LAW 7 ’s Hertogenbosch – Haaren

Datum: ma 10 apr 2017
Traject: Etappe 1 ’s Hertogenbosch – Haaren, 20,4 km
Topogids: Pelgrimspad – Langs Kerken, Kruisen en Kapellen, 2016
Lange-Afstandswandelpad 7-2 ’s Hertogenbosch – Maastricht 250 km
Wandeltijd: 11:00 – 15:50
Weer: van zwaarbewolkt tot wisselend bewolkt en zonnig, koude wind, 13°C
Stilte: 3/5

De Dommel bij Den Bosch

Als je ‘Oisterwijkseweg 2’ in je GPS ingeeft terwijl het ‘Oisterwijkse Dreef 2’ moet zijn, beland je zoals ik midden in de brousse. Gelukkig ben ik ruim op tijd vertrokken zodat ik wat later toch aan het juiste rondpunt (dat ik me herinner van Street View) de wagen parkeer; voldoende parkeergelegenheid trouwens. De bushalte is vlakbij; kwestie van aan de juiste kant van de baan op de bus te wachten. Er is heel wat horeca hier, zelfs een natuurpoort, maar op deze maandagmorgen is alles gesloten. Na een half uur pikt lijn 140 me op; mijn O.V. chipkaart werkt perfect deze keer; dat betekent dat ik vorige keer correct uitgecheckt heb bij het uitstappen. Over Haaren centrum en Helvoirt busstation gaat het in een half uurtje naar het Centraal Station van ’s Hertogenbosch, startplaats van het Pelgrimspad, deel 2 richting Maastricht. LAW 7-2 zal me over een afstand van 250 km doorheen het Brabants vennenlandschap naar en langs de Belgische grens brengen richting Grensmaas en Nederlands Limburg.

De Dommel in Den Bosch

Onder een zwaarbewolkte hemel stap ik de stad binnen die er vanmorgen bepaald rustig bijligt. Net over de brug van de Dommel draai ik rechtsaf het oude centrum in en wordt meteen verleid om op een verwarmd terrasje een Bossche Bol met koffie te proberen. Niet bepaald een zoetekauw laat ik me deze lekkernij toch smaken vooraleer ik mijn weg verderzet richting Grote Markt en wat verder de Sint Janskathedraal. Vandaag ga ik deze imposante katholieke kathedraal binnen (in tegenstelling tot mijn passage op het Hertogenpad). Als ik aan het Antwerps retabel een foto maak, komt een suppoost wat argwanend mijn richting uit maar ik verras hem met een directe vraag: wat moet ik als pelgrim op mijn eerste dag absoluut gezien hebben hier?!? Die zit raak. Hij troont me mee naar het koor ‘waar normaal gezien geen toeristen mogen komen’ en toont me trots het beeld van Jacobus. ‘Maak daar maar een foto van’. Nadien wijst hij me nog een Jacobus aan in één van de prachtige glasramen. Een pelgrimsstempel is hij niet gemachtigd mij te geven, zegt hij maar ik stel hem gerust dat ik niet zo’n verzamelaar ben. Desgevraagd kan je hem dus wel verkrijgen in de kathedraal.

Sint Jan

Van de kerk naar de remparts is maar een boogscheut. Deze keer volg ik de omwalling aan de binnenkant met zicht op het uitgestrekte Bossche Broek.

Bossche Broek

Over de Vughter Brug volg ik nog even de Dommel die er bepaald schilderachtig uitziet met zijn riet en gele overbloempjes. Sommige bewoners hebben hun tuin uitgebreid met een knus hoekje aan de waterkant.

Via een voetgangersbrug bereik ik het voormalige fort Isabella (Spaans fort uit 1618) en volg dan enkele kilometers het ontwateringskanaal.

Met zicht op een brug gaat het linksaf de Vughtse Heide in: een voormalig militair oefengebied waarin vooral de Vughtse Lunetten opvallen, maanvormige plassen die deel uitmaakten van de verdedigingswerken van koning Willem III.

Vughtse Lunetten

Maar er zit ook een duistere kant aan dit mooie natuurgebied: tijdens WOII had de SS hier zijn Konzentrationslager Herzogenbusch. In totaal hebben hier 31.000 mensen gevangen gezeten waarvan een groot deel is gedeporteerd naar de vernietigingskampen. LAW 7 passeert langs de Fusilladeplaats. Het herdenkingsmonument voor minstens 370 gefusilleerde gevangenen maakt je heel erg stil… Wat verder is in het bos een stukje spoor bewaard gebleven… langs waar de gevangenen naar de vernietigingskampen gedeporteerd werden…

Bepaald onder de indruk loop ik een paar keer even verloren en wanneer ik het bos uitkom, dreig ik heel eventjes de bewegwijzering van LAW 7-1 (richting Amsterdam) te volgen. De grote waterplas aan je rechterhand wordt IJzeren Man genoemd naar de gigantische graafmachine waarmee hier zand gedolven werd voor de aanleg van het centraal station.

Langs de Essche Stroom

We zijn halverwege en eigenlijk is hiermee het mooiste stuk van de tocht voorbij. Er volgen lange geasfalteerde kilometers door rustige wijken, lange stoffige kilometers over brede boslanen, lange landelijke kilometers over brede zandwegen. Veel lange rechte stukken zonder spanning. Even nog wijk ik van het rechte pad af in de vallei van de Essche Stroom: ze stroomt zo vlak en zo breed dat je ze in de weides niet vermoedt maar het is een idyllisch plaatje ondanks de ijskoude wind.

Ik heb er de laatste 10 kilometer stevig de pas in gezet en tegen 4 uur bereik ik over een kort stukje grote baan opnieuw het rondpunt aan de oprijlaan naar kasteel Nemerlaer, aan de buitenrand van Haaren. Langs daar zal etappe 2 vertrekken. De eerste etappe van het Pelgrimspad was er een met twee gezichten maar Den Bosch en omgeving blijft me bekoren.

 Mijn Track               Foto-album

4 Reacties op “LAW 7 ’s Hertogenbosch – Haaren

  1. Hallo Guido,

    Hier ben ik weer eens met een commentje, lang niet hier geweest maar ik heb genoten van deze etappe. Het Pelgrimspad loopt bijna door onze achtertuin 😉 Mocht je tegen die tijd in de buurt van Waalre zijn laat het ons weten. Dan nodigen we graag uit voor een pilske en een maaltijd.
    Ik ben sinds een paar weken weer een beetje aan het oefenen en kan nu zo 2 tot 3 keer per week een wandeling van een 5 a 7 kilometer stappen, langer gaat helaas nog niet vanwege de toch wel hardnekkige peesplaat ontsteking. Maat goed! we zijn weer aan het wandelen geslagen en dat heb ik toch wel erg gemist. Maar heerlik om je verhalen weer te lezen en zo toch een beetje met je op stap te zijn.
    Lieve groet Marina.

  2. Misschien een etappe met 2 gezichten maar ik heb toch genoten van je foto’s. Maar die Bolsche Bol ziet er wel heel lekker uit. Valt dat niet te zwaar op de maag?

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

