SP 7 Krijtlandpad: Etappe 5 Scheulder-Maastricht

(Topo-gids SP7 Krijtlandpad, 3de editie)

Tocht:  Scheulder-Maastricht, 20 km,  261 m ↑ & 363 m ↓
Datum: Zo 18 september 2016
Weer: zwaar bewolkt, 17° C
Wandeltijd: 10.20 – 16.00
Stilte:  3/5

Valkenburg

Het is zwaarbewolkt en fris wanneer we aan de kerk van Scheulder vertrekken voor onze laatste etappe op het Krijtlandpad. Door de wei en langs de bosrand volgen we even het Pelgrimspad naar het Gerendal. Op het roepen van een buizerd na is het muisstil.

Even op het Pelgrimspad

Aan de kruising met het Krijtlandpad draaien we scherp links en volgen een bosweg naar boven. Tussen de weides hebben we mooie vergezichten maar de wind waait frisjes en de wolken ogen dreigend.

Zicht op Scheulder

Achter een hoeve lopen we rechtsaf naast een uienveld en later linksaf naar een donker bos. Aan de rechterkant komt tussen de bomen het Geuldal in zicht; we zijn er ons van bewust dat we bovenop de mergelgrotten lopen. Een steile afdaling brengt ons naar de eerste huizen van Valkenburg. We moeten wel onmiddellijk terug klimmen, achter de huizen een bos in. Het gaat behoorlijk steil omhoog en even verder gaan we de concurrentie aan met een zetellift.

Boven Valkenburg

Helemaal boven wacht de Wilhelminatoren (1906) waar we op het terras van een koffie met Limburgse Vlaai en uitzicht over Valkenburg genieten.

valkenburg-010

Zowel de zetellift als de rodelbaan blijken tot onze verrassing democratische prijzen te hanteren maar wij dalen af naar het centrum via een holle weg. We komen uit bij een stadspoort en stellen vast dat het ommetje langs de burchtruïne afgesloten is. Eigenlijk komt ons dat beter uit want nu kunnen we ons even onderdompelen in de toeristische attractie die Valkenburg toch nog altijd is met zijn vele terrasjes en zelfs een karnavalsbandje in de (relatief) drukke straten.

Via een andere stadspoort laten we de befaamde Cauberg (Amstel Goldrace!) links liggen en stappen parallel met de mergelgrotten (‘Romeinse’ Catacomben) langs vergane glorie tot aan een boscafé dat heel wat wielertoeristen lijkt aan te trekken. Hier begint een heel mooi wandelpad naar Geulhem, links de krijtwanden en rechts de kronkelende en snelstromende Geul. Op het overstromingsgebied staat een kudde konikspaarden netjes te vergaderen en een reiger lijkt goed te weten dat we hem niets kunnen aan de overkant.

valkenburg-028

Na een tijdje bereiken we de Hennie Kuiperallee en de historische herberg  Geulhemermolen. Vanop het terras bekijken we bij een frisse pint hoe wielertoeristen met terreinkennis de bocht nemen naar de Geulhemmerberg. Het interieur van deze oude molen is voorbeeldig gerestaureerd; ‘hartstikke gezellige’ bruine kroeg binnen en 2 feestzalen waarin het molenmeubilair netjes verwerkt zit, inclusief raderwerk en molenstenen.

In tegenstelling tot wat de track zegt, moet je nog even het dal volgen om dan linksaf door het bos een steile klim aan te vatten. De grindweg gaat niet helemaal tot boven maar omrondt een klip. In Berg volgen we SP 7 tot voorbij ‘Villa Vacherie’. Vanop de hooggelegen weilanden wordt Maastricht in het Maasdal zichtbaar. Maar eerst gaan we rechtsaf naar een bosje dat toegang geeft tot natuurgebied ‘De Dellen-Meerssenerbroek’. Aan de rechterkant ligt achter draad in de diepte een enorme mergelgroeve.

valkenburg-040

Van boven gezien herinnert het landschap wat aan de ‘far west’ en pas na inzoomen zien we dat de beesten die tegen de krijtwanden liggen geen koeien zijn maar een kudde flinke geiten. Ook ons pad door het bos draagt (mest)sporen van grote grazers. Via een hekje verlaten we het natuurgebied en gaan nu in een rechte lijn door het groen naar de eerste gebouwen van Amby, deelgemeente van Maastricht. De laatste 3,5 km door verstedelijkt gebied zijn een noodzakelijk kwaad om het fraaie station van Maastricht te bereiken, eind- en beginpunt van het Krijtlandpad.

Station Maarstricht

Aan het busstation buiten nemen we bus 57 tot Mheer (Kerk) om daar 3 minuten later over te stappen op streekbusje 56 dat eerst naar Gulpen rijdt en vervolgens naar Scheulder (Kapel): voor 4,5 € zijn we net binnen het uur (geldigheid van 1 kaartje) op onze bestemming. Op een zondag heb je deze verbinding om het uur. Door de week zijn er snellere verbindingen mogelijk om het half uur. De koude wind en de donkere wolken beletten ons om het café-terras naast de kerk op te zoeken en we beslissen meteen naar huis te rijden. Een beetje jammer van het weer vandaag maar dat belet niet dat we SP 7 in zijn geheel een heel mooi streekpad vonden. Voor het hele avontuur kan je hier terecht.

Mijn Track           Mijn foto-album

Een Reactie op “SP 7 Krijtlandpad: Etappe 5 Scheulder-Maastricht

1. Terug een mooie afsluitende etappe op het Krijtlandpad.