GR 121 La Roche – Nijvel/Nivelles

Datum:  wo 5 juli 2017
Traject: Etappe  2 La Roche – Nivelles   19,5 km
Topogids GR 12 + 121 Wavre – Boulogne-sur-Mer, 2009
Wandeltijd: 9.45 – 14.10
Weer: zonnig, 25°C
Stilte:  3/5

Richting Nijvel

5 treinen heb ik vandaag nodig gehad, 3 tot in La Roche en 2 terug naar huis. Omdat de overstaptijd in Leuven krap is, neem ik een iets vroegere trein. In Ottignies moet ik 20 minuten wachten; geen erg: ze hebben er een proper (!) stationstoilet (gratis!) en je kan er terecht voor een koffie+croissant. Onderweg naar en in La Roche zelf valt me weer op hoe onderkomen de stations erbij liggen. De gebouwen zijn half ingestort, de borden doorgeroest en de perrons overwoekerd.

In de vallei van de Dyle

Ik laat het niet aan mijn hart komen: het belooft een prachtige zomerdag te worden en het is bijna een maand geleden dat ik nog op pad was. Een eerste holle weg – er zullen er nog komen vandaag – voert me omhoog uit de vallei van de Thyle om boven uit te komen in de velden. In Waals-Brabant liggen de dorpjes vaak verscholen in de plooien van het landschap terwijl de hoogtes ingenomen zijn door akkers en velden. Ik ben met opzet vroeg op pad vandaag en wanneer ik afdaal naar de vallei van de Dyle (Dijle) voelt het nog lekker koel in het bos. Ik spot minstens 3 buizerds voor ik aan de snelstromende beek aankom.

De snelstromende Dyle

Het kasteel van Bousval blijft onzichtbaar achter een hoge muur en het kerkje ligt niet echt op het traject. Lijkt me wel een mooie idyllische wandelstreek hier. In Bousval voegt zich even GR 126 (komende van Brussel) bij het traject. Ook de pelgrimsschelp is prominent aanwezig en volgt hetzelfde spoor.

Vlasveld

Ways

Tot in het gehucht Ways blijf ik in de mooie Dijlevallei, altijd in de buurt van Ravel 141 die een iets minder geaccidenteerd parcours volgt. Een of andere generaal heeft hier een mausoleum gekregen. Dan gaat het omhoog over de N5 heen en loop ik via een hoofdweg Genappe binnen. Niet echt een aantrekkelijk oord. In de cafetaria van het sportcentrum word ik wel gastvrij ontvangen; ik krijg zelfs een hand van binnenkomende klanten en geniet er van een frisse pint. Daarmee heb ik helaas het mooiste stuk achter de rug.

Ferme de Dieu Seul

De volgende 11 km zijn niet echt aantrekkelijk. Een klimmende holle weg voert naar de Arbre de Promelles (Italiaanse populier) – geen rustbank zoals trouwens op het hele traject vandaag – en verder over de velden langsheen de N25.  Aanvankelijk veel autolawaai, weidse velden (aardappelen, bieten, graan, opvallend weinig maïs), geen leeuweriken, veel horizon en de zomerse warmte die ongenadig toeslaat. Gelukkig heb ik schaduw onder mijn breedgerande slappe hoed. Enkele hoeves onderbreken de eentonigheid en opgelucht laat ik me neer in een bushokje in het gehucht Alzémont.

Na de picknick gaat het verder via het oude station van Baulers en dan kriskras door de eerste woonwijken van het uitgestrekte Nijvel. Wel oppassen dat je tussen de tuintjes je weg niet verliest. Aan de spoorweg verlaat ik het parcours en draai rechtsaf om via een tunneltje aan het station van Nivelles uit te komen. In een gezellig buurtcafé op de hoek kom ik eerst even bij om vervolgens de trein naar Brussel-Zuid te nemen.

Een etappe met 2 gezichten: het eerste deel zonder meer idyllisch te noemen, het tweede gedeelte eerder saai. De foto-oogst is dan ook mager uitgevallen. Benieuwd naar het vervolg.

Een soortgelijk verslag vind je hier. En hier vind je mijn track.

7 Reacties op “GR 121 La Roche – Nijvel/Nivelles

  1. Interesting account Guido. I guess every GR can’t be full of beauty along the whole track. The “2nd part of the 2nd part” seems to be when you can “get your head down and stretch your legs”. I hope to be doing this track soon. Glad to hear you are better again Guido. I haven’t been too well myself recently. Beste. Denzil

    • Hey, good to hear from you again, Denzil; I had been worrying about you, to be honest. I did this part on very short notice; actually I didn’t know I would choose this ‘etappe’ before 8 pm. Otherwise i would have invited you. I’ll try again for the next stage 😉 Hope you ‘ll be better soon!

  2. De belles photos malgré une étape pas très intéressante apparemment …

  3. Vijf treinen is niet niks ,gelukkig was de eerste etappe dan wel heel mooi ..een stuk dat we nog niet door gewandeld zijn daar in Waals-Brabant, de tweede etappe was inderdaad veel minder , goed om weten !

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

