GR 512 Door het Zoniënwoud

Datum: wo 19 april 2017
GR 512 Etappe Holleken/Linkebeek – Tervuren kerk, 20 km
Topogids: /
Wandeltijd: 9.50 – 13.50
Weer: zonnig, koud, 6°C
Stilte:  2/5

IMG_4777

Zoniënwoud

Vlotte verbinding vanaf Brussel-Zuid met de stoptrein richting Nijvel. Voor de terugweg vanaf bushalte Tervuren Kerk met lijn 317 naar Leuven (2x uur); verbindingen ook naar Brussel. Het moest een vlot bereikbare etappe zijn (heb nog een afspraak vanavond) en bovendien was het een missing link op mijn GR 512-avontuur, er is droog en zonnig weer voorspeld, kortom redenen genoeg om deze tocht te kiezen en af te stappen aan treinhalte Holleken, gehucht van Linkebeek.

IMG_4775

Daar loopt Axelle Red. Of zo.

Direct na de start krijg ik zicht op een mooie hellende paardenwei en een pas geploegde akker. We zitten hier ver van de Brusselse agglomeratie in de residentiële groene gordel; opletten dus voor de vele hondendrollen van de residenten. Kijk, ginder, voert Axelle Red haar hond uit. Of toch een lookalike. Ik geniet van het glooiende akkerlandschap, in de wetenschap dat dit de laatste vergezichten voor vandaag zullen zijn.

IMG_4776

Laatste vergezicht van de dag

Een eerste steile bospassage langs uitgebloeide bosanemoon en nog niet ontloken daslook brengt me naar zo’n sjieke wijk met grote poorten en bordjes van bewakingsbedrijven en onderhoudsfirma’s voor tuinen. Nog een gevaarlijke oversteek van een drukke laan en dan sta ik in het Zoniënwoud, ergens tussen Ukkel en Sint-Genesius-Rode.

IMG_4778

Monument voor gesneuvelde boswachters WOI (met menhirs uit Wéris)

Het vervolg is eigenlijk niet zo spannend. De tocht verloopt grotendeels over brede bospaden, volgt de glooiingen van het woud, kruist meermaals grote verkeersaders en spoorwegen. Wat schaarse bosbloempjes, veel lawaai van verkeer en landende vliegtuigen, enkele jogggers en wat mountainbikers. In de buurt van Hoeilaart kom je even aan de rand maar dan loop je weer dieper het woud in tot aan het arboretum van Tervuren, een cadeau van Leopold II. Onderweg er naartoe hou ik mijn picknick op een schaarse bank maar voel me pijlsnel afkoelen; ondanks het feit dat de zon nog tot op de bodem van het bos geraakt.

Daarstraks ben ik GR 126 (Brussel-Namen) gekruist en nu loop ik samen met GR 579 (Brussel-Luik) naar de wandelboom in het uitgestrekte arboretum. Vertrouwd terrein dus dat ik trouwens deel met opvallend veel joggers en mensen die de hond uitlaten. Aan de wandelboom volg ik de geel-rode tekens (Streek-GR Dijleland) naar het centrum van Tervuren, waarbij ik ook het mooie kasteelpark en de vijver met nijlganzen passeer. De bushalte bevindt zich aan de overkant van het kerkplein maar het is nog vroeg en ik besluit de wandeling nog eens te overpeinzen in de historische Herberg De Engel naast de kerk: ruime bierkaart en voor wie een hongertje heeft: streekgerechten aan democratische prijzen.

Uiteindelijk komt de bus van de Lijn met meer dan 10 vertraging aangereden en heeft onderweg nog eens oponthoud aan Gasthuisberg in Leuven, waardoor mijn treinverbinding grandioos de mist ingaat. Dan maar een klaarstaande stoptrein, even goed 🙂 Als ik de vergelijking moet maken: geef mij maar het Meerdaalwoud.

Mijn Track                        Mijn Foto-album

5 Reacties op “GR 512 Door het Zoniënwoud

  1. Ontzettend groot toch dat Zoniënwoud , langs deze kant hebben we het nog niet bezocht , raar vind ik dat je nog altijd geen daslook in de bloei gezien hebt ..wij hadden veel geluk precies ! 😉

  2. Belles photos !! Ca donne envie de découvrir ce GR …

  3. Meine Güte diese Wege, ich liebe es solch langen Wegeverläufen hinterher zu schauen. Das war ja wohl eine tolle Tour ❤

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

