Wallis Wandelvakantie Arolla 2017

Appartement: Les Rochers, Arolla, Wallis, CH
Weer: wisselvallig, 14°C

Van Lac Bleu naar Arolla

Inmiddels thuis van een wandelweek in de Val d’Hérence, Wallis (Valais). Met blauwe teennagels (B-schoenen zijn geen C-schoenen) en helaas opnieuw nekproblemen (door mijn bed gezakt in de laatste nacht), een koffer vuile was en prachtige indrukken van het hooggebergte. Het was een weerzien na 4 jaren van afwezigheid, deze keer zonder verantwoordelijkheid voor andermans kinderen en met vertrouwde wandelvrienden. Het juliweer was niet optimaal, de toegenomen kilo’s bepaald een hindernis om even vlot als voorheen de steile berghellingen op te hijsen maar het saldo is helemaal positief.

In Arolla beleef je het Zwitserse hooggebergte ten top: omringd door talloze drieduizenders ligt dit sympathieke bergdorpje op het einde van de Val d’Hérence, aan de rivier de Borgne en van Italië gescheiden door gletsjers en hoge bergtoppen als de Mont Collon en de Pigne d’Arolla (3796 m hoog en meermaals beklommen). Gletsjers en bergtoppen stonden niet op het programma; wel genieten van flora en fauna en het unieke bergkader. De tochten zouden we laten afhangen van de omstandigheden. Vroeger gingen we altijd begin juli; nu was het enkele weken later: andere bloemen in bloei en ontelbare vlinders; kleuren die soms pijn deden aan de ogen; verse sneeuw op de toppen vanaf dag 3.

Horecaprijzen waar je niet goed van wordt; Walliser middenstanders die je na al die jaren weliswaar herkennen maar verder afstandelijk en commercieel ingesteld blijven. De Walliser hebben een bepaalde reputatie in Zwitserland waar zelfs eigen journalisten machteloos tegenaan schrijven. Een hartelijk weerzien was er enkel met de eigenaar van Arolla bazar en met de gardien van Cabane des Aiguilles Rouges. Ons appartement was zijn 3 sterren niet waard maar Georges kon in het kleine keukenhoekje toch enkele lekkere maaltijden op tafel toveren. Bovendien logeerden we naast onze vroegere chalet, dus dat voelde toch wel vertrouwd. Dat intussen een tiental jongeren het Arollavirus van ons overgenomen hebben en op eigen initiatief hun eigen bergvakantie organiseren doet ons bijzonder veel deugd. Zij waren hier 2 weken geleden en genieten van een goede reputatie bij de eigenares van sportkledingzaak Bournissen.

Programma:

Za 22/7: Met 2 auto’s via Metz, Straatsburg, Basel, Montreux, Sion (12 uur)

Zo 23/7: Arolla (2000 m) – Cabane de la Tsa (2607 m) – Pramousse – Arolla

• Het is een warme dag. Ik probeer G.&L. te volgen op de steile klim en blaas mijn motor op; in die mate dat ik me zorgen begin te maken over het vervolg van deze klimvakantie. Toch is het na 2,5 uur klimmen een prettig weerzien met de cabane (nieuwe gardiens) en het uitzicht is zoals altijd fenomenaal. Tijdens de technische afdaling aan de achterkant krijgt G. problemen met zijn weerspannige voet terwijl ik zelf dan weer moeiteloos afdaal en ronduit geniet van de vergezichten. De nieuwe hangbrug over de Borgne in Pramousse is zeker een plus voor wandeltochten in het dal. Op het terras van de pizzeria genieten we van een verfrissende pint vooraleer de laatste steile klim naar Arolla aan te vatten.
    • Afstand:   9,8 km                 Hoogtemeters: 836 m ↑ en 813 m ↓
    • IMG_5775

