Dagstapper 1 Oost-Vlaanderen: Geraardsbergen

Wandeling 1 Dagstappergids Oost-Vlaanderen
GR 5A Zuid
Schendelbeke – Geraardsbergen – Oudenberg – Bosberg – Grimminge – Schendelbeke
Dagstappergids Oost-Vlaanderen(lannoo), 2007

Tocht: 24 km
Datum: zondag 31 augustus 2016
Weer: wisselend bewolkt tot zonnig, 23°C, koelende bries
Wandeltijd: 8.45 – 15.45
Stilte: 4,5/5

Geeraardsbergen055

Heb ik even geluk gehad: 3 droge, deels zonnige dagen in de zomer van 2016! Vandaag regent het alweer de hele dag. Vorige zaterdag ben ik met de jonge maar ervaren fietsvakantieploeg van COHE naar Geraardsbergen gefietst.

Geeraardsbergen001

’s Morgens vertrokken in Herentals omstreeks 7.45. Eerst naar Lier langs de Kleine Nete-oevers; in Lier aan de Zimmertoren was een dame van de toeristische dienst zo vriendelijk speciaal voor ons een evenementenluikje van de toren in werking te stellen. Vervolgens via de Nete naar Duffel en St.Katelijne-Waver. Wegens een onderbroken brug aan het Zennegat moesten we een omweg maken via de fietsostrade Antwerpen-Mechelen om tenslotte toch de Zenne over te steken en halt te houden in Heindonk aan de kerk. Hier stond onze volgwagen ons op te wachen met een eerste picknick.

Geeraardsbergen003

We fietsen nu verder en volgen knooppunten door het vijvercomplex van Willebroek-Blaasveld en vervolgens langs het Zeekanaal naar Kapelle-op-den-Bos. We steken het kanaal over en in Londerzeel pikken we spoorberm Het Leireken op richting Aalst. In zo’n peleton voel je weinig van de lichte steiging maar kort voor Aalst draaien we linksaf naar de Abdij van Affligem: toch enkele kuitenbijters hier. Aan de abdij is onze 2de picknick en in de verzorgde brasserie geniet ik van een Affligem tripel: het is immers nog maar anderhalf uur (!) tot ons einddoel. De E40 wordt overgestoken en dan zakken we naar de Dendervallei bij Denderleeuw. Via Ninove volgen we een uur lang het smalle fietspad langs de meanderende Dender tot we aankomen bij jeugdherberg ’t Schipke aan Provinciaal Domein De Gavers. Het is heerlijk fietsen langs het water, van het ene sluisje naar het volgende ophaalbrugje, steeds door het groen en met massa’s watervogels en reigers: een waar fietsparadijs. Totale afstand voor mij: 125 km. Hier mijn track.

JH 't Schipke a/d Dender (Geeraardsbergen)

JH ’t Schipke a/d Dender (Geraardsbergen)

Gisteren maandag ben ik dan alleen huiswaarts gefietst, terwijl de rest van de bende de fietsvakantie richting Doornik en Mons verderzette. Met de wind in de rug (behalve langs de rivieren) fietste ik hetzelfde parcours terug. Enkel in Lier buig ik af richting Berlaar en Herenthout. Vertrokken om 8.45 was ik thuis om 16.45; doodvermoeid, dat wel. Hier enkele foto’s:

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Jeugdherberg “’t Schipken” is een authentieke 17e eeuwse hoeve die volledig verbouwd werd tot een comfortabele jeugdherberg.  De oorspronkelijke charme en gezelligheid bleef bewaard. Naast het authentieke gedeelte is er ook een nieuwe vleugel bijgebouwd. De jeugdherberg ligt in een rustige hoek van het provinciaal domein De Gavers, aan de oevers van de Dender. De chef-kok verwende ons zaterdagavond met lekker stoofvlees-fritten totdat iedereen voldaan was. Met je reservatie moet je wat geluk hebben want vaak zijn alle bedden volgeboekt door groepen. Ik had dus geluk en mocht een extra nachtje blijven – ideaal voor een stevige “dagstapper” om Geraardsbergen. Het was best lang geleden dat ik er nog een ondernomen had.

Provinciaal Domein De Gavers

Provinciaal Domein De Gavers

Na het ontbijt – de groep is intussen vertrokken – ga ik op stap naast het Provinciaal Domein De Gavers. Het is lekker wandelweer en al vlug bereik ik de eerste huizen van Onkerzele (kerk op een heuvel). Een smal weidepaadje klimt de helling van de Dendervallei op om dan parallel verder te lopen halverwege de helling. Bosjes en weiden wisselen mekaar af met vergezichten over de vallei.

Een eerste bezienswaardigheid is de St-Adriaansabdij met het Abtenhuis (nu restaurant) en de mooi aangelegde tuin.

