GR 12 O.L.V-Waver – Mechelen

Datum: do 8 december 2016
Traject: Etappe 7  O.L.V-Waver – Mechelen, 16 km
Topogids GR 12 Amsterdam-Parijs Deel Vlaanderen & Brussel, 2016
Wandeltijd: 10.00-13.45
Weer: wisselend bewolkt tot zonnig, 8°C
Stilte: 2/5

IMG_3409

Ooievaar in het Mechels Broek

Es ist vollbracht! 200 km van Bergen-op-Zoom (NL) naar Braine-le-Château (Kasteelbrakel) op het Vlaamse gedeelte van GR 12: vandaag de laatste schakel. Op GR 12 West ontbreekt enkel nog de schakel van Schoten naar Antwerpen. Proficiat aan de parcoursbouwers: ik heb ervan genoten. Ook van deze laatste etappe: lees maar!

Het voordeel van wandelen naar een mooie centrumstad als Mechelen is dat van daaruit bussen en treinen in alle richtingen uitzwermen zodat je handig weer op je vertrekpunt toekomt. In dit geval O.L.V.-Waver waar ik parkeer voor het  historische gemeentehuis. Even oriënteren zodat ik GR 12 niet in omgekeerde richting volg en weg zijn we, langs rustige verkavelingen en verharde landbouwwegen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Tot het Peultenbos valt er weinig te beleven: op regelmatige afstand bunkers in het landschap (KW-Linie 1939-1940), glazen tuinbouwconstructies (de Katelijnse tuinbouwveiling is naar verluidt de grootste van Europa) en een bizarre woonst (Weegbree genoemd) met een viertal levensechte joerts in de tuin; de nomadententen lijken zelfs bewoond. Voor de deur staat een kleine sympathieke ruilbibliotheek.

Een joert

Een joert

Vanuit het kleine Peultenbos steek je de drukke baan Mechelen-Putte (N15) over om aan de overkant een bosrijke verkaveling binnen te lopen. Van kasteelhoeve Berentrode valt geen fatsoenlijk foto te maken: koterijen op zijn Vlaams. Ook het Krankhoevebos stelt niet zoveel voor. Ik maak me de bedenking dat we in Vlaanderen het begrip ‘natuurgebied’ bijna vanzelf associëren met rotte grond, natte kwacht, wilgenbosjes onder water; wat de boer niet kan gebruiken, werd meesmuilend aan Natuurpunt gegeven. Toegegeven, het zijn wellicht de laatste toevluchtsoorden voor een aantal dier- en plantensoorten.

Intussen heb ik de atletiekpiste van Bonheiden bereikt en steek de baan over. Een ketting is over het traject gespannen en waarschuwt “Privé”. Tja, wat gedaan? Ik stap over de ketting en bereid me mentaal voor op een onaangename ontmoeting maar ik bereik zonder probleem de mooie Blijdenberghoeve die nog een rol gespeeld heeft in de Boerenkrijg. Nabij de moderne abdij van Bethlehem vind ik een bank aan de rand van het bos en geniet van een picknick in het zonnetje. Leuke babbel met de bezitter van een mankende Mechelse herder incluis.

De St-Romboutstoren komt in zicht

De St-Romboutstoren komt in zicht

Enkele rustige straten verder (waaronder een “Fietsstraat”!) kom ik aan het bruggetje dat toegang geeft tot het Mechels Broek. Natuurpunt beheert hier ruim 100 ha natte graslanden met sloten, bomputten, knotwilgen en houtkanten. Enkele grote kuddes galloways begrazen het gebied dat verder een rust- en foerageerplaats biedt aan talloze watervogels. Streek-GR Dijleland voegt zich bij GR 12 aan een wandelboom. Een vlonderpad geeft toegang tot de Dijledijk. Ik heb geluk: twee ooievaars van het nabije domein Planckendael staan dicht onder de dijk maar besluiten dan statig weg te vliegen.

Vanop de dijk heb je zicht op de poelen vol ganzen, enkele daarvan duidelijk herkenbaar als bomkraters (missers van geallieerde bombardementen op het rangeerstation van Mechelen). Op de grote Nekkervijver herken ik naast eenden en meerkoeten ook aalscholvers en futen.

bonheiden031

Ik passeer de stuw van de Omleidingsdijle – geen wildwatersporters deze keer – en loop onder het station Nekkerspoel door de stad binnen. In de Keizerstraat zie ik links het voormalige paleis van Margaretha van Oostenrijk (nu gerechtshof) en ertegenover het vroegere paleis van Margaretha van York (nu stadsschouwburg). Op de Veemarkt passeer ik de barokke Sint-Pieter- en Pauluskerk en dan sta ik op de prachtvolle Grote Markt met zijn gothische stadhuis, zijn renaissance- en barokke geveltjes en de monumentale gothische St-Romboutstoren.

Zoals de trouwe lezer weet, ken ik onder die toren een leuk adresje waar ze Gouden Carolus Tripel van ’t vat serveren, reden genoeg om het traject over de IJzeren Leen een uurtje uit te stellen. Na een leuke babbel met de Nederlandse eigenaar loop ik onder een stralend zonnetje naar de Grootbrug en vandaar naar het station. Van busperron 11 rijden zowel bus 510 als 511 naar O.L.V-Waver en verder naar de stations van Heist-op-den-Berg, Geel of Herentals.

Ik heb van GR 12 genoten; of ik nu verder loop naar de Franse grens, weet ik nog niet; ik moet dan verplaatsingen van 3 uur en meer overwegen; de topogids heb ik alvast gekocht. Wat je zeker nog mag verwachten is de etappe van Schoten naar ’t Stad op GR 12 Variante West.

Link naar foto-album                     Mijn track

2 Reacties op “GR 12 O.L.V-Waver – Mechelen

  1. Normaal ging mijn volgende GR GR5A worden maar die zijn ze grondig aan het herwerken. Dus nu aan het twijfelen of ik GR 12 of Streek-GR Groene Gordel ga doen. Als ik GR 12 kies, zal ik alleszins terugkijken naar je verslagen.

    • GR 5A staat al lang op mijn lijstje – ik heb de oude topogids gekocht maar zoals je zegt, die doet er intussen niet meer toe. Zo zijn de busverbindingen al lang niet meer up-to-date. Bovendien heb ik – wellicht onterecht – voorbehoud bij het te doorkruisen landschap… Van GR 12 ben ik in elk geval in de wolken 🙂 maar die zit er op, dus zit ik ook een beetje te broeden 😉

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

