GR 126 Brussegem – Brussel

FDatum: wo 25 oktober 2017
Traject: Brussegem – Brussel = 18,2 km
Topogids GR 12 Bruxelles – Wallonie, 2009
Gelopen etappes
Wandeltijd: 10.20 – 14.35
Weer: wisselend tot zwaar bewolkt met motregen, 17°C
Stilte:  1/5

Atomium in de verte

Als we nu eens starten met een nieuwe GR? Voordeel: voorlopig vlot bereikbaar zodat ik op tijd terug ben voor de avondschool. Mag ik voorstellen:

van Brussegem naar Membre-sur-Semois. Zogezegd want intussen verlengd tot aan de Schelde in Mariekerke om daar aan te sluiten op GR 5A. Ik zal hem wel nooit helemaal kunnen lopen maar ik wel er alvast aan beginnen.

De trein vanuit Aarschot brengt me vlot naar Brussel-Noord en de perrons van de Lijn. Een half uur wachten op bus 245 geeft me ruim de tijd voor een dure plas – alleen al daarom zou je niet moeten aarzelen om wat kleingeld aan een zwerver te geven – en om de glazen mastodonten aan het Noordstation te bewonderen.

Brussel1

Aan het Noordstation Busperron 1

Na een half uur zet de vriendelijke chauffeur me af in Brussegem, halte Koster. Ik heb het hem gevraagd want elektronische informatie krijg je nog steeds niet in de Vlaamse bussen. Eens uitgestapt zie ik aan de overkant de GR-tekens en loop  prompt de verkeerde richting uit. Op zich geen probleem maar zo kom ik natuurlijk niet naar Brussel. Dan heeft de satelliet me gevonden en zet ik koers naar Hamme. Er schijnt een flauw zonnetje, de wind waait stevig over de glooiende velden. Ik spot onmiddellijk een bonte specht en snuif het aroma van het gele mosterdkruid op de velden.

Op weg naar Hamme

Aan een wandelpaal midden in de velden neemt Streek-GR Groene Gordel een andere richting. Mijn traject gaat over een onverharde veldweg naar de mooie Gudulakapel van Hamme. Hier volg ik even de dorpsstraat om dan linksaf te slaan. Een miauwende buizerd lokt met zijn lawaai de ongewenste aandacht van tientallen kraaien terwijl 2 nijlganzen in een weideplas zich uit de voeten maken. Het klimmende pad geeft uitzicht op de Brusselse agglomeratie en het Atomium. Afwisselend op verharde en onverharde ondergrond ben ik op weg naar het dorpje Relegem. Ook al zo’n mooie kerk hier.

Kerk van Relegem

Tunnel onder Ring

Een modderige veldweg brengt me dichter bij het lawaai van de Brusselse Ring waar ik via een tunneltje onderdoor loop. Aan de overkant verwacht ik in verstedelijkt gebied uit te komen, maar niets is minder waar. Een groene weidevlakte en een groot beukenbos. Het pad zoekt steil hoogte in het Laarbeekbos waar ook op woensdag flink gewandeld wordt. Hier groeien echt wel woudreuzen al wordt het vogelgeluid overstemd door het verkeerslawaai van de Ring.

Aan het Chalet van Laarbeek loop ik eerst even door het park om nog steeds door het groen het moeras van Ganshoren te bereiken, een stedelijk natuurgebiedje langs de Molenbeek. Veel joggers en rustbanken in de schaduw van grote woonblokken aan de rand: tijd voor de boterhammetjes.

Moeras van Ganshoren

Ook buiten het park gaat het nog groen verder door het welvarende Ganshoren. Krijsend vliegt de eerste halsbandparkiet over, te snel voor een foto. Wat verder sta ik dan onverwacht voor de Basiliek van Koekelberg. Op het riante voorplein naar Frans model heb je een fantastisch uitzicht over Brussel. De neobyzantijnse basiliek zelf vind ik persoonlijk een gedrocht; anderzijds word ik wel aan de Franse hoofdstad herinnerd, wat wellicht de bedoeling van Leopold II was die de kerk in opdracht gaf.

Basiliek van Koekelberg

School is out en dat merk je aan de multiculturele jeugd die op de tram staat te wachten. In het park tegenover de basiliek is het daarentegen erg rustig; verliefde koppeltjes, moeders met kinderwagens, kuierende enkelingen. Aan de onderkant van het park – vanaf de basiliek gaat het in dalende lijn – blijkt mijn parcours afgesloten door een grote bouwput. Geen nood, via een ommetje kom ik terug op het parcours dat nu door een multiculturele buurt verder afdaalt naar het kanaal. Intussen is de hemel dichtgetrokken en valt er een fijne motregen, te weinig om een regenjas aan te trekken. Overal spelen gekleurde kinderen in de straten. Het kanaal zelf is fleurig opgefrist met vlaggetjes.

Kanaalzone Vlaamse Poort

Aan de Vlaamse Poort steek ik de brug over en word aangetrokken door het hippe café Walvis. Het publiek is jong en kosmopolitisch – ik hoor Spaans en Hollands – de bediening ongedwongen en de muziek heel aangenaam. De rondgedragen maaltijden zien er prima uit. Na dit leuke oponthoud trek ik verder naar de oude gedempte haven van Brussel, het Sint-Kateleineplein met zijn visrestaurants.

Voorbij de kerk passeer ik de Zwarte Toren, overblijfsel van de eerste omwalling en zet koers naar de barokke Begijnhofkerk van Sint-Jan-de-Doper. Even verder loop ik het Brouckèreplein over en via de overdekte galerij Noorddoorgang de Nieuwstraat in, het shoppingmekka van Brussel. Een zijstraatje geeft toegang tot het Martelarenplein en de gebouwen van de Vlaamse Regering. Verder gaat het langs het Belgisch Stripmuseum en het café Meiboom (van het genootschap van de meiboomtraditie) tot ik de wandelboom bereik aan de achterkant van de Sint-Michiel en Sint-Goedelekathedraal. Hier stond ik al op etappes van GR 12 en GR 579. Bij die gelegenheid bracht ik ook een bezoek aan de kathedraal.

St Michiel en St Goedelekathedraal

Het Centraal Station ligt even verder maar ik moet het toch nog even vragen, bij gebrek aan wegwijzers. Goed dat ik Aarschot als vertrek- en aankomststation gekozen heb: richting Mechelen en de Kempen vertrekt voorlopig geen enkele trein. Op de trein bedenk ik dat het een fijne tocht was: opnieuw van de groene rand over een aantrekkelijk parcours naar het hart van onze hoofdstad. Warm aanbevolen.

Mijn Track                                Mijn Foto-album

5 Reacties op “GR 126 Brussegem – Brussel

  1. Dat was al een mooie start van deze GR..en het is altijd mooi om in onze voortdurende veranderde hoofdstad te wandelen , mooi verslagje alweer !

  2. A partir de Namur ça devient vraiment intéressant!

  3. Nous avons commencé ce GR à Koekelberg pour la facilité des transports … peut-être que nous ferons un jour le morceau depuis Brussegem, et même avant puisque je pense que depuis peu il démarre à Mariakerke, au bord de l’Escaut. Bons souvenirs de la traversée du centre de Bruxelles. Hâte de voir tes photos …

    • Il n’y avait aucun problème avec le transport vers Brussegem 😉 et oui, c’ est vrai, le GR commence maintenant à Mariekerke; comme je viens de dire: je ne sais pas encore en quelle direction je vais continuer, peut-être au nord, peut-être au sud, mais c’est sure que je continue 🙂 Pour les photos… encore quelque jours de patience 🙂

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

