GR 565 Retie – Postel

Datum: ma 30 okt 2017
Traject: GR 565 Retie – Postel = 13,8 km + 9 km fietsen
Gelopen etappes
Horeca: centrum Retie; Berkenstrand (weekend); Postelbrug; nabij abdij
Weer: wisselend bewolkt, zonnig 13°C
Wandeltijd: 12.00 – 15.00
Stilte: 2/5 (E34)

Aan de Watering en de E34; gelukkig zie je het lawaai niet.

Kort bij huis en niet te ver. Het was lang geleden dat ik de topogids GR 565 nog eens ter hand genomen had. Na de bierfeesten gisteren leek het een goed idee wat te gaan uitwaaien. Parkeerplaats voldoende aan de abdij van Postel. Met de fiets rij ik langs knooppunten naar Postelbrug en dan over een comfortabel, afgescheiden fietspad verder naar Retie centrum. Waar ik de fiets vastmaak en na de koffie in het café op de hoek omstreeks 12 uur mijn wandeling begin.

Het is mooi weer en de wind – restant van de weekendstorm – waait stevig uit het westen. Eens buiten de woonstraten, in het open veld moet ik de jas tot boven dichtknopen. Ik passeer een brug over de Kleine Nete, hier niet meer dan een beekje en steek de N118 over naar een woonwijk en het gehucht Plas. Nadien opnieuw de rijksweg over en door rustige straten verder tot eindelijk het asfalt overgaat in een aarden weg. Hoe meer bos, hoe luider het lawaai van de nabije E34. Wanneer het geraas het luidst weerklinkt, stuit ik totaal onverwachts op een idyllische vijver: de gemeentelijke visvijver of Watering. Op het water zwemmen groepjes eenden, waterhoentjes en een eenzame fuut. Het mooie wandelpad voert door het bos langs de rietkragen en kruist een enig mooi stukje hei… ware er niet die E34.

Watering

Een rechtse bocht levert een verrassing op: ik sta voor een brede diepe beek; waar je een balk verwacht om over te steken, liggen enkele geïmproviseerde takken in het water. Voorzichtig zet ik één voet op de dikste tak en schuifel bij met de tweede; het is een kwestie van evenwicht bewaren. De grote tak buigt vervaarlijk door en mijn schoen verdwijnt gedeeltelijk onder water maar houdt het water buiten. Een laatste sprongetje en dan ben ik droogvoets op de oever; even omkeren voor een foto…

Hou hier je voeten maar droog

Een volgende brug voert over het afwateringskanaal, de Gracht genoemd. Avontuurlijk loopt het pad eerst langs de linker-, dan aan een mooi kapelletje langs de rechteroever. Het zonlicht speelt op de kleurrijke herstbladeren en in het ondiepe water. Eigenlijk verwacht je elk ogenblik een ijsvogeltje maar ik moet het stellen met andere zangvogels. Links en rechts van de begroeide gracht weides en akkers. Het smalle paadje vergt enige oplettendheid maar levert vooral puur wandelplezier.

Langs de Gracht

Uiteindelijk kom ik uit op de Postelsebaan. De Gracht loopt aan de overkant verder onder de bomen tussen tuinen en camping Berkenstrand tot aan de baan naar Dessel. De Prinsenlaan aan de overkant heeft haar naam niet gestolen: veel te grote villa’s, met veel te grote poorten en veel te grote auto’s. Ze voert wel verkeersvrij naar de groene oevers van het kanaal Dessel-Schoten. Over het jaagpad loop ik naar Postelbrug, altijd een kleurig plaatje aan de kanaalkom. Het café is op maandag gesloten en dus steek ik na een korte rustpauze de ophaalbrug over om aan de overkant opnieuw het jaagpad te volgen.

Postelbrug aan kanaal Dessel-Schoten

Kanaal Dessel-Schoten

Korte tijd later buigt het pad linksaf langs een brede watergracht om uit te komen aan de achterkant van recreatiedomein Familiestrand. Hier kwamen we als kinderen spelen en ravotten in het water. Buitenlands massatoerisme bestond nog niet – we amuseerden ons voor weinig met heel de familie aan plaatselijke vijvers en hadden onze picknick mee. Jammer dat het bijhorend frituur gesloten is; ik zou er alleen al uit pure nostalgie een omweg voor over hebben.

Langs het fietspad naar Postel

De volgende kilometers verlopen langsheen een fietspad door een mooi stukje natuur – ik passeerde er al met de fiets deze voormiddag. Dan bereik ik de baan naar Mol en wat verder de fraaie wandelboom aan de abdij van Postel.

Sniederspad, Grenslandpad, GR Mol-om

Poort abdij Postel

Ik loop pro forma nog even de poort binnen en trakteer mezelf aan de overkant van de baan in De 3 Linden op een dure (bijna € 7) maar oh zo lekkere erwtensoep met roggebrood en ovenspek.

Mijn Track                    Mijn foto-album

4 Reacties op “GR 565 Retie – Postel

  1. I am so pleased to read of a walk that didn’t involve missed trains or late buses Guido! Glad you made it over the “bridge over troubled water” without slipping in (too much). Lovely account and photos as always.

    • Thanks, Denzil; it’s a lovely region for hiking and cycling. And swimming. And dining. You ‘ve just reminded me that I still have to warn the path minder that the ‘bridge’ over the brook has gone 😉

  2. Oh ich möchte mal wieder Belgien 😉 Bist Du eigentlich inzwischen die beiden Premiumwege gegangen? Gelesen habe ich noch nichts darüber

Geef een reactie - Freue mich auf Kommentar

