GR 564 Kelchterhoef – Bokrijk

Datum: wo 7 september 2016
Traject: Kelchterhoef – Bokrijk, Hasseltweg, 20 km
Topogids: geen
Wandeltijd: 09.00 – 13.45
Weer: zonnig, 27°C
Stilte: 3/5

IMG_2706

Ik moet weer de superlatieven bovenhalen: één van de allermooiste tochten in Vlaanderen!! Wist jij dat je bedwelmd kunt raken van bloeiende heide? Ik niet maar als een dronken bij zigzagde ik gisteren over de Zonhovense Heide. Even tot de orde: bus 31 brengt je bv. van Helchteren of van Genk naar halte Kelchterhoef (startpunt van deze etappe); bus 1 brengt je probleemloos van de N75  (Bokrijklaan) naar Genk of naar Hasselt. Zelf zette ik de auto op de ruime parking aan Hoeve Jan en reed met bussen 1 (Genk) en 31 terug naar daar.

Lege parking naast gehavende wagen

Lege parking naast gehavende wagen

Hoeve Jan in het ochtendlicht

Hoeve Jan in het ochtendlicht

zonhoven-003Schitterend weer is voorspeld, vandaar mijn vroege start: om 9 uur stap ik langs de nog gesloten Kempense Hoeve Jan  (na aankomst zal ik op het gezellige terras gretig de dorst lessen) langs een vijver het bos in. Door manshoge varens loop ik naar een pas gerooid en geplagd stukje nieuwe heide. Eens de Weg naar Zwartberg over stemt het sluikstort daar me wat mismoedig maar dat is snel over als ik mijn weg moet banen door het kreupelhout van een moerasgebied. Door de droogte bereik ik droogvoets de overkant; bij regen is het hier onbegonnen werk met lage wandelschoenen. Een zandpad voert langs een omheind stuk heuvelende heidegrond (Ten Haagdoorn) Mijn hemd mag uit want ondanks het relatief vroege uur geeft de zon volop warmte. Even waan ik me zelfs in een mediterraan landschap. Een SUV van het Agentschap Natuur en Bos passeert en jaagt een hinde op die in slow motion over de afsluiting springt. Fantastisch, een primeur voor mij … er komt er straks nog een.

Ten Haagdoorn

Ten Haagdoorn

zonhoven-016

Via een poortje loop ik zelf het heidegebied in. Over zandpaden en stuifduinen volgt de GR in grote mate de richting van een hoogspanningsleiding. Zwaluwen blazen verzamelen op de draden wat duidt op de nakende herfst. Vanop een hoge duin zie ik een kudde schapen; verder veel vlinders, allerlei soorten libellen en een buizerd in de lucht. Even verder een torenvalk. Mijn vrees dat het maar om een klein stukje heide gaat, is onterecht; het gebied is enorm uitgestrekt en maakt deel uit van het lange-afstandspad De Wijers. Met wat ik hier zie en wat ik later nog te zien krijg (tot Bokrijk) ben ik overtuigd: dat pad komt op mijn wandelkalender! Kon ik maar geuren aan deze blog toevoegen: ik wist zelfs niet dat bloeiende heide zo kon geuren!

zonhoven-023

zonhoven-024

zonhoven-028

zonhoven-030Na de oversteek van de N726 gaat het nog een tijdje verder door bosgebied tot aan het Domein Hengelhoef. Achter de laatste huizen van het domein is het even zoeken naar de rood-witte tekens maar tenslotte bereik ik Bezoekerscentrum Hengelhoef (helaas gesloten) en wat verder de brug over de luidruchtige E314.

Bezoekerscentrum Hengelhoef

Bezoekerscentrum Hengelhoef

zonhoven-039

Een parallel bospad buigt na zowat een kilometer af en loopt opnieuw een uitgebreid heidegebied in (Teut). Aanvankelijk zijn er enkele heidevennen en waarachtig: ik had ergens gelezen dat ze in bloei stonden en ik wist dat ze kleiner waren dan vermoed en kijk daar, vlak langs het troebele water: zonnedauw in volle bloei!!! Een nieuwe primeur 🙂

zonhoven-044

zonhoven-045

zonhoven-048Van pure consternatie moet ik bekomen op een bankje dat wat hoger ligt en uitzicht biedt over het hele heidegebied.