Ma 24/7: regendag

• Gisteren waren we net voor de regen binnen; vandaag met regen opgestaan. Op de toppen ligt verse sneeuw. In de loop van de dag wordt het droog en koud. We rijden naar de Coop in Evolène om boodschappen te doen en gaan in het gemoedelijke, authentieke dorpscentrum iets drinken. Thuis in Arolla lopen we wat door het dorp, lezen een boek en kijken naar het vrouwenvoetbal op TV.
  • IMG_5799

Di 25/7: Arolla – La Gouille (pension) – Lac Bleu (2090 m) – Aoutsé – Arolla

• Het weer is nog steeds onstabiel met koude wind vanuit het dal en dichte wolken boven de toppen. We besluiten langs de Borgne naar La Gouille te stappen. In het café drinken we iets en klimmen steil naar Lac Bleu. Het weer nodigt niet uit tot een lang verblijf en we besluiten aan de buvette het hoogtepad richting Les Haudères te volgen. Dit panoramapad is nieuw voor ons en bevalt uitermate – hadden we al veel langer moeten doen! Aan een splitsing volgen we het dalende pad naar het gehucht Aoutsé en verder naar La Gouille. Dezelfde weg terug.
  • Afstand:   11,4 km                    Hoogtemeters: 543 m ↑ en 497 m ↓
  • IMG_5805

Wo 26/7: Arolla – La Gouille – Les Haudères – Evolène (1371 m)

• Het is droog vandaag met veel bewolking en opklaringen. Af en toe de zon. We klimmen boven het dorp uit en volgen dan het dalende bospad richting La Monta. Langs de rivier naar La Gouille (horecastop op het frisse terras) en spectaculair dalend naar Les Haudères. Beneden volgen we het aangeduide wandelpad langs en hoog boven de Borgne naar Evolène. Het is genieten van bloemen en vlinders. In Evolène opnieuw een horecastop, boodschappen en met de postbus terug naar Arolla (bijna 10€ voor busticket). Voor de komende dagen wordt stabieler weer voorspeld.
  • Afstand:    13,4 km                 Hoogtemeters: 167 m ↑ en 787 m ↓
  • IMG_5835

Do 27/7: Arolla – Pra Gras – Cabane des Aiguilles Rouges (2821 m) – Lac Bleu – Arolla

• Het is now or never. We staan wat vroeger op zodat we om half negen aan de tocht kunnen beginnen. We volgen de asfaltbaan tot boven het dorp en dan het bospad tot boven de boomgrens. Aan de jeepweg worden we deze keer niet door de indrukwekkende zwarte streekkoeien begroet maar door het gefluit van ontbijtende marmotten. Ik verteer op eigen tempo de steile almklim naar de koeienstallen van Pra Gra. Het gaat traag maar verrassend goed. De koeien geven ons grommend (jawel) te kennen dat we niet welkom zijn; als er eentje met haar poot grond begint te schoffelen, kiezen we het hazenpad en klimmen richting Tête du Tronc. Dat uitzichtpunt laten we echter rechts liggen en klimmen minder steil hoger door het prachtige puinlandschap onder de Aiguilles Rouges. Er ligt aan de splitsing naar de Col des Ignes geen sneeuw meer. Zonder noemenswaardige problemen passeren we de rolkeien en later de met kettingen gezekerde rotspassage. Met een laatste steile klim bereiken we de Cabane des Aiguilles Rouges. De gardien is joviaal, zijn jonge Waalse medewerksters en de soep lekker en ook een bord rösti’s met Wiener kan er wel in. Er is best wel wat volk onderweg naar de cabane, de meesten blijkbaar om er te slapen. Opvallend velen langs de steile kant die wij nu afdalen richting Lac Bleu. Na een afdaling van zo’n 800 m zien mijn teennagels zo blauw als het meer dat schittert in het zonlicht. Veel families met kinderen deze keer en koeien die duidelijk gewend zijn aan bezoekers. Na een laatste picknick volgen we het hoogtepad naar Arolla; dat laatste is een smal bospaadje dat langs (vaak begroeide) afgronden de grillige bergflank volgt en nog een aantal niet te onderschatten beklimmingen en afdalingen telt. Onderweg ontmoeten we slechts één andere wandelgroep. De Israëlische jongedame in front is al stappend druk op haar smartphone bezig; naast haar… de afgrond. Voor een bonjour heeft ze geen tijd. Na een dik uur genieten we uitgebreid van enig gerstenat op het bloemenrijke terras van Hotel du Glacier. Prachtige tocht!
  • Afstand: 13,9 km               Hoogtemeters: 1032 m ↑ en 995 m ↓IMG_5869

