GR 12 Mechelen – Grimbergen

Zomer in eigen land

Datum: do 7 juli 2016
Traject: Etappe 8  Mechelen – Grimbergen,  23,5 km
Topogids GR 12 Amsterdam-Parijs Deel Vlaanderen & Brussel, 2016
Wandeltijd: 9:15 – 15:00
Weer: wisselend bewolkt,  20°C
Stilte:  2/5

Abdij van Grimbergen

Abdij van Grimbergen

Ik weet het: de zon op bovenstaande foto is gesluierd. Maar na de regen van het voorbije haf jaar was vandaag een eerste echte zomerdag. In voorbije jaren zat ik nu in de Zwitserse Alpen of ergens aan de Middellandse zee. Na al die jaren doet het goed nog eens een ‘Belgische zomer’ aan den lijve te ondervinden. Niks gepland in juli of augustus: pure luxe! Enfin, u wou weten hoe deze tocht verlopen is… Vertrokken ben ik met de trein, vanuit station Herentals. In Mechelen wandel ik vanuit het station rechtdoor naar de Dijlebrug waar het oeverpad langs de Dijle begint.

GR12 Grimbergen004

Op dit relatief vroege uur ben ik de enige die er gebruik van maakt (een stadsmedewerker verstopt zich onder een brug voor zijn 2de ontbijt). Op de Vismarkt vind ik geen enkel café dat open is, dus zonder koffie over de Korenmarkt naar de Brusselpoort en even later het wondermooie Vrijbroekpark.

GR12 Grimbergen011

Ook hier is de cafetaria nog gesloten en ik betaal mijn dringende sanitaire stop tussen de struiken met flink wat muggenbeten op de kuiten. Het Vrijbroekpark is echt een mooi park en dan heb ik de rozentuin nog gemist. Een eind verder loop ik onder de E19 door en duik een modderig natuurgebied langs de Zenne in.

GR12 Grimbergen013

GR12 Grimbergen018Het is schitterend wandelweer, niet te warm en met een verfrissend briesje; zoals altijd helemaal alleen op het GR-pad. Het stuk langs Eglegemvijver verloopt langs de snelweg en is dus behoorlijk luidruchtig. Ik concentreer me dan maar op de zwanen, ganzen, eenden, enz. op de modderige Zenne-oevers. Aan het kasteel van Relegem wordt het weer stil: tijd voor een picknick en om vast te stellen dat een rits van mijn rugzak openstaat en mijn portefeuille klaar zit om eruit te vallen; autosleutels en GSM zitten er niet meer in! Slik! Om na het improviseren van een noodplan plots te beseffen dat ik sleutels en GSM in een ander zakje opgeborgen heb. De opluchting…

GR12 Grimbergen033

Goedgeluimd loop ik de Brabantse akkers in richting Laar. Aan de GR-wandelboom neem ik afscheid van Streek-GR Dijleland en weldra begint het mooiste stuk van deze etappe. Aan enkele hoogspanningslijnen buigt de GR het veld in en loopt vanaf nu op gras- en modderpaadjes de akkers in. In de verte is het silhouet van de brug van Humbeek al te zien. Op de pylonen speuren kleine roofvogels naar buit in de graanvelden beneden. Ik baan me een weg tussen de manshoge brandnetels en maak kennis met de vele buurt- en trage wegen die hier duidelijk in ere zijn hersteld.

GR12 Grimbergen031

Troosteloos wordt het dan aan de brug over de Willebroekse Vaart. Deze buurt is duidelijk een verwaarloosd stukje leefgebied. De GR volgt de oeverweg van het Zeekanaal Brussel-Schelde een heel eind om dan rechtsaf de weidse akkers in te lopen. Het landschap begint een beetje te glooien; boven de aardappel- en graanvelden kwierelieren zowaar leeuweriken en de kerk van Humbeek ligt mooi tussen het groen aan mijn rechterkant. Voor me komen zowel de kerktoren van Beigem in zicht als de contouren van de abdij van Grimbergen.

GR12 Grimbergen044

Maar eerst nog een natuurpareltje. Terecht maakt GR12 een lus door het Lintbos, een natuurgebied op het voormalig militair vliegveld van Grimbergen. De wit-rode GR-tekens zijn hier best schaars omdat er weinig plaatsen zijn op de graspaden om ze aan te brengen. Op een centrale zichtas komt de basiliek van Grimbergen opnieuw in zicht. Heerlijk rustig is het hier en ik las een tweede picknick in op een bank in het zonnetje.

GR12 Grimbergen051

Het pad slingert verder door het Lintbos en loopt langs opvallend veel dode jonge bomen. Oorzaak? – Uit het bos kom ik weer volop in glooiend akkergebied; de abdijkerk wordt alsmaar groter. Aan een kasseiweg tussen de bomen duikt erg mooi de 16de eeuwse Tommenmolen op, helaas gesloten op donderdag. GR 12 volgt nu een overschaduwd paadje langs de gitzwarte Molenbeek. Een echte schande vind ik het dat dit mooie beekje een bestaan als open riool moet voeren. Ik werp even een blik op het fraai gelegen Vredegerecht en steek de baan over naar de 17de eeuwse Liermolen.

GR12 Grimbergen057

Hier is de taverne wel open maar zo dicht bij mijn einddoel stap ik liever door. In het centrum van Grimbergen kan een luidruchtig massacafé nabij de volkssterrenwacht Mira me niet bekoren. Even verder sta ik op het grote plein voor de Sint-Servaasbasiliek en de oudste nog functionerende Norbertijnerabdij ter wereld. Binnen baadt het barokke decor mooi in het invallende licht en ik ben er helemaal alleen. Vlakbij vind ik in de Prinsenstraat een taverne en proef gulzig van een Steenbrugge Tripel van ’t vat.

GR12 Grimbergen071

De bushalte Hoge Steenweg is niet ver en bus 821 (2x per uur) brengt me probleemloos naar het station van Vilvoorde. Ik haal nog de trein naar Turnhout die een kwartier vertraging heeft door spoorlopers in Schaarbeek. Einde van een zomers wandelavontuur op GR 12. Nog 2 puzzelstukjes in te vullen (traject naar Mechelen toe en het stuk naar Brussel centrum).

Link naar het foto-album

3 Reacties op “GR 12 Mechelen – Grimbergen

  1. Ha Guido, interessant om lezen, in Humbeek stond mijn wieg en ik ga er volgend jaar weer wonen. Zo troosteloos is het er nu ook weer ni rond de vaart, hoewel die betonnen dijkversterking daar wel weinig vriendelijk oogt. Maar goed, leuk om het eens vanuit andere hoek te horen. Voor de rest zijn er anders wel mooie plekken te ontdekken maar misschien beter over de GR 128 die aan de brug aftakt van de GR 12.

  2. Ook aangevallen geweest door muggen, zie ik. Lijkt me een mooie etappe geweest te zijn. Het gaat goed vooruit op die GR 12.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

