GR 564 Bokrijk – Wellen

Datum: do 16 maart 2017
Traject: Bokrijk, Hasseltweg – Wellen, 25 km
Topogids: geen
Wandeltijd: 11.00 – 16.30
Weer: zonnig, 17°C
Stilte: 3/5

Van de Kempen naar Haspengouw

Haspengouw in de vroege lente

Mijn vorige tocht op GR 564 is intussen een half jaar geleden. Ik pak aan de halte Oud Tramstation in Wellen bus 38 naar Hasselt en dan lijn 1 richting Genk: afstappen aan halte Weg naar Bokrijk. Het belooft een schitterende lentedag te worden en ik trakteer mezelf op een koffie op een zonnig terras aan het rondpunt.

Even de draad weer oppakken na 10 dagen in Andalusië. Ik vertrek dus samen met GR 5 richting Albertkanaal; het traject langs de mooie vijvers tot aan de machtige sluis is me bekend. Waar GR 5 de heide intrekt richting Genk, loopt GR 564 over de sluis naar de drukke Boudewijnlaan die weliswaar door de bosjes een heel eind dient gevolgd te worden. Er is veel lawaai maar gelukkig dartelen ook heel wat citroenvlinders door de bomen.

Sluis op het Albertkanaal

Na een woonwijk kom ik in een bijzonder drassig natuurgebiedje: De Dauteweyers. Met mijn lage wandelschoenen moet ik door centimeters diepe waterpoelen. Heel wat watervogels hebben hier een veilig onderkomen gevonden in de vijvers.

Net buiten het gebied nader ik een enorme visvijver die op deze zonnige donderdag heel wat vissers naar buiten gelokt heeft. Achter de vijver passeer ik deels op planken een mooi natuurgebied aan de Caetsbeek, meteen ook het laagst gelegen punt van deze tocht. Een mooie kapel komt in zicht, de provinciale school, de jonge Demer en het kasteel van Diepenbeek. Wat verder het station en al klimmend bereik ik een mooie picknickplek met wandelinfo in het hart van Diepenbeek.

Caetsbeek, Diepenbeek

Demer, Diepenbeek

Na de picknick loop ik langs de kerk en het marktplein naar de groene buitenwijken van het dorp. Een weidepaadje voert richting Verbindingslaan en het mag duidelijk zijn: we hebben in Diepenbeek wel degelijk Haspengouw bereikt. Langs fruitboomgaarden gaat het naar een brug over de E313 en dat glooiende landschap zet zich aan de overkant verder.

Kasteel van Diepenbeek

Schaap met paprika

’t Paenhuis

Terugblik op het Genkse industriebekken

Aan ’t Klein Cafeeke (gesloten) stoot ik voor het eerst op de geel-rode GR-tekens van de streek-GR Haspengouw.  Wat verder bereik ik een onverharde weg die naar de Nietelbroeken loopt, een prachtig natuurgebied in de Mombeekvallei. Dit is het hoogtepunt van de dag: glooiende boswegels en vochtig weidegebied in de vallei van de Mombeek; ik ontwaar de eerste witte bosanemoontjes, geel speenkruid en ontelbare zangvogels. Schitterend gewoon! Klappoortjes en loopbruggetjes brengen je terug hogerop door een fruitplantage naar een betonbaan met parking.

Opnieuw volgt een stuk door een woonwijk tot aan een oversteek op de Hasseltsesteenweg. Nu volgt een lange kasseiweg door open veld langs de indrukwekkende kasteelboerderij Printhagen (grondgebied Kortessem). Na een tijd sla je midden de fruitboomgaarden rechtsaf en opnieuw linksaf naar Natuurreservaat De Herkvallei. En zo loopt dit traject de hele dag van het ene natuurgebied naar het volgende.

Kasteelhoeve Printhagen in Kortessem

Langs de Herk in Wellen

Intussen is de fraaie romaanse kerktoren van het hoger gelegen Wellen zichtbaar tussen de populieren. Het GR-pad loopt mooi langs de Herk. Op het mooie (zoals overal in Vlaanderen door auto’s ontsierde) plein aan de Sint-Jan-de-Doperkerk eindigt mijn tocht voor vandaag; de auto staat niet ver meer. Besluit: op deze prachtige vroege lentedag een GR-tocht op de overgang van Limburgse Kempen naar fruitstreek Haspengouw die best in de smaak viel, in het bijzonder omwille van enkele bijzonder attractieve natuurgebieden.

Mijn Track                         Foto-album

3 Reacties op “GR 564 Bokrijk – Wellen

  1. Es wird Zeit für Frühling, meine Güte wie vermisse ich die Blätter an den Bäumen. 25km menno Du rennst ja noch immer so lange Strecken 😉

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