 

zonhoven-057

Na de picknick vervolg ik mijn weg over zandpaden tot aan de bosrand en verder tot aan de Moleneindeweg. Van hier is het niet ver meer tot Jeugdherberg De Roerdomp, midden in de bossen gelegen. De inkomhal blijkt niet op slot en de ijskoude fanta uit de automaat doet wonderen. Even moet je dan de Kauwbosstraat volgen maar na een kilometer duikt de GR links een vennengebied in; iets waar deze streek voor bekend staat. Nadien slingert het pad tussen de bomen door naar een fietspad toe om tenslotte aan één van de toegangen tot het Domein Bokrijk uit te komen. Een mooie bomendreef voert rechtstreeks naar het Kasteel van Bokrijk maar nog belangrijker zijn Koetshuis met brasserienaam: De Zeveraer. Op een plek met zo’n naam moet ik mij wel thuis voelen: een fris getapte Cristal of 2, moet kunnen met dit zomerse weer!

zonhoven-070

zonhoven-072Een zinderend heet asfaltpad voert door het mooie kasteelpark naar ’t Poorthuis, een voor mij bekendere ingang tot het domein. Aan de wandelboom even verder voegt zich GR 5 bij GR 564 en samen lopen we naar het station van Bokrijk en even verder naar de N75. Naast het rondpunt bevindt zich de bushalte en bus 1 naar Genk komt toevallig net aangereden. In Genk moet ik een half uurtje wachten (in het stationsbuffet) en dan gaat het via de koolmijn van Winterslag naar Kelchterhoef.

Koolmijn Winterslag vanuit de bus

Koolmijn Winterslag vanuit de bus

zonhoven-075Aan de parking blijkt Hoeve Jan nu wel open en bij een frisse Omer geniet ik na van één van de mooiste wandelervaringen tot nu toe. Dat het schitterend zomerweer was en de heide in bloei stond, zal daar zeker niet vreemd aan zijn + verrassend traject op onverharde ondergrond. Voor herhaling vatbaar. Over het vervolg van GR 564 richting Landen maak ik me minder illusies; we zien wel.

Mijn track                       Volledige Foto-album

P.S. voor een tocht met voorspelde temperaturen boven 25°C neem ik een goedkoop lichtgewicht dagrukzakje mee met enkel het hoognodige: zonnecrème, insectenwerend middel, GSM, GPS, drinkbus, boterhammen- en bananendoosje, een vederlichte windstop en een reservehemdje. Verder lage wandelschoenen, korte broek en T-shirt, pet of zonnehoedje. En ik probeer 3/4 van de afstand voor de middag te stappen.

10 Reacties op “GR 564 Kelchterhoef – Bokrijk

  1. Vorig jaar logeerden wij in een leuke B&B in Limburg, de mooiste provincie van ons land. Je kan er heerlijk wandelen. We deden enkele prachtige wandelroutes, onder andere deze.

  2. Dat is ééntje om te onthouden , mooie foto’s !

  3. Wauw, wat een prachtige wandeling. Dit moet ik onthouden. Binnenkort stappen we op de GR 5 door de Kalmthoutse heide. Helaas zal dan de heide uitgebloeid zijn. Maar nu kan ik er toch wat van genieten.

    • Echt een topper, Annelies; heb me intussen de wandelkaart van de Wijers aangeschaft (5€) en ga zeker enkele dagetappes van die LAW doen; heidegebieden zijn uiteraard het mooist in augustus/september maar jullie zullen aan de Kalmthoutse zeker plezier beleven: alleen al de open ruimte en de zandpaden doen goed.

  4. Wow, een uitzonderlijk mooie wandeling! Ik geloof direct dat deze op je wandellijstje komt te staan.
    En het geluk om de zonnedauw te zien bloeien. Ik moest er mee lachen, ik zag je al helemaal in katzwijm op het bankske zitten 😉

  5. Met stip een van de betere tochten in Vlaanderen! De Kempen op hun best.

  6. A lovely account of a super walk, with some great sights (and smells). Sundews are among my favourite wild flowers, along with orchids.

  7. Will sooooofort da hin 😉
    Welch göttliche Landschaft lieber Guido
    Tolle Fotos!!!!!

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

