GR 12 Braine-le-Château – Braine-le-Comte

Datum: ma 7 augustus 2017
Traject: Kasteelbrakel – ’s Gravenbrakel, 20 km
Topogids GR 12 Bruxelles – Wallonie, 2009
Wandeltijd: 11.05 – 15.40
Weer: zonnig, 24°C
Stilte:  4/5

Vaak mooie graspaden

Het station van Braine-le-Comte is opnieuw mijn bestemming (vorige week ook al op GR 121), vandaag langs GR 12. Op die manier stapte ik nu van Bergen-op-Zoom tot Ronquières. Maar ik had het kunnen weten van vorige keer! Ik heb in Tubize 5 minuten overstaptijd om de TEC-bus te pakken naar Kasteelbrakel; de trein vertrekt 5 minuten te laat in Brussel-Zuid: bus weg! Volgende bus een uur later! Intussen is de stationsbuurt van Tubeke opgeknapt en in het Portugese Café Le Fado (aan de dorpskant) serveren ze lekkere koffie. Het wordt dus iets na elf uur wanneer ik in Braine-le-Château uitstap aan halte ‘Pilori’ ofte schandpaal.

Er dient onmiddellijk stevig geklommen. Heel de dag trouwens; er moeten meer dan 400 hoogtemeters overwonnen worden wat deze tocht een stuk zwaarder maakt dan die vanuit Nijvel. Even mijn GPS instellen (vergeten) en dan sta ik aan de Chapelle Notre Dame au Bois (1740). Door het bos klimt de GR verder omhoog, kruist de baan naar Ittre en klimt uit het bos tot op hooggelegen velden met weidse vergezichten. Twee buizerds speuren de omgeving af aan een blauwe hemel die de zon alle kansen geeft. Onverwachts duikt een paadje rechts naar beneden in de richting van een populierenbosje (die geur van herfst alreeds) en een koeienwei met kantelpoortje. Ik volg de rand van de wei. Verse koeienvlaaien verraden dat ze er ergens moeten zijn en jawel hoor: aan het uiteinde van de wei staat een hele kudde vlak bij het uitgangspoortje. Net als gisteren in het overstromingsgebied van de Beerze (Oirschot) moet ik me tussen een kudde mastodonten wagen. Deze zijn gelukkig tam en lui; er zit geen stier of opgewonden kalf tussen en ze laten me ongedeerd de weide verlaten.

Veilig aan de overkant

Opnieuw moet ik een uitgestrekte weide kruisen en weer verlaten via een kantelpoortje. Een bospaadje loopt achter enkele tuinen en daalt dan af naar de bebouwde kom van Ittre. Rechtover de school maak ik een foto van het kasteel van Ittre.

Kasteel van Ittre

Ik volg de weg naar de kerk en verder naar het marktplein waar o.a. een oude smidse, een folkloremuseum en een oude brasserie de show stelen. Vele witgeverfde huisjes. Midden op het plein symboliseren 2 oude molenstenen het geografisch centrum van België.

Geografisch centrum van België in Ittre

Een stijgend pad naast het gemeentehuis komt op een hoger gelegen straatje met nog meer witgeverfde huisjes. Dan voert een steil paadje opnieuw naar het bos dat hier enkele opvallende kastanjebomen telt. Aan de overkant van de baan naar Kasteelbrakel nog meer kastanjebomen maar ook de zuiderse geur van grove den. Als er dan in één van de tuinen van deze betere wijk nog Spaans gesproken wordt, is Compostella niet meer veraf; de pelgrimsschelp was tot nu toe overal aanwezig.

Pont d’Asquempont

Aan de linkerkant wordt nu de vallei zichtbaar. Het pad daalt langs de flank van de helling en wordt een graspad dat uitzicht geeft op o.a. de papierfabriek van Virginal. Beneden bereik ik het nieuwe kanaal Charleroi-Brussel dat ik oversteek via de Pont d’Asquempont. Ik speur intussen naar een zitbank voor de picknick maar die vind ik niet, ook niet op het idyllische wandelpad langs het Ancien Canal.

Ancien Canal

Flink geneteld en gestoken bereik ik tussen braamstruiken aan de Senneffe opnieuw het nieuwe kanaal. Nog steeds geen bankje. Nu volgt een kilometerslange klim uit het dal; eens de N280 over blijft het pad klimmen onder enkele hoogspanningslijnen door tot in het hooggelegen dorpje Virginal.

Virginal

Het enige dorpscafé Le Cercle is open en ik kan wel een verfrissing of 2 gebruiken; tijd ook om mijn boterhammetjes te eten… Van de conversatie aan de toog versta ik weinig: iets over de string van een passerende vrouw die de hele wasmachine zou vullen… ik ken niet genoeg Frans 😉

Tegenover het café opnieuw geel-rode tekens van de SGR Brabant-Wallon. Na het eten passeer ik het vroegere pensionaat en klim langs tuinpaadjes tot boven het dorp. In een bosje vind ik heerlijk rijpe braambessen vooraleer in een nog hoger gelegen woonwijk te belanden. Ja, Virginal heeft charme, moet ik zeggen. Dat vindt ook een wandelaarster met rugzak die me een kaartje toont met een plaatselijke wandeltocht. Tenslotte beland ik helemaal boven het dorp in het Bois de la Houssière. Kaarsrecht loopt het brede bospad parallel met de grote baan, wat wel wat geluidsoverlast oplevert. Eens die baan gekruist lijkt het pad op een oud trein- of tramspoor verder te lopen; daarvan getuigen de steile taluds in het bos. Overal staan sporttoestellen en deze kant van het bos wordt duidelijk voor groene recreatie gebruikt, ook op een maandag.

Tenslotte kom ik opnieuw op de splitsing met de GR 121. Een voormalig tramspoor loopt van hier door het groen nog zo’n 2,5 km naar de vijvers van ’s Gravenbrakel. Ik heb er de laatste 6 km stevig de pas in gezet: “voilà un marcheur avec un beau pas de marche”; misschien ten onrechte probeer ik de trein van 15.46 te halen, wat me ook nog op het nippertje lukt. Gelukkig werkt de airco. Einde van een zonnige zomerwandeling die me 100% wandelplezier bezorgd heeft.

Mijn Track                                           Mijn Fotoalbum

5 Reacties op “GR 12 Braine-le-Château – Braine-le-Comte

  1. Ziet er een mooie wandeling uit

  2. Komt mij bekend voor deze wandeling 😉 .. een mooie streek !

  3. You seem to regularly have some bad luck with public transport Guido. And missing a bus by 2 or 3 minutes is always worse than missing it by 20!

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