Vr 28/7: Arolla – Bas Glacier d’Arolla – Kurhaus + park & buvette

• Geen gekke dingen vandaag. Het plan om naar Plan de Bertol te klimmen laten we vallen. We slapen uit en wandelen langs het pompstation tot in het uiteinde van de vallei waar die klim zou beginnen; daar volgen we het pad richting Bas Glacier om zo dicht mogelijk bij de gletsjer te geraken. Indrukwekkend landschap aan de voet van de Mont Collon! Na de terugkeer en de lunch klimmen we naar het mondaine hotel Kurhaus en verder naar de stortbeek die toegang geeft tot de klim naar cabane des Vignettes. Terug op de skipiste volgen we een stijgend pad dat toegang geeft tot de buvette aan de voet van de klim naar Pas de Chèvres. Een jonge Vlaamse voert hier de plak; het was de liefde voor de natuur die haar tot hier bracht, zegt ze. Tijdens de afdaling door het kuurpark spotten we nog een hertje. Tijd om de valiezen te gaan pakken.
  • IMG_5896

Za 29/7: Terugreis via Basel en Luxemburg; zwarte zaterdag maar dat valt nog goed mee.

Geniet van het volledige foto-album op Flickr

16 Reacties op “Wallis Wandelvakantie Arolla 2017

1. Dag Guido,

We zijn terug thuis van onze eigen (alweer héérlijke) bergwandelvakantie in de Saasvallei ; dus was er tijd om nog eens naar je blog te gaan, want de door jou beloofde foto’s wilde ik wel graag bekijken….. Resultaat : de nostalgie komt m’n oren uit !!! Zo’n kleine 30 x 9 dagen Arolla blijven ook na zoveel jaren in al mijn (aftakelende) vezels en (krakende) knoken zitten….

Ik wil graag ook even inhaken bij je blog-conversatie met het Wandelpraat-koppel. Wij waren in juli in Tirol voor een vijfdaagse oriëntatieloop-competitie. Tussendoor en voor en na de wedstrijddagen hebben we er ook “gebergwandeld”, o.m. 3 tochten naar “hutten” (zeg maar “berghotels”) tussen 2000 en 2500 m, met telkens meer dan 1000 m hoogteverschil.
    We vertrokken met dezelfde vooroordelen als jij, maar we moeten bevestigen dat de Wandelpraats gelijk hebben en dat je je visie moet bijstellen : we stapten inderdaad soms over brede 4×4-wegen, maar evengoed over spectaculaire paadjes van amper een schoenzool breed, die héél steile hellingen kruisten… Het “decor” tussen 1000 en 2000 m is uiteraard anders dan tussen 2000 en 3000…
    En een niet onbelangrijk nevenaspect : in de Oostenrijkse hutten kan je eten en drinken voor bijna belachelijk lage prijzen (als je Zwitserland gewoon bent), en dus hoef je niet per sé liters vocht en een hele picknick mee naar boven te zeulen !
    ’t Is zeker het proberen waard !

Hartelijke groeten van Hilde en mezelf,
    Bert

• Hey Bert, eerst en vooral fijn dat jullie het zo goed gehad hebben. En ‘tweedes’ blij toe dat mijn vooroordeel – ik had het van in ’t begin zo genoemd, want hoe kan je oordelen als je er nog niet geweest bent – andermaal onderuit gehaald wordt. De Wandelpraatjes zullen het graag horen. En ik ook trouwens, want hoe zeer ik mijn best doe om mijn vrouwtje naar de Val d’Hérence te krijgen, ze weigert; terwijl ze wél geneigd is om naar Oostenrijk te trekken. Ik weet het, geen mens die ’t begrijpt maar soms is aanpassen geen slecht idee. Groetjes, Guido. 😉

