GR 561 Lanklaar (N75) – Lanaken

Wandeltijd: 10:40 – 16:30
Stilte: 3/5

Mechelse hei

In oktober 2012 (!) begon GR 561 voor mij in Diest – vandaag loop ik mijn laatste etappe. Het resterende stuk naar Maastricht kwam al eerder aan bod in 2 dagstappers en op GR 5. Dat dit mooie Kempen-Maaspad op een hoogtepunt zou eindigen, kan ik ’s morgens nog niet weten. Zo moeten we wegens een ongeval de E313 verlaten en een ‘binnendoor’ zoeken naar de E314 richting Lanaken. Eén auto laten we achter op de ruime parking aan kinderboerderij Pietersheim, dan nog 20 km via de drukke N78 en de N75 noordelijker tot op de parking van het Dilserbos (Boslaan, Dilsen-Stokkem) waar we in het donker de vorige etappe vanuit Bree beëindigden.

Het is bar koud en betrokken als we voorzichtig de N75 oversteken. De eerste kilometers volgen we een bospad dat westelijk rond de koolmijnen (terrils) van Eisden loopt. Van hoog boven een groot meer krijgen we een mistig zicht op de monumentale mijnkathedraal van Patro Eisden. Een draad sluit het wandelgebied Connectara hier af voor niet betalende bezoekers. Een eind verder volgen we een spoorbaan en komen we aan het vroegere kolenstationnetje van Eisden. Een ruime parking verraadt dat dit een wandelgebied is.

hogekempen005

Mijnstation van Eisden

Steeds door het bos bereiken we een voetgangersbrug over de N763. Beneden ligt het grote danscafé De Salamander met ernaast een campingcafé Het Salamanderke, gelegen aan de Toegangspoort Mechelse Heide. Het is middag en de vriendelijke waard vindt het geen probleem dat we onze boterhammetjes eten bij zijn lekkere koffie; het is dan ook een fietscafé.

Toegangspoort Mechelse Heide

De entrée tot de Mechelse Heide is werkelijk spectaculair.Via een trap beklimmen we de hoogste heuvel van de Kempen (104 m boven de zeespiegel). Rechts kijken we uit over de zandwinningsputten terwijl boven ons een torenvalk naar eetbaars speurt tussen de heidestruiken. Op de top is het uitzicht vandaag niet perfect: we herkennen in het noorden de terrils van Eisen  maar verder is alles tamelijk mistig.

hogekempen012

We dalen langs een steil paadje de zandberg af en vervolgen onze tocht door het bos tot waar een fietspad onder de E314 voert. Een trajectwijziging ten opzichte van de topogids leidt ons naar rechts langs de snelweg naar een nat moerasgebied en rond een camping. Later passeren we via een houten bruggetje de Kikbeek die we een poos volgen; een vlonderpad doorkruist een vennetje en de omgeving herinnert helemaal aan de Hoge Venen.

hogekempen025Langs een grote hondenweide steken we een baantje over (Weg naar Zutendaal) om vervolgens langs een uitgestrekt weidegebied te lopen met een kudde vreedzame grote grazers. Is dat een crossterrein in de verte? Het Duivelsbergcircuit. Voor het eerst probeert een waterzonnetje door de bewolking te priemen en kleurt het pijpensteeltje goudgeel. Volgens het kaartje prijkt op een heuvel (rand van het Kempisch plateau) boven dit uitgebreide begrazingsgebied de koninklijke villa Fridhem (Opgrimbie).

hogekempen027

We naderen nu het fantastisch mooie natuurgebied van de Langenberg en het natuurreservaat Zijpbeek of  Vallei van de Ziepbeek. Vanop een uit de kluiten gewassen bank hebben we een prachtig uitzicht over de vallei met zijn droge en natte heide.

hogekempen028

Uiteindelijk verlaten we dit schitterende gebied onverwacht aan een asielcentrum van het Rode Kruis (voormalig preventorium O.-L.-V.-ter-Dennen). Aan de overkant van de Molenbergstraat opnieuw uitgestrekte dennenbossen. Na een bocht geeft een panoramaweg met bankje een schitterend uitzicht over de heide. We hebben een onderhoudende babbel met een Lanakenaar die herstelt van een nieuwe heup; wandelvriend G. die afkomstig is uit Lanklaar in zijn beste dialect.

hogekempen041

Het mooiste stuk ligt nu wel achter ons. Het gaat op en neer over zand- en modderpaden door de dennenbossen. We komen dicht bij Bessemer (GR 5), passeren het Oost-Limburgs Ziekenhuis (oorspronkelijk sanatorium voor mijnwerkers met longproblemen) en steken ergens in de bossen de Asbeek opnieuw over. Op een grote weide van een stoeterij graast een grote groep grauwe ganzen en zo bereiken we de achteringang van Domein Pietersheim in Lanaken. Meteen ook de parking.

hogekempen043

Als toetje rijden we naar hotel Beauséjour in Lanklaar waar wandelvriend G. een groot deel van zijn jeugd heeft doorgebracht. De omgeving aan een oude kanaalarm is ronduit schitterend en een bekende halte op het fietsknooppuntennetwerk. Het hotel speelt een hoofdrol in de gelijknamige serie op TV Een. Een feestelijke afsluiter van een bijzondere wandelervaring. Nationaal Park Hoge Kempen ziet mij zeker nog terug.

Link für die deutschsprachigen Leser

Volledig foto-album                   Mijn Track

Besluit: GR 561 stelt zelden teleur en bekoort uitermate tussen Lommel en Valkenswaard, Valkenswaard en Achel en door het Nationaal Park Hoge Kempen. Dank aan de vrijwilligers die het traject zo uitstekend onderhouden.

P.S. Op mijn eerste etappe had ik nog geen GPS

6 Reacties op “GR 561 Lanklaar (N75) – Lanaken

1. Connectera ben ik al geweest voor een hele dag geocachen. Beau Séjour is op zondagavond vaste waarde.

2. A nice account Guido, as always, and lovely photos. I know the area around Mechelse Heide and it is certainly worth visiting at any time of the year. You’ve inspired me to go on the southerly route now.

• Thanks, Denzil, I will certainly return there for the circular walks 😉 Today I walked in your footsteps: the steep climb next to the Chefna brook; I so much enjoyed the walk to Stoumont! And such a lovely day too.

3. Wauw , wat een mooi gebied, dat is een wandelweekendje waard precies ..goed dat je zegt dat Connetara betalend is.(.terug denkend aan ons wandelavontuur in het Zwin) met de GR5 komen we ook langs Maastricht , iets voor in gedachten te houden !

4. Meine Güte bist Du tapfer, momentan krieg ich es einfach nicht hin durch das trübe Wetter zu wandern. Alle Daumen hoch für Dich 😉

• Auch heute, Elke, lag der Wetterbericht voll daneben, diesmal zu unserem Nachteil; Sonne war versprochen, haben wir kaum zu sehen bekommen. Vorletztes Mal war trübes Wetter vorausgesagt, da hatte ich herrlichen Sonnenschein. Schwer, vernünftig eine Wanderung zu planen 🙂