LAW 7 Steensel – Heeze

Datum: di 5 sep 2017
Traject: Etappe 4  Steensel – Heeze, 22 km
Topogids: Pelgrimspad – Langs Kerken, Kruisen en Kapellen, 2016
Lange-Afstandswandelpad 7-2 ’s Hertogenbosch – Maastricht 250 km
Alle door mij gelopen etappes
Wandeltijd: 10.30 – 16.40
Weer: wisselend bewolkt, drukkend warm, 24°C
Stilte:  4/5

Over zandpaden door de Brabantse Kempen
Ontmoeting met de Wandelpraatjes

 

Het Meeuwven (Aalst)

Vandaag wordt een speciale dag op het Pelgrimspad; ik heb namelijk een afspraak! But ‘first things first’: ruim op tijd parkeer ik aan het stationnetje van Heeze (gratis). Een vriendelijke passagier helpt me met het opladen van mijn OV-chipkaart; het gebruik van die mobikaart is zelfs voor Nederlanders heel ondoorzichtig, leer ik later vandaag. Met de trein dus naar Eindhoven en daar overstappen op de bus richting Reusel. Afstappen aan halte Eindhovenseweg in Steensel: het eindpunt van mijn vorige etappe. Niet vergeten uit te checken!

Station Heeze

Het is zowat half elf wanneer ik aan de wandeling begin. De temperatuur is aan de warme kant, de hemel lichtbewolkt. Ik loop door het bos naar de open vallei van de Run en wordt ingehaald door een sympathieke man met hond die me op korte tijd zijn halve leven vertelt. Aan Broekhoven nemen we afscheid en over zandwegen vervolg ik mijn tocht afwisselend door bossen en velden.

Vallei van de Run

In het begin van de Dommelvallei word ik langs een erf begroet door 2 reuzenvarkens, mooie beesten, om even later langs de Dommel bij een camping uit te komen. Aan de overkant van de taverne ligt de Volmolen, nu ingericht als feest- en vergaderruimte.

Intussen heb ik een Sms’je verstuurd naar Mevr. Wandelpraat in het naburige Waalre en even later aan de historische dorpsbrink van Loon pikt ze me op in haar wagentje. We kennen mekaar alleen van onze wandelblogs en wat mailtjes heen en weer maar de kennismaking is van bij de start hartelijk. Thuis in Waalre schenkt ze me koffie in bij een lekker stukje zelfgemaakte taart en hebben we een hele leuke babbel. Mooi toch hoe digitale contacten kunnen leiden tot een warme ontmoeting! Straks zal ik ook Mr Wandelpraat leren kennen maar eerst brengt ze me terug tot aan Herberg ’t Loon, even voorbij de Brink met zijn hoge bomen en eender uitziende langgevelboerderijtjes. Bij een trappist mag ik mijn boterhammetjes wel eten op het terras; vriendelijk onthaal trouwens.

De Brink van ’t Loon

Ik stap verder en snij – zoals iedereen waarschijnlijk – de haakse lus naar Valkenswaard af. Via een poepsjieke villawijk (à la Schilde of Keerbergen) bereik ik de levensgevaarlijke N69 die ik behoedzaam oversteek. Aan de overkant loop ik opnieuw een bos- en heidegebied in maar het lawaai is nog ver te horen.

Naar Achtereind

Ik passeer het agrarische gehucht Achtereind en geniet wat verder opnieuw van de Kempische dennenlucht en de absolute eenzaamheid in dit afgelegen gebied. Aan het mooie Meeuwven voel ik me thuis als op de vertrouwde Kempense heuvelrug in Herentals. Het is de hele tijd broeierig warm en als wat later de Hut van Mie Pils opdoemt, moet ik geen twee keer nadenken.

Het Aalster Meeuwven

Deze bostaverne heeft een bijzondere geschiedenis. Op een kruising van postkoetswegen had men behoefte aan pleisterplaatsen waar mens en dier van voedsel en drank konden worden voorzien. Vaak stelde dat niet meer voor dan een hutje met een gelagkamer, zo ook de Aalster Hut, genoemd naar een legendarische eigenares: Mie Peels, in de volksmond Mie Pils. De postkoetsen zijn vervangen door elektrische fietsen en blinkende koersfietsen. Het ruime buitenterras zit afgeladen vol met Vlaamse fietsrecreanten (uit het naburige vakantiepark in Lommel?) De bediening is uitermate vriendelijk en de trappist smaakt voortreffelijk; hier houd ik het wel even uit 😉

Aan de overkant van de A2 (fietsbrug) loop ik het natuurgebied Groote Heide in; bossen, weides, heide en opnieuw bossen brengen me tot in het dorpje Heeze. Hier valt me op hoe de ontwikkelaars oog gehad hebben voor speel- en groenruimte tussen de huizenrijen; de huisjes allemaal kraaknet met mooi verzorgde voortuintjes. Auto’s worden geduld maar het wordt ze niet makkelijk gemaakt, daar zorgt een aangepaste straatinfrastructuur voor. Ach ja, we kennen het verhaal. Plots sta ik voor het station. Via een tunneltje kom ik bij de parking: einde van opnieuw een mooie natuurtocht; dat Nederland een dichtbevolkt land is, je zou het vandaag niet gezegd hebben!

Fietspad op de Groote Heide

In Waalre word ik intussen opgewacht door Mr en Mevr Wandelpraat. Mevr. heeft een heerlijke maaltijd op tafel getoverd. Goh, wat kan zij lekker koken! Bij een glas wijn vertellen we honderduit over onze gezamenlijke hobby, over onze familie, over onze reisplannen en -ervaringen. De sfeer is vertrouwd, de tijd beperkt en er valt zoveel te vertellen. En dan is het zo goed als donker en blijkt er regen te vallen. Tijd om richting Antwerpse Kempen te vertrekken. Zálige dag!

Bloemetje voor de Wandelpraatjes

Mijn Foto-album                               Mijn Track

17 Reacties op “LAW 7 Steensel – Heeze

  1. Une fois de plus, tu me fais découvrir une région que je ne connais pas du tout et qui semble sympa à découvrir … merci 😉

  2. Nee toch , wat leuk ..daar had ik willen bij zijn ! 🙂 misschien moeten we eens een gezamenlijke wandelmeeting organiseren !

  3. How nice for you to physically meet a digital friend Guido. The Netherlands was certainly looking its best for you – and as you say, quite deserted!

  4. Guidowke, het was ons een grote eer u als gast te mogen ontvangen! Inderdaad, tijd te kort en nog wijn in de fles. Altijd welkom, het was een genoegen.
    Dhr & Mevr Wandelpraat

  5. Hey, jetzt bin ich gespannt auf die Bilder. Du bist ja echt viel unterwegs, klasse!

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

