GR 571 Vielsalm – Gouvy

Datum: za  30 april 2017
Etappe 5 Vielsalm – Gouvy 16,5 km; 503 m ↑ & 377 m ↓(Basecamp)
Topogids GR 571 Vallées des Légendes: Amblève, Salm et Lienne (2006)
Wandeltijd: 11.30 – 15.55
Weer: zonnig, 13°C
Stilte:  5/5

Afdaling naar Salmchâteau

Vandaag een kortere etappe maar toch met aanzienlijke hoogtemeters en vooral: een lange transfer. We nemen de Luxemburger van 10.13 uur in Angleur (Luik) om na een weliswaar erg mooie rit uit te stappen in Vielsalm om 11.13 uur. Daar nemen we zonder dralen de stijgende weg naar Rencheux waar we na een kilometer terug inpikken op GR 571 en zuidwaarts draaien.

Kasteel van Salmchâteau

Salmchâteau

Het traject begint eerst langzaam, dan steeds steiler te stijgen naar een hoogte van bijna 520 m. Boven in het bos krijgen we zicht op de Salmvallei en horen de klokken van Salmchâteau. Een steile afdaling (niet ongevaarlijk bij nat weer) voert ons naar het poortgebouw van het kasteel van Salmchâteau, het enige wat nog rest van het oorspronkelijk kasteel (14de eeuw) van de graven van Salmchâteau. We dalen verder tot aan de mooie brug over de Glain (Salm) en vinden een pancarte over het verblijf van Victor Hugo in zijn ballingoord.

Madeleinebrug

Pont Madeleine

Aan de kerk gaan we op zoek naar een koffie maar het enige café is “à louer”. Dan maar terug naar de brug voor onze picknick. Op een bankje in de zon is het genieten van het klaterende water en kijk: we zien verschillende vrij zeldzame waterspreeuwen die het laagstaande water induiken op zoek naar lekkers.

Cierreux

Aan de overkant van de drukke N.68 klimmen we opnieuw de bossen in. Wanneer de weg opnieuw begint te dalen bereiken we het verstilde dorpje Cierreux. We steken een mooi beekje over en klimmen opnieuw zachtjes door een prachtig weidelandschap.

Opnieuw kruist een lieflijk beekje ons pad en allerlei vlinders begeleiden ons verder naar boven tot bij een asfaltweg die we naar links volgen. Prachtige vergezichten. Aan de rand van een bosje draaien we scherp rechts een landbouwweg in en klimmen naar de heuveltop. Daar draaien we rechts het bos in en beginnen aan een geleidelijke afdaling door het bos. Links op een wei hebben scouts hun kamp opgeslagen. Het ‘gezang’ van de tjiftjaf is alom tegenwoordig. Nog lager is heel wat bos gekapt en wordt een gebied in grensoverschrijdende samenwerking gerenatureerd. De Glain is hier een klein beekje maar links van de baan zien we hoe een beverdam de beek opstuwt en grote vijvers heeft gemaakt.

Bevers aan het werk

Opnieuw kruisen we de N.68 en klimmen opnieuw het bos in. Boven slaan we links af en volgen het stijgende bospad tot aan de rand van het bos. Voor het eerst in België zie ik een ‘Sinnesbank’: een ligbank met panoramisch uitzicht. Na een laatste picknick volgen we nu het dalende pad richting sportvelden van Gouvy om even later aan de spoorwegovergang van Gouvy te komen. GR 571 steekt de sporen over maar wij volgen nog even GR 57 uit richting Houffalize tot aan het station van Gouvy. Er tegenover ligt het volkse café Le LuxembourgChez Frank. Tot 14 uur en vanaf 18 uur kan je hier ook eten aan democratische prijzen. Nippend van onze Chimay bleu stellen we vast dat de mannen mekaar terug gewoon een hand geven en niet kussen zoals in de provincie Luik. Het is langzaam tijd om de baan over te steken naar het station waar de trein uit Luxemburg van 16.39 komt binnengereden. Na een ontspannende treinrit met zicht op de Salm, de Amblève en de Ourthe arriveren we om 17.50 uur in Angleur. Van daar gaat het met de auto weer naar huis.

Besluit: een verrassend mooie etappe waarmee we deel 2 van de topogids afsluiten; er volgen nu nog 78 kilometer langs de Lienne terug naar de Amblève. Openbaar vervoer wordt problematisch. Ik heb het traject opgedeeld in 4 etappes van plusminus 20 km. Tot nu toe vind ik deze GR de mooiste die ik al gelopen heb.

Foto-album op Flick                             Mijn Track

5 Reacties op “GR 571 Vielsalm – Gouvy

1. Guido, wat laat je me genieten van dit mooie verslag en dito foto`s. En als jij al zegt dat je deze GR de mooiste vind die je tot nu hebt gelopen dan moet het een machtig mooie etappe zijn. Hier beginnen we stilaan weer langzaam wandelritme te krijgen, we beginnen nog met mini stukjes maar tot nu loop ik inmiddels al wandelingetjes van bijna 9 km. En daar ben ik al zo blij mee, we gaan de goede kant op.
    Want als ik dan jou plaatjes zie dan kriebelt het en wil ik ook op stap ;-))

2. Een prachtige wandeling en streek zo te zien ,en nu weet ik ook hoe die houten relax noemt ” Sinnesbank” ! 😉

3. Une bien belle étape que nous avons parcouru en septembre 2016 … ce sera justement le prochain résumé sur mon site (lundi prochain).

Nous avons fait les deux étapes suivantes ce week-end, grâce à deux véhicules car effectivement c’est très compliqué en transport en commun. Notre découpage d’étape est : Gouvy – Verleumont, Verleumont – Bra. Pour la prochaine étape, je pense aller jusqu’au pont de Targnon.

• Fred, ce sont exactement les étapes que j’avais en tête 🙂 J’attends vos résumés avec plaisir. Le problème c’est que Gouvy est tellement loin d’où j’habite; ça va durer quelques mois avant que je finisse ce GR.