Natuurpoort Roovertsche Leij

Datum: zo 30 april 2017
Folder: Wandelroute langs de Roovertsche Leij
Knooppunten 64-9-7-99-62-9-64
Wandeling: Landgoed Nieuwkerk 6,5 km
Stilte: 3/5 (ondanks stiltegebied)

Knooppuntenwandeling in Landgoed Nieuwkerk

Toen ik op pad was op Streek-GR Kempen passeerde ik boven Poppel, net over de grens, langs de Roovertsche Leij en Landgoed Nieuwkerk. Laatst, op de terugweg van het Pelgrimspad, werd ik nieuwsgierig naar deze Natuurpoort en dus kwam ik vandaag terug met mijn vrouw voor een kennismaking.

In de brasserie kocht ik voor €1,70 deze folder en we vertrokken voor de wandeling van 6,5 km rond Landgoed Nieuwkerk ofte “de nyeuwe kerck van dije van Tilborch”. De grenskerk zelf krijgen we niet te zien. Het landgoed is ontstaan in het begin van de 19de eeuw,  maar al in de 13de eeuw had de Abdij van Tongerlo (!) hier een hoeve in bezit.

Over de wandeling zelf valt niet zo veel te zeggen: het traject langs wandelknooppunten volgt meestal een bosrand maar loopt ook verhard doorheen weids akkerland waar de wind vrij spel heeft. Interessant is dat we eigenlijk op Belgisch grondgebied lopen. Opvallend zijn de vele vlindersoorten op de bermbloempjes. Op het Nieuwkerks Baantje vinden we de geel-rode tekens van de streek-GR en de wit-rode van het Grenslandpad.

Na de tocht genieten we op het zonnige terras van de brasserie van een La Trappe Isid’or en gamba’s al pil-pil. Volgende keer proberen we de wandelpaden langs de Roovertsche Leijbeek zelf.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

