GR 12 Grimbergen – Brussel

Datum: Wo 12 oktober 2016
Traject: Etappe 9  Grimbergen – Brussel, 16 km
Topogids GR 12 Amsterdam-Parijs Deel Vlaanderen & Brussel , 2016
Wandeltijd: 09.45 – 13.35
Weer: zwaarbewolkt, motregen, bui 10° C
Stilte: 0/5

 

gr-12-brussel001

Heen: trein tot Vilvoorde, dan bus 821 richting Merchtem, tot Grimbergen, Hoge Steenweg (chauffeur van De Lijn: “ik weet da ook niet waar da is”)
Terug: trein Brussel-Centraal tot Berchem (6 minuten te laat, dus verbinding richting Turnhout gemist) – militaire bewaking in Brussel-Centraal

Pakkend beeld voor de abdijkerk van Grimbergen

Pakkend beeld voor de abdijkerk van Grimbergen

Het Prinsenkasteel was sinds de 14de eeuw de verblijfplaats van de heren van Grimbergen

Het Prinsenkasteel was sinds de 14de eeuw de verblijfplaats van de heren van Grimbergen

Er valt lichte motregen en de wind waait koud uit het oosten wanneer ik het Prinsenbos en de bebouwde kom van Grimbergen verlaat.

Net voorbij het laatste huis

Net voorbij het laatste huis

gr-12-brussel007

Mosterdkruid en worteltjes en Brussel ligt achter de heuvel

Net voorbij de wijk Potaarde met een grote vierkantshoeve (manège) en de koffiebranderij van D.E. loop ik via een tunneltje onder de Brusselse Ring. Aan de overkant ligt het centrum van Strombeek-Bever. Enkele straten verder steek ik via de Esplanade-voetbrug de A12 over en beland aan de toegangsweg naar het Atomium.

gr-12-brussel012

Ik maak eerst een ommetje door het Ossegempark om uit te komen aan de voet van het Atomium.

Ingang

Ingang

Voorbij het Adolph Max-Monument gaat het links-rechts het ruime Park van Laken in. De halsbandparkieten vliegen me om de oren maar laten zich op deze mistige dag niet fotograferen; ze maken wel een hels kabaal.

Park van Laken

Park van Laken

Voorbij het Monument van de Dynastie naar het Koninklijk Paleis van Laken.

Voorbij het Monument van de Dynastie naar het Koninklijk Paleis van Laken.

De Denker van Rodin op het kerkhof van de kerk van Laken

De Denker van Rodin op het kerkhof van de kerk van Laken

Richting Zeekanaal kom ik deze mooie muurschildering tegen:

gr-12-brussel024

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Waar in de jaren vijftig nog een volksbuurt was, staan nu de WTC-torens, de Proximustorens en het Elipsegebouw. Vlak bij het drukke Station Brussel-Noord zijn hier naast bedrijven ook steeds meer federale en gewestelijke administraties gevestigd.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Midden tussen het verkeersgeraas de verrassende mooie Kruidtuin

Via de Koningsstraat, het Barricadenplein, de Omwentelingsstraat en het Vrijheidsplein (alle reminiscenties aan 1830) kom ik aan de Congreskolom:

gr-12-brussel043

Aan de GR-wandelpaal (GR12, GR126, GR579) bereik ik tenslotte de Sint-Michiels- en Sint-Goedelekathedraal. De trein naar Turnhout is vertrokken zodat ik tijd heb om de kathedraal binnen te lopen. Mijn intrede via de Porta Sancta brengt me hopelijk voldoende aflaten op om er weer even tegen te kunnen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Mijn Track                               Mijn Foto-album

2 Reacties op “GR 12 Grimbergen – Brussel

  1. Grimbergen vind ik verrassend mooi, vooral omdat het zo dicht bij onze hoofdstad ligt .. en Brussel bezoeken is altijd mooi meegenomen tijdens een wandeling , ik zou het ook niet erg vinden als de trein al weg was ! 😉

  2. Ooit dit deel op de GR12 al eens gestapt. Heb er toch mooie herinneringen aan omdat ik op die manier Brussel wat beter leerde kennen.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

