GR 12-West: Antwerpen – Waarloos

Datum: Vr 15 juli 2016
Traject: Etappe  Antwerpen – Waarloos,  22 km
Topogids GR 12 Amsterdam-Parijs Deel Vlaanderen & Brussel, 2016
Wandeltijd: 8.50 – 14.15
Weer: zwaar tot wisselend bewolkt en zonnig, 22°C
Stilte:  0/5

001

Weerloos naar Waarloos

Een beetje onwezenlijk voelt dit aan. Na een slechte nacht wakker geworden met de meldingen van de slachtpartij in Nice. Alles ziet er vredig uit in het station van Antwerpen. De lucht is zwaarbewolkt; toch zou vandaag de enige droge dag van de week worden. Vanavond heb ik een afspraak, dus het moest een tocht worden niet te ver van huis: ik koos voor de GR 12 Variante West.

004

Mijn Garmin Dakota 20 heeft het lastig om een satelliet te vinden tussen de hoge gebouwen van De Keyzerlei. Pas aan het stadspark slaat hij aan (gelieve dus 1 km meer te rekenen). GR 12 -West is intelligent aangelegd en knap bewegwijzerd, toch is hij niet mijn ding.

Harmonie

Harmonie

Deze etappe blijft een stadstocht hoeveel parken zij ook aandoet. Via het Harmoniepark naar het Koning Albertpark (ooit galgenveld!) en zo naar de drukke verkeersaders rond Antwerpen. In het Grand Café van de Singel bestel ik een veel te dure koffie waar ik ellendig lang moet op wachten. Vriendelijk, dat wel. Over de brug van de ring gaat het naar een vijver met brug en zo langs het vroegere boekenbeursgebouw richting oprittencomplex van de snelweg. Aan de overkant volgt het Park Vogelzang; het traject scheert het mooie park Middelheim en steekt de baan over naar Kasteel en Park Den Brandt.

Park Middelheim

Park Middelheim

Park Den Brandt

Park Den Brandt

Dat laatste kan me echt wel bekoren door zijn prachtige bomen en zijn doorkijkjes maar het blijft natuurlijk wel een artificieel park. Via rustige woonstraten stap ik naar het Wilrijkse Steytelinckpark en kom vervolgens in de Doornstraat.

Fort 6

Fort 6

Laat dat nu de straat zijn waar ik 2 jaar op kot gezeten heb! Met enige moeite herken ik het huis waar we woonden; café Den Uyl bestaat ook nog altijd. Ik mag bij een fris pintje mijn boterhammetjes opeten in ’t Profke met uitzicht op de campus waar ik 2 jaar van mijn jonge leven doorgebracht heb. Wanneer ik langs het wat sombere wandelpad rond Fort 6 loop, is de confrontatie met mijn verleden plots heftig. Ik herken mezelf niet meer in de student die ik toen was. Had ik toen überhaupt oog voor het natuurschoon vlak bij? Op weg naar één of andere studentenfuif in het vroegere fort. Ik geloof het niet. Ik moet andere interesses gehad hebben, veel meer een kuddedier dan nu, geleefd door omstandigheden en door anderen. En me daar goed bij gevoeld… Vreemd…

Brandnetelpad langs E19

Brandnetelpad langs E19

Nog helemaal onder de indruk loop ik door enkele volkstuintjes waar ik door een nijvere tuinier word aangeklampt. Hij vertelt uitvoerig over de groenten en het fruit dat staat te rotten in dit moessonseizoen en merkt niet dat ik nu even met mijn gedachten alleen wil zijn. Waar ik anders opleef van zulke toevallige ontmoetingen – het is ook best een sympathieke man – heb ik nu iets van: nu even niet. Mijn bestraffing volgt in de vorm van een lang niet onderhouden brandnetelpad langs de E19. In korte broek en met korte mouwen baan ik me een weg door de manshoge netels tot aan de toeweg naar het U.Z. Naast me het oorverdovend lawaai van de snelweg naar Brussel.

035

Vanaf hier ben ik op de “boerenbuiten”, tussen  kletsnatte maïsvelden en armtierige koeienweiden. De snelweg is enkel nog in de verte te horen. Van Kasteel Groeningenhof is tussen de bomen niks te zien en ik vervolg mijn weg over rustige landbouwwegen naar de rand van Kontich en opnieuw enkele drukke verkeersaders. Het gaat onder de E19 door en na een lange strook beton onder de voeten slalom ik opgelucht langs het poortje van natuurgebied Oude Spoorwegberm.

038

Stel je je daar niet al te veel bij voor. Het gaat om een smalle strook kreupelhout met ondiepe plassen en kleine hoogtes, verbonden door knuppelpaden en geïmproviseerde bruggetjes. In het redelijk heldere water speur ik tevergeefs naar salamanders die hier wellicht nog een ideale habitat vinden. Zelf hou ik er redelijk de pas in om de vele muggen achter me te laten en wanneer ik het natuurgebied verlaat, loop ik in volle zon naar de kerk van Waarloos toe.

Kerk van Waarloos

Kerk van Waarloos

De bushalte bevindt zich onmiddellijk voor de kerk en mijn bus ( elk uur lijn 91 naar Berchem station) staat zowaar klaar. Ik hou als voorlopig enige passagier een gezellige babbel met de chauffeur. Allebei beklagen we dat de automatische halte-aankondigingen in de bussen van de Lijn nog altijd ontbreken en er ook de eerstvolgende jaren niet zullen komen en ook hij vindt dat Nederland en Duitsland op dat vlak 10 jaar verder staan dan de Lijn.

Aan de kerk van Kontich stap ik uit en wacht 20 minuten op lijn 135 naar Lier station. Daar rijdt net de trein naar Herentals binnen zodat ik naadloos op mijn bestemming kom.  Voorspoedig einde van een tocht die ik niet echt kan aanbevelen. Wie overgevoelig is voor geluid zoals ik, doet dit traject beter niet. Of lijd ik aan een overdosis provincie Antwerpen?!? Wellicht moet ik volgende keer nog eens andere oorden opzoeken.

Link naar foto-album

5 Reacties op “GR 12-West: Antwerpen – Waarloos

  1. Interesting trip back down memory lane for you Guido! It’s a shame the talkative gardener couldn’t have cut down the brandnetels!

  2. GR 12 Variant West is vooral bedoeld voor wie langs het GR 12 traject ook eens nader wil kennis maken met Antwerpen stad. Als je de stad al goed kent is het inderdaad beter om gewoon het hoofdtraject te volgen.
    Toch een confronterende mijmering die je daar had in Wilrijk aan de UA campus…

    • Luc, je site is niet bereikbaar; weet jij of het volgende traject van Waarloos naar Mechelen interessant is? (P.S. lang niks meer van jullie gehoord)

      • Van Waarloos tot Kontich volg je nog een stuk de Oude Spoorwegberm en waterweg. De rand van Mechelen is minder interessant. Het centrum is dan weer wel interessant voor wie het nog niet goed kent.
        Hoop vanaf augustus terug weer wat leven in de wandelbrouwerij te brengen. GR 15 begint te jeuken 😉 , zal je binnenkort wel enkele data kunnen voorstellen.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

