GR 571 Remouchamps – Stoumont

Datum: di 14 februari 2017
Etappe 2  Remouchamps – Stoumont,  16 km; 568m ↑ & 388m ↓
Topogids GR 571 Vallées des Légendes: Amblève, Salm et Lienne (2006)
Wandeltijd: 11.00 – 15.50
Weer: zonnig, 14°C
Stilte: 5/5

Langs de Chefna

Ik heb hem dus toch gekocht die verouderde topogids – blijven wachten heeft geen zin en ik lees toch graag interessante weetjes over de plaatsen die ik onderweg bezoek. Na een decadent verre autorit parkeren we aan de kerk van Stoumont en rijdt ons trio verder naar de brug over de Amblève in Remouchamps.

chefna001

In het vertrouwde hotel op de hoek genieten we van een lekkere koffie en maken ons klaar voor de tocht. We lopen in de richting van het imposante snelwegviaduct en beginnen aan een bijzonder steile klim uit het rivierdal. Het is gelukkig nog fris en na een landelijke passage door het weidelandschap boven duiken we door een bos opnieuw de helling af en komen beneden aan bij de parking van de Ninglispo in Sedoz. GR 15 komt hier van de Ninglispo en de lus van GR 571 van rechts.

Afdaling naar Sedoz

We volgen de rijbaan zo’n 600 m en duiken dan onder de spoorweg door richting Amblève. Een idyllisch gebetonneerd wandelpaadje voert door het kreupelbosje op de oever langs de rivier. Het heeft lang niet geregend zodat we droogvoets langs de Fonds de Quarreux kunnen passeren (grote granieten rotsblokken in de bedding van de Amblève).

Chefna010

Fonds de Quarreux

Chefna009

Langs de Amblève

We gaan opnieuw onder de sporen door naar de (rustige) N633 die we weer een tijdje volgen. Te ver blijkbaar want we hebben het stijgende paadje links niet opgemerkt en moeten terugkeren. In de wetenschap dat we nu zo’n 400 hoogtemeters moeten overbruggen, pauzeren we even om eens goed te drinken. Het is voor het eerst warm vandaag, al valt dat in de schaduw van de berg best wel mee.

Ontmoeting met de Chefna

Voorbij het gehucht Quarreux stoten we op de Chefna, een wildromantisch beekje dat we omhoog gaan volgen tot aan zijn brongebied. In het begin is het opletten geblazen dat je niet de holle weg rechtdoor volgt maar het onmogelijke en nauwelijks zichtbare paadje langs de beek. Net zoals aan de Ninglispo zoek je je weg over boomstammen en rotsen, langs watervalletjes en poeltjes, steeds in de buurt van het klaterende water. Je steekt meermaals de beek over via onstabiele houten boomstammen; een hachelijke onderneming in gladde omstandigheden. Uiteindelijk beland je op een breder karspoor boven de beek. Aan een kruispunt van paden houden we onze eerste picknick want de hoogtemeter geeft aan dat we nog een flink eind moeten klimmen en een zitbank moet je hier niet verwachten.

Hoe hoger we klimmen hoe meer het landschap herinnert aan de Hoge Venen. Voor het gehuchtje Ville-au-Bois, slechts enkele huizen groot en bewaakt door een kwispelende hond en een vervaarlijk uitziende kater, stoten we terug op de Chefna die hier maar een smal beekje is met donker veenwater.

Na het kruisen van de N606 op zo’n 500 m hoogte, verandert het landschap helemaal in een veenlandschap. Een lang modderig pad – we bevinden ons  op de Vecquée die de Porallée gekruist heeft (2 oeroude verbindingspaden) – klimt naar de horizon. Wanneer we op het hoogste punt komen – links duiken de wieken van een windmolen op – draaien we scherp rechtsaf een zo mogelijk nog modderiger pad op. Aan de draad hangen tekens van een trail-run. Niet zonder natte voeten bereiken we een veldkruis (croix Honnay) met een geïmproviseerd bankje: we zijn op 560 meter.

We bereiken nu snel de rand van het bos en beginnen aan de afdaling naar het rustig en mooi gelegen gehuchtje Monthouet. Vanaf hier gaat het steiler naar beneden tot we de eerste huizen van Stoumont bereiken; langs een boerderij met allerlei soorten kleinvee dalen we verder tot de hoofdweg en gaan links tot aan de kerk.

chefna041

Een schitterende GR-etappe die veel afwisseling biedt en een goede training biedt voor wie een bergvakantie plant 🙂

Flickr-Album                                          Mijn Track

5 Reacties op “GR 571 Remouchamps – Stoumont

1. Un vrai plaisir de lire ce résumé et de revivre cette étape que nous avons parcouru en août 2016. Très belles photos !

2. Ernstige zaak zo te zien om goed over die plank te komen.