GR 512 Sint-Pieters-Leeuw – O.L.V. Lombeek

Datum: wo 5 april 2017
Etappe Sint-Pieters-Leeuw – O.L.V.-Lombeek, 19,7 km
Topogids: /
Wandeltijd: 10.20 – 14.50
Weer: 13°C, koude noordwestenwind, van zwaarbewolkt met regen tot wisselend bewolkt met zon
Stilte: 4/5

Brabants trots

Op ‘tinternet’ is weinig te vinden over GR 512; de etappe-indelingen zijn gewoonlijk te stoer voor mijn doen en zo heb ik me een tijdje geamuseerd om de lengte van mijn etappes zelf uit te dokteren. Rekening houdend met openbaar vervoer. De lezer weet dat ik op GR 512 onderweg ben vanuit Diest richting Geraardsbergen. Intussen ben ik in het Pajottenland aangekomen.

De rechtstreekse trein naar Brussel-Zuid zit eivol. Al struikelend over een handtas in het gangpad val ik op een vrije zetel. De jongeman naast me – met oortjes afgesloten van de buitenwereld – zit breedbenig over zijn rugzakje zodat ik een halve bil plaats heb; hij gaat daar niks aan veranderen. In Brussel-Zuid moet ik een sprintje trekken want de NMBS heeft mijn berekende overstaptijd gereduceerd tot nihil. Lijn 170 sluit de deuren achter me en vertrekt meteen naar Sint-Pieters-Leeuw waar ik kort voor 10 aan de kerk uitstap. Het regent lichtjes en ik betreed het enige café dat open is: “Tearoom Marina”. De koffie is lekker en de eigenaar blijkt een Griek te zijn die nog maar enkele maanden open is. We hebben een toffe babbel, half in het Frans,half in het Grieks en als hij me bij het vertrek zijn mezzekaart toont, beloof ik hem zeker eens terug te komen om te eten.

In de vallei van de Zuun

Onderaan de heuvel vind ik de wandelboom van GR 512 terug en steek de Zuunbeek over aan een grote vijver met aalscholvers. Wat verder opnieuw een leuke ontmoeting met een kranige zestiger die de streek-GR Brussel loopt. Het traject loopt een hele tijd door gemengd landbouw- en natuurgebied dat lichtjes heuvelt. Ik zie opnieuw een haas langs een koolzaadveld en verder veel schreeuwende fazantenhanen. Voorbij Sint-Laureins-Berchem stap ik langs het kasteelpark van Gaasbeek. Achter de parkdraad veel bloeiende bosanemoontjes. Onderaan aan de vijver heb ik een bevoorrechte kijk op het prachtige kasteel dat bovenop een motte troont. Op de zuidelijke helling worden blijkbaar druiven geteeld. De steile toegangsweg naar de hoofdpoort staat vol daslook (nog niet in bloei) en schreeuwend vliegt een parkiet voorbij. €12 (€10 voor 60+; €2 voor -18) vind ik toch wat steil voor een kort bezoek. Het kasteel van Gaasbeek hoorde ooit toe aan Graaf van Egmond die we nog goed kennen van onze vaderlandse geschiedenis. De verontwaardiging waarmee de geschiedenisleraar vertelde over de onthoofding van de Graven van Egmond en Hoorn (Horne) op de markt van Brussel was eerder bevreemdend voor ons.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Even verder loop ik langs het huis van de baljuw en ben dan ook niet verwonderd op het mooie marktplein van Gaasbeek een heuse schandpaal aan te treffen. Vanop het intussen zonnige terras van café De Pajot is het een mooi plaatje: schandpaal, kerk en historische herberg Molensteen met vóór me een Oude Geuze Boon. Ik leer dat “lambiek” zijn naam kreeg van het nabije Lembeek. Opvallend hoeveel historische huizen wit geschilderd zijn in deze streek. Ideale picknickplaats: het is hier zalig zitten en voor de prijs moet je ’t niet laten: 3,40€.

Achtereenvolgens passeer ik nu Sint-Kwintens-Lennik en Sint-Martens-Lennik met zijn levensgrote ode aan het Brabants trekpaard op de markt. Het landschap is landelijk, af en toe een klimmend kasseiweggetje of een dalende holle weg; nu eens vergezichten met bloeiende fruitbomen, dan weer natte beekdalen, soms saai, soms verrassend. De zendmast van Sint-Pieters-Leeuw blijft tijdens de hele tocht zichtbaar. In de buurt van de Oude Geraardbergsestraat wordt het ronduit idyllisch.

Ver in het westen ontwaar ik zelfs de eerste ‘bergen’ van de Vlaamse Ardennen. Ook dicht bij Lombeek vind ik het landschap best aardig. De molen die ik in de verte zie, blijkt de windmolen van Kapitein Zeppos.  Het dorp ligt in een diepe plooi waarin ook het Kasteel Rokkenborch verscholen ligt. Naast het kasteelpark neem ik voor vandaag afscheid van GR 512 en loop naar de vroeggothische O.L.Vrouwekerk met zijn koor uit de 13de eeuw.

Kerk van Lombeek

Het is nog geen 3 uur en ik heb zeeën van tijd want bus 625 komt pas om 16.22! De kerk is helaas gesloten want er valt wel wat te bezichtigen. Dan maar het café Pajottenland naast de kerk waar ik me opnieuw aan de oude geuze laaf. Hier is de prijs 4,50 euro. De tweetalige cafébaas weet me te vertellen dat er al lang geen bussen meer rijden en zeker niet tijdens de schoolvakantie: erg geruststellend allemaal. Hij somt een aantal alternatieven op maar ik besluit het te wagen, bestel nog een geuze en heb een gezellige babbel met een koppel ‘Brusseleers’ die hier zijn komen wonen om de drukte van de grootstad te ontlopen. Ruim op tijd sta ik aan de bushalte (Kerk) en wie komt daar stipt op tijd aangereden: een hele vriendelijke jonge chauffeur van de Lijn. Een leuke babbel over reizen later stap ik na een rit van een half uur af aan het station van Liedekerke. Op het winderige perron in aanbouw is het nog drie kwartier wachten op de rechtstreekse trein naar Aarschot. Als ik om 19 uur thuiskom, ben ik zowat 11 uur onderweg geweest voor een GR-tocht met openbaar vervoer. Het Pajottenland zelf is best mooi maar doorstaat wat mij betreft niet de vergelijking met Hageland en Zuid-Dijleland. Benieuwd naar de volgende etappe.

Mijn Track                     Foto-album

6 Reacties op “GR 512 Sint-Pieters-Leeuw – O.L.V. Lombeek

  1. Very interesting account Guido. This is another one I would like to do: oh so many lovely GRs and so little time! Thanks for your detailed itinerary on public transport. I envy your “gebabbels” with barkeepers and bus chauffeurs, which undoubtedly adds to the experience.

  2. Een lange tijd onderweg geweest voor je tocht in het Pajottenland..hopelijk heeft de Lambiek dan gesmaakt ?
    Rond het kasteel van Gaasbeek hebben we ook al eens een wandeling gedaan in de zomer…het landschap oogde toen heel mooi met die gouden graanvelden, van de GR512 vind je inderdaad niet veel terug ! Grts Leen

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

