GR 564 Etappe Hechtel – Helchteren

Datum:  do 1 september 2016
Traject: Hechtel – Weg naar Zwartberg,  20 km (+ 20 km fietsen*)
Topogids: geen
Wandeltijd: 11.00 -15.30
Weer: wisselend bewolkt tot zonnig, 24°C
Stilte: 3/5

IMG_2651

Begijnenvijvers

Het lijkt zo’n dag te worden waarop alles kan fout lopen. Om mezelf gedoe met lange en complexe busverbindingen te besparen, ben ik met de auto (gehavend na een ongeval gisteren) naar de grote parking van Kelchterhoef gereden. Op de compleet lege parking (eerste schooldag) fiets van de drager gehaald en via knooppunten door de bossen naar Helchteren gefietst. Daar wil ik slimmer zijn dan mijn voorbereiding (*) en buig rechtsaf op de eerste beste grote baan die ik tegenkom. Halverwege Peer besef ik mijn vergissing en raadpleeg de GPS. Ik moet helemaal terug en dan de baan naar Hechtel volgen. Die baan is levensgevaarlijk, met een smal fietspad naast rijen vrachtwagens. Om 6.50 opstaan om pas om 11.00 de wandeling te kunnen starten op het Welsh Guardplein kan je geen efficiëntie noemen! Aan de bushalte daar is wel een prima fietsenstalling.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Enfin, ik vertrek direct richting GR 564 en loop via enkele woonwijken naar de brug over de Noord-Zuidverbinding. Heel geleidelijk buigt de GR af van de luidruchtige verbindingsweg en zoekt de koelte en de stilte van de bossen op. Na een half uurtje geniet ik in totale rust van een eerste picknick aan de Begijnenvijvers. Aan een infobord vind ik folders van Natuurpunt over de Zwarte Beekvallei (eerder al doorkruist op GR 561 en GR 5), netjes verpakt in een waterdichte doos. Het uitzicht over de mooie vijvers verzoent me met een dag die dan toch niet zo slecht belooft te worden. 2 reigers klapwieken statig in de richting die ik uit moet. Een avontuurlijk bospaadje langs de vijvers loodst me naar de uitkijktoren maar zonder verrekijker kan ik boven geen watervogels bespeuren. Een goed onderhouden vlonderpad voert naar de Resterheide en verder naar de Oude Spoorbaan, nu een lijnrecht fietspad door het moeras.

Helchteren 013

Helchteren 018Na een tijdje verlaat de GR het fietspad en buigt links de velden in. Een zanderig pad slingert door de maïsvelden en doet bij mij een belletje rinkelen. Het is dan ook geen verrassing als ik wat later langs het gedenkteken voor Captain Freddy Limbosch passeer. Dagstapper 6 Limburg loodste ons ooit in omgekeerde richting door het mooie gebied Heihuiskens, het gehucht Sonnis en later langs het Militair Domein. In Heihuiskens is men volop bezig de hei van weleer te herstellen; het lijkt ook het brongebied van de Dommel te zijn die ik ken van GR 561. Op het stuk naar Sonnis en verder hou ik er stevig de pas in. In een bosje heeft de eigenaar het GR-pad versperd met takkenbossen en privé-bordjes maar ik zie geen alternatief en kom er overheen.

Gras- en Brandnetelpad naar Sonnis

Gras- en Brandnetelpad naar Sonnis

Nog even een rustige woonstraat (veel fietstoeristen) en dan duik ik voor lange tijd de bossen in naast het Militair Domein. Op het zandpad naast de afsluiting wordt meermaals gewaarschuwd het terrein niet te betreden; het is hier ook heerlijk rustig en eenzaam. Tot mijn verwondering vind ik een bordje met noodnummer, just in case, weet je wel. Er lijkt hier dan ook niemand te passeren. Er zal je maar wat overkomen als eenzame wandelaar. Blijkbaar horen ook de aanpalende maïsvelden tot het militair domein: levensecht dus.

Helchteren 031

Langs het Militair Domein

GR 564 loopt nu langs een middelgroot heidegebied – helaas erlangs, niet er doorheen. Om een foto van de bloeiende heide te maken, moet ik weg van het traject en het bos door. Jammer eigenlijk. Op de volgende etappe naar Hasselt zou dat beter zijn maar of de heide dan nog bloeit, is nog maar de vraag.

Helchteren 032

Intussen loop ik op het fietspad langs de afsluitingsdraad van de Grote Plas van Kelchterhoef. Ik passeer een aantal militair ogende constructies die blijkbaar deel uitmaken van een paintball area en bereik enkele rustbanken op een fietskruispunt. Pas hier eet ik mijn boterhammetjes. Nadien nog een stukje bos, een knuppelpad en dan verlaat ik het GR-traject aan een gemolesteerde GR-wandelboom om naar “Hoeve Jan” te trekken. Donderdag sluitingsdag. Mooi, dan maar naar de parking en met de auto naar de Abdijhoeve voor een welverdiende verfrissing. Het moet gezegd: op het hele traject vandaag was geen horeca of bevoorradingsplek te bespeuren. Neem dus voldoende drank en eten mee. Nu nog de fiets gaan ophalen en dan de moeizame terugreis via Leopoldsburg (oprit E313 afgesloten > omleiding naar Tessenderlo).

Helchteren 039

Hoeve Jan

Ik vond deze tocht best ok; het traject loopt volledig door het groen en biedt veel afwisseling qua landschappen en ondergrond zodat het nooit gaat vervelen. Toch mag ik hopen dat de volgende etappe enkele verrassende hoogtepunten te bieden heeft. En misschien nog deze goede raad: vooral in de bossen bewijst een GPS zijn nut; niet alle paadjes zijn even goed bewegwijzerd.

Mijn track                               Link naar Foto-album

3 Reacties op “GR 564 Etappe Hechtel – Helchteren

  1. Ach Guido, mich überfällt gerade eine Sehnsucht nach Lommel, Hechtel und Co, hach 😉

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