Geeraardsbergen022 Geeraardsbergen023 Geeraardsbergen024

Je loopt Geraardsbergen binnen onder de St-Janspoort en je daalt af naar de Grote Markt via het steile Bokerstraatje. Het ruime marktplein oogt bijzonder uitnodigend met zijn stadhuis, zijn kerk, de vele terrasjes en de gezellige drukte van de rommelmarkt. Tijd voor koffie en mattentaart:

Geeraardsbergen026

Manneken Pis

Manneken Pis

Dat ook Geraardsbergen zijn Manneken Pis heeft, was ik even uit het oog verloren. De lus die vervolgens voorgesteld wordt, kan je rustig schrappen. Via de winkelstraat en de brug over de Dender loop je naar het stationsplein en opnieuw naar de rivier waar je de wit-rode tekens van de GR5A oppikt. Door werken aan het Sas van Geraardsbergen word je terug de stad ingestuurd zodat de hele onderneming zinloos is. Aan het station is nu werkelijk geen fluit te zien. Al hebben deze bewoners wel een fijn zicht op de Dender:

Wat een uitzicht vanin je tuin

Wat een uitzicht vanin je tuin

Geeraardsbergen031

Apart en middeleeuws zijn de smalle steegjes die op de Grote Markt uitkomen. Na een foto vanop de trappen van de Sint-Bartholomeuskerk loop ik het Boerenhol in dat naar de Dierkosttoren voert, een overblijfsel van de oude stadsomwalling, om dan uit te komen op de beroemde Vesten.

Geeraardsbergen032

De GR volgt niet de Vesten – je zou in conflict raken met de vele wielrenners die de Muur oprijden – maar de steile Hooiweg. Even verder bereik je café ‘Hemelrijk’ aan de voet van de ‘kapelmuur’. Op de top van de Oudenberg naast de kapel heb je een panoramisch uitzicht op de vallei beneden. De wielertoeristen die boven geraakt zijn en weer adem hebben, beschrijven hun avonturen met brede gebaren.

Geeraardsbergen041

Na deze klassieker van de Ronde van Vlaanderen volgt de afdaling naar de gevaarlijke Edingsesteenweg die je moet dwarsen. Aan de overkant volgt een steeds mooier wordend karrenspoor door een idyllisch weide- en akkerlandschap.

Langs glooiende graanakkers gaat het langs de aloude Wambashoeve. Een kaarsrechte onverharde weg voert naar het Raspaillebos.

Telkens rond deze tijd van het jaar vindt in de streek een groots paardenevenement plaats. Ruiters en menners uit alle hoeken van het land, zelfs Frankrijk en Nederland komen in dit prachtige landschap een lange trektocht maken.

Ze zullen vandaag nog vaak mijn pad kruisen; wanneer ik het steile pad naar de top van de Bosberg volg, wordt het zelfs even gevaarlijk als ik samen met de paarden door een nauwe doorgang moet; niet alle ruiters hebben hun rijdier even goed in de hand. Boven op de top mag ik voor de prijs van een biertje mijn meegebrachte boterhammen eten in het beroemde café van de camping. Italiaanse wielertoeristen met EddyMerckx-fietsen bespreken druk gesticulerend het parcours van de Ronde.

Na de lunch daal ik de Bosberg af; soms is het pad erg moeilijk begaanbaar:

Geeraardsbergen057

Meer en meer koetsen op mijn pad:

Aan een kapelletje blijkt de GR rechtsaf te gaan, terwijl die volgens de topogids nog een eind rechtdoor loopt. Ook de track en de beschrijving gaan rechtdoor, dus volg ik braaf om uiteindelijk aan de mooie kerk van Grimminge uit te komen. Een mooi beeld herinnert aan de stamvader van het Belgisch trekpaard:

Een smal kerkwegeltje leidt tussen de weides en de tuinen naar het fietspad op de Denderoever. De laatste kilometers verlopen nu langs het water tot aan het sas van Idegem. Als een jonge vader zijn kroost het principe van een sas wil uitleggen, repliceert de oudste dochter met een zucht: “maar pa, dat heb ik toch al lang geleerd”…

Geeraardsbergen067

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Op dit mooie oeverpad werden vroeger de schepen over de Dender voortgetrokken. Weldra buigt het pad af naar het Provinciaal Domein De Gavers waar net als in de straten van Geeraardsbergen Pokemonjagers de oevers onveilig maken. Wat later sta ik opnieuw aan de poort van jeugdherberg ’t Schipken in Schendelbeke. Volgende keer moet ik dat mooie kerkje over de brug toch eens van dichtbij gaan bekijken. Einde van een erg mooie en afwisselende Dagstapper.

Mijn Track                               Mijn Foto-album

4 Reacties op “Dagstapper 1 Oost-Vlaanderen: Geraardsbergen

  1. mijn andere Url … had mij vergist 🙂

  2. Even doorgeklikt van bij Leen. Veel van uw beschreven wandelingen deden wij ondertussen ook. Fijn blog met leuke foto’s. Grtjs

  3. Well done for cycling after an Affligem Tripel. I would not have been able to cycle in a straight line! 🙂

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

