GR 121 Nivelles – Braine-le-Comte

Datum:  vr 4 augustus 2017
Traject: Etappe  3 Nivelles – Braine-le-Comte 23,5 km
Topogids GR 12 + 121 Wavre – Boulogne-sur-Mer, 2009
Wandeltijd: 10.25 – 15.25
Weer: zwaarbewolkt met motregen tot wisselvallig
Stilte:  5/5 (eens voorbij Nijvel)

Stationswandeling

Hellend vlak van Ronquières

Mijn zogezegd voorgeladen batterijen geven bij het buitenkomen van de schitterend mooie romaanse Sint-Gertrudekerk in Nijvel de geest; rechtover is een supermarktje waar ik terecht kan voor een paar gewone batterijen. De ingang deel ik met een paar lokale clochards waarvan er één een kanjer van een blauw oog heeft. De hemel is zwaarbewolkt en er valt motregen; het historische stadje oogt wat mistroostig bij dit weer.

Marktplein van Nijvel

La collégiale Sainte-Gertrude

Sainte-Gertrude

Een oninteressante lus brengt me naar de Ravel die Nijvel met Manage verbindt en zo over de E19. Pas nu wordt het landschap interessanter en wordt het droog ondanks dreigende wolken. Het pad klimt door de velden en ik zie rechts beneden de kerktoren van Monstreux, nog verder de hoevetorens van la Ferme du Castia in Bornival. De splinternieuwe SGR Waals Brabant (GR 127) buigt rechtsaf.

Zicht op Monstreux

Ik daal af naar het Bois de l’Hôpital, loop de grens met de provincie Henegouwen over en wanneer ik weer bovenkom aan een kapelletje doemt in de verte de grote toren van de scheepslift van Ronquières op.

Toren van de scheepslift van Ronquières

Verderop voert een dalend pad naar de vallei van de Samme en bereikt het Ancien Canal Charleroi-Brussel. Een smal paadje voert tussen het ondiepe water vol waterhoentjes en vakantiehuisjes langs de steile helling. Tussen het kroos ontwaar ik een kanjer van een karper. Ik passeer een drietal sluisjes met kleurrijke sluiswachtershuisjes en in de buurt van Ronquières een reeks woonboten, de meeste in staat van verval. Aan watervogels geen gebrek, ook niet in de natuurvijvers op de rechteroever. Aan de overkant een enkele visser en een vrij druk bereden fietspad. Bij het binnenkomen van Ronquières lonkt het terras van een pizzeria maar na zo’n 3 uur stappen, zet ik me voor de picknick op een bankje vóór de brug over het nieuwe kanaal Brussel-Charleroi.

Langs het Ancien Canal

Vanop de brug krijg je een mooi zicht op de geweldige scheepslift waar we allemaal de geschiedenis van kennen. Later op GR 12 hoop ik dit staaltje ingenieurskunst van dichterbij te bekijken. Deze GR zal me vergezellen tot in de buurt van mijn eindpunt vandaag. Eerst volg ik de Ravel 106 en het riviertje de Sennette. Opvallend hoe steil ook hier de hellingen zijn; het lijkt wel of ik tussen hoge dijken loop. Blijkbaar is het ook de tijd van de hazelnoten want ze liggen hier overal op het pad. Het fietsasfalt maakt plaats voor een aardeweggetje dat op een bepaalde plek zelfs tussen rotswanden loopt. De wit-rode tekens buigen dan rechtsaf en klimmen de steile helling op naar het hooggelegen dorpje Henripont. Even voor de kerk loopt het pad onderlangs en biedt een prachtig vergezicht op de weide omgeving. Desgevraagd maakt een inwoner me attent op het petrochemisch industrieel complex in de verte (Feluy) en merkt op dat het idyllisch uitzicht afhankelijk van de windrichting soms gestoord wordt door vieze geurtjes.

Toujours bien coiffé

Zicht vanuit Henripont

GR 121 slingert klimmend verder door het dorp – afgezien van het gebrek aan winkels moet het hier heerlijk wonen zijn – tot in het Bois de la Houssière. Statige beukenbomen begeleiden me op het wondermooie Sentier du Point du Jour. Op het smalle pad komt me een wandelgroep senioren tegemoet, de eerste wandelaars vandaag. Via de walkietalkie wordt tot wachten gemaand want de achterste dames doen zich tegoed aan de lekkere bramen die hier uitbundig groeien. Dit is een bos naar mijn hart, met flinke hoogteverschillen ook.

In het Bois de la Houssière

Na wat omzwervingen langs een zandgroeve en tussen wel bijzondere smalle prikkeldraadversperringen bereik ik het punt waar GR 12 en GR 121 scheiden: een oud tramspoor. Fluks draai ik linksaf en volg het spoor zo’n 2 km tot aan de vijvers van het park van ’s Gravenbrakel ofte Braine-le-Comte. Hier is mogelijkheid om iets te drinken maar ik haast me verder naar het station waar ik de directe trein naar Brussel-Zuid haal. Ik ben behoorlijk moe.

Ancien Canal

Een mooie tocht met veel afwisseling, misschien net iets te veel asfalt maar erg verrassend qua landschappen. Voorlopig is dit het einde van mijn GR 121-avontuur. Een vervolg op GR 12 zal me weldra terug naar de streek brengen.

Mijn Track                          Mijn foto-album

3 Reacties op “GR 121 Nivelles – Braine-le-Comte

  1. Nice account Guido. Looking forward to following you on the GR12.

  2. Altijd leuk om jouw verhaal van de wandeling te lezen en dan Denzil’s kant. Doen jullie die GR wandelingen samen ?

    • Dag Stefan; neen, als je naar de datum kijkt, zie je dat we die niet samen doen. We zouden dat wel eens willen doen, maar ’t is er nog niet van gekomen. Wandelervaringen hangen natuurlijk sterk af van subjectieve factoren; een zonovergoten traject oogt al snel aantrekkelijker dan bij minder weer. Je persoonlijke ingesteldheid van het moment speelt ook een rol. Ik heb begrepen dat Denzil verder wil op GR 121 richting Franse grens. Zelf zie ik de lange reistijden niet zitten en schakel over op GR 12.

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