2. het blijft het een prachtig ervaring om te wandelen door de bergen, ik ben zelf nog nooit in Zwitserland geweest om te wandelen, maar volgens mij is het te vergelijken met de bergwandelingen die Meneer W. en ik in Oostenrijk hebben gedaan. Ik voel me altijd zo klein als ik tussen het gebergte loop. Nu ik je verhaal lees en je foto`s bekijkt, dan begint het ook wel weer te kriebelen om weer eens die kant op te gaan! Iets voor volgend jaar zullen we maar zeggen.

• Tja, zo was ik nog nooit in Oostenrijk wandelen. Ik zit daar met een klein vooroordeeltje dat de wandelpaden er te breed en te comfortabel bijliggen om bv. de alom tegenwoordige almhutten te kunnen bedienen… Zoals ik zei, een wellicht foutief vooroordeel. Op webcambeelden op TV zie ik vooral hoe de Oostenrijkers hun bergwereld opgeofferd hebben aan de skiërs.

3. Beau reportage et que dire des photos … tu m’as donné envie de découvrir cette superbe région suisse !

4. What a great trip Guido! All that fresh air, wild flowers and colourful butterflies! Sorry to hear about your neck and I hope it soon heals.

5. Hey Guido, Ann, Liliane en George,
    Ik heb even genoten van dit verslag en de leuke foto’s. Guido, knap gedaan !We kennen het gebied zo goed en toch is elke foto weer prachtig. Bert zegt het even mooi : we zijn allen besmet met het Arolla virus. Toch ook wel prachtig dat zoveel jonge mensen na zoveel jaren zelf nog steeds naar Arolla trekken. Dit is het beste bewijs dat het “mega bangelijke” kampen/tochten waren. Ikzelf trek elk jaar nog naar de bergen in zomer en winter. Graag zou ik ooit nog willen blijven slapen in Cabane des Dix. Met vrouwke zal dit niet lukken (krijg ik thuis niet verkocht…) maar toch wil ik voor het einde van mijn leven dit nog inbouwen. We zien wel. Geniet allen nog van onze mooie wereld en het gaat jullie goed ! Werner Thiels

• Ja Werner, ik heb mijn vrouwke ook niet kunnen overtuigen, zelfs niet met het voorstel om in Evolène te huren. Cabane des Dix zagen we dit jaar niet zitten als ééndaagse tocht; daarvoor waren het weer en onze conditie niet stabiel genoeg 😉 Georges had wel grote goesting, Liliane helemaal niet. Het parcours er naartoe is trouwens voor een groot stuk verlegd, zegt Gert.

6. Wenn ich das so sehe, reizt mich die Gegend ja schon.
    Ich fürchte nur, solche Reisen wage ich nur in Begleitung, muss mal Tanja anstacheln.

Wunderschöne Eindrücke lieber Guido

7. Dag Guido & Co !
    Ik lees wel “wordt vervolgd”, maar kan het toch niet laten al even te reageren, want morgen zijn Hilde en ik zelf foetsie naar de Saas-vallei.
    Ik ben blij in jouw plaats, dat je dit hebt mogen beleven : stressloos rondwandelen in die schitterende omgeving, zonder de toch altijd aanwezige extra-druk en -zorg die je had als groepslei/ijder.
    Hopelijk voor jullie is dit voor herhaling vatbaar, want een jaarlijkse portie Walliser hooggebergte blijft ook voor ons telkens een “hoogtepunt”, waar we naar uitkijken en waarvan we “rijker” terugkeren (ondanks de onvermijdelijke CHF-aderlating).
    Groeten van mezelf en Hilde (beiden levenslang besmet door het Arolla-virus)

• Hey Bert en Hilde, bedankt voor de reactie. Ik wens jullie veel deugd in de Saas-vallei. Kom zeker eens terug kijken als de foto’s erbij staan. Een herhaling staat voorlopig niet gepland.