der Pley rechts liggen en zetten meteen koers naar ons eindpunt: vanaf hier is het traject nieuw voor mij. Er dient weer flink geklommen tussen weides en korenvelden vooraleer we Schittberg bereiken (alleenstaand hotel) waar we onder een lindeboom de regenspullen aantrekken. De motregen gaat over in stevige regen en het ziet er niet naar uit dat die gauw zal stoppen.

Krijtlandpad025

Op de flank van de vallei van de Gulp lopen we eerst nog beschermd door een tunnel van struikgewas en daarna een holle weg maar vanaf een kapelletje zijn we zonder beschutting overgeleverd aan de stromende regen. Het pad zigzagt heerlijk door velden en weides de helling af naar de kerktoren van Slenaken. Heel wat hotels hier – het is dan ook een prachtig dal – maar wij willen zo vlug mogelijk naar de droge auto. Niemand is er rouwig om bij dit weer dat de wandeling minstens 2 km korter is dan aangegeven. Uitkijken naar het vervolg richting Drielandenpunt en Vaals doen we allemaal.

Link naar foto-album                        Mijn Track op GPSies

QR Code

Het is mogelijk om deze tocht met openbaar vervoer te doen, mits overstappen op een andere lijn.
6 Reacties op “SP 7 Krijtlandpad: Eijsden – Slenaken

  1. Ik zat wat zuidelijker zaterdag en we hebben toch ook 2 uur regen gehad. Het is jammer maar het weer is het weer, hé. Mooie wandeling! In Oktober kom ik in de buurt met een wandeling in de Voerstreek. Ik kijk er al naar uit om eindelijk eens in deze streek te wandelen.

    • De hele streek is zalig om te wandelen: in NL Zuid-Limburg in VL de Voerstreek, in Wallonië het Land van Herve, allemaal even mooi. Tja en dat weer begint toch stillekesaan op mijn sijskes te werken!

  2. Het ziet er een mooie streek uit .;en ik wist niet dat het daar zo heuvelachtig was ..spijtig voor het weer natuurlijk , ik weet er alles van !

  3. A, ai zo te zien een modderige wandeling. Wel een prachtig stukje Nederland.
    Zuid Limburg vind ik zelf prachtig om te wandelen. Ik kijk uit naar het vervolg van deze wandeling.

    • Ik had deze tocht al eens gedaan met een ‘Dagstapper Limburg’ maar dan bij schitterend weer. Toch een groot verschil. Ik kijk zelf ook uit naar het vervolg. Vandaag met 2 auto’s, makkelijk zat maar ook te doen met openbaar vervoer. Mooiste stuk is de afdaling naar Noorbeek en die naar Slenaken op het eind.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

