Treinstapper: Alken – Sint-Truiden

Datum: do 7 sep 2017
Etappe Alken – Sint-Truiden, 22 km
Topogids: GR 128 Vlaanderenroute, Streek-GR Haspengouw (kaart), Treinstapper
Wandeltijd: 11.00 – 15.30
Weer: wisselend tot zwaar bewolkt, 20>18°C, aantrekkende wind
Stilte: 2/5

Streek-GR door de fruitstreek

Mede door de weersvoorspelling voor de komende week krijg ik thuis onverwachts groen licht. Vlug omgekleed en alles bij elkaar gegraaid om naar de treinhalte van Alken te rijden. Bedoeling is om op Streek-GR Haspengouw en een stukje GR 128 naar het station van Sint-Truiden te stappen. Op de compleet verharde aanlooproute naar Alken (2 km) stel ik met een schok vast dat ik zowel mijn wandelkaart als mijn fototoestel thuis vergeten ben. Geen foto’s dus. Of jawel, enkele met mijn oude GSM. Terwijl ik zo loop te sakkeren in de verkavelingen van Alken, komt een waterzonnetje door de wolken piepen. En dan loop ik de eerste van vele appel- en perenplantages in. Er liggen er genoeg goeie op de grond om er geen van de boom te hoeven plukken.

Op een fietspad loop ik verder zuidwaarts naar de volgende woonwijk. Ik word er niet wild van. Aan een visvijver laat ik het fietscafé links liggen en voel voor het eerst bosgrond onder de voeten in het Kluisbos. Via een graspad door een volgende fruitplantage gaat het naar de drukke N80 waarvan het achtergrondlawaai de hele tijd te horen was. Aan de overkant kruis ik de spoorweg en loop via een ommetje naar de opvallende kerk van Kortenbos.

Het café aan de kerk is op donderdag gesloten, dus stap ik verder. Een veldweg zigzagt naar de bosrand van het Provinciaal Domein van Nieuwenhove. Voor het eerst echt bos en geen omgevingslawaai meer.

Ik snuif de bosgeur tot diep en mijn longen en zet koers naar de herberg in typische vakwerkstijl. Gesloten op donderdag! Aan de achterkant piep ik even binnen in het informatiecentrum en passeer nog zo’n mooi vakwerkhuisje om dan aan een grote vijver te belanden. Hier passeert de GR 128 Vlaanderenroute die ik naar rechts volg, een stijgend pad dieper het bos in. Ik stel vast dat dit stukje GR oneindig veel mooier en afwisselender is dan de streek-GR tot nu toe. Wanneer ik boven uit het bos kom, ontvouwt zich een heerlijk vergezicht tot in Sint-Truiden. GR 128 buigt af en ik loop de grote weide naar beneden naar het Kasteel van Nieuwenhove. Het caféterras blijkt… gesloten op donderdag! Wel een schitterende omgeving hier.

PZ Melveren

Helaas volgt nu een kaarsrecht stuk asfalt, zoals al te vaak op deze streek-GR ideaal voor fietsers maar o zo saai voor de stapper. Ik bijt op de tanden en ben blij om eindelijk een nieuwe fruitboomgaard in te lopen die uitmondt aan de achterkant van het Psychiatrisch Ziekenhuis van Melveren. Onaangename herinneringen.

De Melverbeek

Aan de voorkant loop ik op de baan naar Melveren om dan rechtsaf een natuurgebied in te draaien. Ik loop over de Melverbeek en zoek tussen prikkeldraad en brandnetels mijn weg naar de drukke N716. Aan de spoorbrug loop ik linksaf en volg een oud spoorlijntje, nu uiteraard fietspad, onder de bomen naar het groene Domein ’t Speelhof. De torens van Sint-Truiden zijn al een tijdje zichtbaar en het moet gezegd: dit stukje van het parcours is bijzonder aangenaam.

Over de Finse piste gaat het door het groen naar de stadsrand van Sint-Truiden. Aan de veilinghallen steek ik een grote parking over om via de sportzalen de aarden verdedigingswallen van de stad te bereiken. De intussen witrode GR 128 Variant-tekens volgen de groene wallen richting station. Gezien het vroege uur en het feit dat ik non-stop tot hier gelopen ben, besluit ik een kijkje te gaan nemen op de Grote Markt. Op één van de vele terrassen is het aangenaam toeven. School is out en ik kijk met enig amusement naar de jongenskapsels: een hele bende Justin Bieber look-alikes. Terwijl geverfde rollatordames sigaretten paffend het terras volstinken.

In het station moet ik nog een half uur op de trein naar Alken wachten. Het is intussen zwaar bewolkt, fris en winderig. Mixed feelings dus over deze treinstapper. Hoogtepunten zijn het Domein van Nieuwenhoven en Sint-Truiden zelf. Verder veel verharde ondergrond en fietspaden; wandelstokken laat je best thuis. De graspaden door de fruitplantages zijn een welkome afwisseling.

Mijn Track

2 Reacties op “Treinstapper: Alken – Sint-Truiden

  1. Je hebt deze treinstapper weer achter de rug.
    Gelukkig zaten toch nog mooie stukjes tussen. En uiteindelijk het nog getroffen met het weer. Vandaag is het bij ons in Nederland hondenweer, echt de regen komt met bakken uit de lucht! Ondanks de vergeten camera heb je toch nog mooie plaatjes geschoten met de GSM.
    Fijn weekend Guido.

    • Bedankt, Marina en Paul, ook voor jullie een fijn weekend. Ja, zonder foto’s zou het voor een blogger een onvolledige wandeling geworden zijn. Hier regent het ook al een hele dag maar niet met overtuiging. Dat zou vanavond en morgen anders worden. Zondag zou het droog blijven en dan een hele week herfstweer. Veel tijd om de volgende tocht voor te bereiden 😉

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

