GR 512 O.L.V.-Lombeek – Zandbergen (Dender)

Datum: ma 24 april 2017
Etappe O.L.V. Lombeek – Zandbergen station,  21,5 km
Topogids: /
Wandeltijd: 10.00 – 14.45
Weer: wisselend tot zwaar bewolkt, 6-13°C
Stilte: 4/5

IMG_4804

Molen van Kapitein Zeppos in Lombeek

Zo, GR 512 nadert zijn voltooiing. Met de trein naar Brussel-Noord, daar bus 128 richting Ninove, bijna een uur op de bus (halte Strijtem Hunselstraat) en nog zo’n 1,5 km lopen, voorbij de kerk van Lombeek tot bij de eerste GR-tekens. De zon doet moeite maar het is koud, met hoge bewolking. Van het kasteel van Lombeek is niets te zien achter de vegetatie. Ik krijg het al warmer als een landbouwweg uit het beekdal naar de hoge akkers klimt. Plotsklaps krijg ik een fantastisch uitzicht op de windmolen van Lombeek. Het pad slingert gestaag verder over het hooggelegen akkerland en biedt telkens nieuwe uitzichten. Blijkbaar ben ik hier in de Woestijn 😉 want alle namen beginnen met woestijn, ook de mooie Woestijnkapel links van de route.

IMG_4805

Woestijnkapel

De Vlaamse Ardennenheuvels die ik op mijn vorige tocht meende te herkennen, blijkt de imposante beboste heuvel van het Neigembos te zijn. In de verte zie ik nog soortgelijke getuigenheuvels in het verder zachtglooiende landschap. Ik spot een koppel wandelaars en loop het bos in om vrijwel onmiddellijk geconfronteerd te worden met de feërieke pracht van de boshyacinthen. Eerst een beetje aarzelend, in gezelschap van mij onbekende witte bloempjes, dan steeds uitbundiger links en rechts van het wandelpad in dit schitterende bos met zijn ‘ravijnen’ en hellende vlakken.

IMG_4816

Boshyacinthen in volle bloei

Ik loop te genieten van de bloemenpracht en kan niet stoppen met fotograferen. Het bos is van mij alleen – wat een verschil met de mensenmassa’s in het Hallerbos! Wanneer na een bocht duizenden witte bloempjes van de daslook de blauwe pracht vergezellen, smelt ik helemaal en vind deze tocht zo al geslaagd.

IMG_4828

Daslook zo ver het oog reikt

Bijna met tegenzin verlaat ik het bos via een dalend pad maar het is nog niet gedaan: beneden vind ik de schitterend gelegen kapel van Bevingen. Ik loop er binnen en bewonder het eeuwenoude Mariabeeld dat hier duidelijk nog actief aanbeden wordt. De enige fout die ik maak, is om hier in het parkje niet te picknicken (vanwege de koude wind en het is nog maar half twaalf en zo); ik zal niet zo gauw meer een kans krijgen.

IMG_4834

Kapel van Bevingen

IMG_4832Een landelijk wegje daalt af naar de mooie beekvallei (Wolfputbeek) om aan de overkant weer de akkers in te klimmen. Achterom kijkend besef ik pas hoe imposant het Neigembos boven het landschap uitstijgt. Door glooiend pallieterland slingert de GR over de heuveltop en daalt op een kasseiweggetje naar de dorpskern van het ingeslapen Lieferinge (geen horeca). Ik volg opnieuw de Wolfputbeek, kruis een romeinse heerbaan en bereik een imposante vierkantshoeve: de historische Vreckomhoeve. Een vijver met wilde (grauwe, Canada- en Nijlganzen) en tamme ganzen, wat pony’s, paarden en ezeltjes vervolledigen het romantische plaatje. Dat paarden hier populair zijn blijkt ook in het vervolg van deze tocht; ze zijn alom tegenwoordig in het landschap.

IMG_4846

Landschapselement knotwilgen

Langs knotwilgen omzoomde weides zigzagt het pad verder richting Edingsesteenweg en heuvel op, heuvel af en door een nat bos tot aan herberg De Kroon. Ik ben 3,5 uur aan ’t stappen en heb nu echt wel honger. Het café is gesloten op maandag maar niemand zal er iets op tegen hebben dat ik op het achtergelegen terras comfortabel mijn lunchpakket eet. De vogeltjes fluiten dat het een lieve lust is. Na de picknick krijg ik een mooi zicht op de kerk van Nieuwenhove. Ergens ben ik intussen Oost-Vlaanderen binnengelopen. Het parcours begint nu in 2 golven sterk te dalen naar de Dendervallei.

IMG_4850

In de Dendervallei

Wanneer ik over een landbouwpad tussen ruisende populieren het oeverpad van de Dender bereik, word ik opnieuw door een geluksgevoel overmand: 4 keer al ben ik met de fiets over dit pad gepasseerd. Enig minpuntje: sinds mijn picknick is de zon helemaal verdwenen achter dreigende wolken. Toch blijft de weerspiegeling van de bomen in het stille water van de Dender een plaatje.

IMG_4853

Langs de Dender naar Zandbergen

Omdat het een weekdag is, moet ik niet te vaak opzij springen voor wielertoeristen en na enkele bochten zie ik de brug van Zandbergen, eindpunt van deze tocht.

IMG_4854

Brug van Zandbergen

IMG_4855Aan de brug zelf staat een wandelboom die GR 5A verwelkomt. Een blik op de klok leert dat ik mits een sprintje een vroegere trein kan halen in het stationnetje hogerop. Op karakter laat ik de aanwezige (en geopende) horeca links liggen en ja hoor, één minuut voor tijd sta ik op het perron en neem de moderne stoptrein naar Denderleeuw. Van dit spoorwegknooppunt kom je vlot naar alle windrichtingen.

IMG_4808

Besluit: een schitterende GR-tocht met veel afwisseling die me helemaal verzoend heeft met het Pajottenland. Nu wachten nog de Bosberg, de Kluisberg en uiteindelijk de mattentaartjes in Geraardsbergen als beloning.

Mijn Track              Mijn Foto-album met nog veel meer hyacinthenfoto’s 🙂

 

 

8 Reacties op “GR 512 O.L.V.-Lombeek – Zandbergen (Dender)

  1. Dat is inderdaad een groot verschil met het Hallerbos Guido ,heel mooi die blauwe bloemetjes…en eindelijk het daslook gezien !?

    • Yep, heel mooi samenspel tussen wit en blauw 🙂 Daslook staat intussen ook in mijn tuin in bloei. Vandaag in provincie Luxemburg behalve pinksterbloem heel weinig veldbloemen in bloei; ’t is nog winter daar 😉

  2. Wat is dit toch een prachtig seizoen om te wandelen.. Ik zag ook al het fluitekruit mooi bloeien en je hebt helemaal gelijk als je smelt van de blauw/witte bloemenzee…

    • Oh ja, fluitekruid, smeerwortel, gewone boterbloem, madelief, pinksterbloem, speenkruid, daslook, look zonder look en zo veel meer maar wandelvriend g. was er niet bij om alle soorten opnieuw en opnieuw te benoemen (ik ben een trage leerling) 🙂

  3. WELCH eine Blütenpracht, wunderbar lieber Guido
    Und wieder schaffe ich es nicht, diesen Wald zu besuchen ;-O

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

