GR 512 Zandbergen – Geraardsbergen – (Schendelbeke)

Datum:  di 13 juni 2017
Etappe Zandbergen – Geraardsbergen (- Schendelbeke),  14 km (18,2 km)
Topogids: / (GR 5A & Dagstapper 1 Oost-Vlaanderen)
Wandeltijd: 10.30 – 15.00
Weer: zonnig, wisselend bewolkt, 22°C
Stilte: 4/5

Dendervallei

Afsluitende etappe GR 512

Alweer een afsluitende etappe 🙂 Na die van LAW 13 Hertogenpad vorig weekend, beëindig ik vandaag GR 512 (van Diest naar Geraardsbergen) en ook de laatste etappe van GR 564 (Lommel-Huy) staat op stapel. Omdat de afstand het toelaat, maak ik er vandaag een heuse stationswandeling van.

Dender in Zavelbergen

Vanaf het station Zandbergen is het maar 5 minuutjes lopen tot aan de Denderbrug. Daar is al een café open zodat ik op het terras al van een koffie geniet. Over de brug loop ik even de luchtige kerk van Zandbergen binnen om  vervolgens via een weidepaadje de bebouwde kom uit te lopen. Het weer is schitterend, zonnig met een briesje. De uitstralingspijn in mijn linkerarm ten gevolge van een nekhernia is steeds aanwezig maar valt uit de houden.

Korenvelden op de valleihelling

Het GR-pad (hier samen met GR 5A) slingert op en af de helling van de Dendervallei, nu eens tussen weidse korenvelden (helaas geen leeuwerik te bespeuren), dan door een schaduwrijke dreef beneden. Wanneer ik weer eens op weg ben naar boven, vlucht een prachtig ree weg, blijft staan en kijkt en vlucht weer verder zodra ik me beweeg. Mijn fototoestel heeft kuren zodat ik helaas geen foto kan maken. Een smal paadje langs de prikkeldraad (niet zonder risico) biedt uitzicht over de hele vallei maar eist alle aandacht.

Opletten voor de draad

Boven op de kam een woonwijk met een weg (komende van de Bosberg) waar knoerend hard gereden wordt. Je hebt zicht op de uitgestrekte vallei aan de andere kant met hier en daar een beboste heuveltop. Gelukkig draait het traject opnieuw het veld in en loopt door het Raspaillebos onder de camping van de Bosberg door. Hier wijk ik even af van het pad maar het gekende café boven heeft blijkbaar zijn sluitingsdag… Het terras is echter een perfecte picknickplaats en zo denken ook een koppel kranige fietsers erover. Met pak en zak zijn ze van Groningen onderweg naar Ieper; blijkt dat meneer ook medewerker is van Grote Routepaden (afdeling fietsen). We keuvelen wat over GR en bewegwijzering en GR-medewerkers. Van de andere kant komen fietsers hijgend de Bosberg opgereden.

Ik daal terug af naar het GR-pad en verder door het Raspaillebos tot aan een veldweg naar links. Die gaat wat verder aan een alleenstaand huis opnieuw het bos in en daalt door kreupelhout verder naar beneden. Nu volgt een kaarsrechte veldweg, eerst door een beschutting biedende dreef, dan in volle zon door de velden naar de Wambashoeve en klimmend naar een asfaltbaantje. Steeds klimmend buigt een veldweg linksaf en loopt door een mooie vallei met stoere knotwilgen. De geur van gebrande koffie is alom tegenwoordig en het pad loopt achter de rokende schoorsteen van de branderij door. Boven moet een drukke weg gekruist en achter wat garages voert een holle weg naar de top van de Oudeberg met zijn gekende kapel. Schitterend uitzicht hierboven maar daar zullen de fietsers die op de befaamde Muur naar boven zwoegen weinig oog voor hebben.

De Kapelmuur

Bijna boven en nog lachen

De afdaling naar het historische centrum van Geraardsbergen is bijzonder steil en her en der wordt de lofzang van de fietssport gezongen, zelfs getekend op de straatstenen.

De GPS-track stuurt me recht naar ’t Groot Kaffee, eindpunt van GR 512. Mattentaart met koffie, gevolgd door een tripel van Ename: dat is mijn feestmaal op het einde van deze GR-route.

 

Vanaf hier volg ik de route van Dagstapper 1 naar Provinciaal Domein De Gavers. Een erg mooi pad voert halverwege de helling door het groen naar Onkerzele. Het is bv. de eerste keer dat ik een heuse boomgaard van walnotenbomen zie.

In het Provinciaal Domein is het vandaag erg rustig, op wat vissers en joggers na. Ik houd eraan om even gedag te zeggen in Jeugdherberg ’t Schipken. Die 2 toffe gasten aan de receptie hebben zelfs een duvel voor me koud staan.

 

Achter de JH steek ik de Dender opnieuw over en sta 5 minuten later op het perron van het station van Schendelbeke. 10 minuten later vertrekt de trein naar Denderleeuw, spoorwegknooppunt naar overal. Vandaag lukt gewoon alles 🙂

Mijn Track                              Mijn Foto-album

7 Reacties op “GR 512 Zandbergen – Geraardsbergen – (Schendelbeke)

  1. Genoten van je verslagen van deze GR 512. Ooit zal ik ze nog eens terug komen lezen wanneer ik deze GR onder handen (of voeten) neem. Ben al benieuwd naar je volgende wandelplannen na de GR 564

    • Hey Annelies, dan zal je zeker toejuichen dat ze er een nieuwe topogids gaan over maken (komt nog dit jaar uit); wist ik ook niet. Mogen ze voor mijn part ook doen met GR 564. Of een online-gids zoals ze dat in Nederland doen (ter ondersteuning van de gedrukte versie). – Ik ben zelf ook benieuwd naar mijn volgende wandelplannen 😉 Met dit weer begin ik er niet aan.

  2. Mooie foto’s Guido ..nekhernia is minder leuk natuurlijk, mijn wederhelft heeft er ook last van , het zal het weer zijn zeker ? 😉

  3. Lovely photos and account as always Guido.

  4. Weer een GR die afgevinkt kan worden, als je zo door blijft stappen staan er aan het eind van het jaar heel wat kilometers op de teller!
    Foto`s zien er goed uit en van je verslag genoten!

    • Merci 😉 Ik tel wel nooit mijn kilometers samen. Ik verzamel ook geen wandelstempels zoals dat in sommige wandelgebieden in Duitsland populair is of bij massa-evenementen in België. Ik ben al lang blij wanneer ik gewoon op stap kan gaan – daar zal jij best kunnen inkomen na je voetkwetsuur 🙂

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

