LAW 7 Nuth – Gulpen

Datum: dinsdag 14 nov 2017
Traject: Etappe 11  Nuth – Gulpen = 23,4 km; ↑ 367 m
Topogids: Pelgrimspad – Langs Kerken, Kruisen en Kapellen, 2016
Alle door mij gelopen etappes
Lange-Afstandswandelpad 7-2 ’s Hertogenbosch – Maastricht 250 km
Wandeltijd: 11.00 – 17.15
Weer: wisselend bewolkt, 6°C
Stilte: 4/5

Molen nabij Mingersberg

Omstandigheden zorgen ervoor dat we pas om 11 uur weer kunnen aanpikken op het Pelgrimspad aan de Hunnecummolen in Nuth. Ik verwacht daardoor tijdsdruk, gezien de schaarse uren daglicht. Het is flink koud als we een stijgende veldweg inslaan; over de kale akkers heeft de noordenwind vrij spel.
Langs een holle weg lopen we om Wijnandsrade heen en bereiken via het landelijke dal van de Molenbeek het gehucht Swier. Op een weide boven Swier staan alpaca schapen in de wei; één van die exoten heeft een kunstbeen aangemeten gekregen. Landelijk en open gaat het verder naar het charmante Weustenrade dat enkele mooie vakwerkhuizen telt. Aan een kruispunt vinden we een zitplaats uit de wind om onze boterhammen te eten.

Hier gaan we boterhammetjes eten

We passeren de mooie vierkantshoeve Sophiahof en dalen af naar de Retersbeek. Vanachter de hagen zien we kasteelhoeve Puth en bewonderen het kasteel zelf met zijn mooie platanen.

Kasteel Puth

Een tunnel onder de spoorweg brengt ons vervolgens tot in de gemeente Voerendaal waar we een café hopen te vinden. De kerk bevalt ons maar verder is in dit tochtige dorp alle horeca gesloten. Dan maar verder naar Kasteel Cortenbach. Ook dit kasteel dat teruggaat op een middeleeuwse burcht uit de 14de eeuw biedt een mooi plaatje.

Kasteel Cortenbach

Van daar volgen we een veldweg tussen A76 (E314) naar Aken en A79 in; die laatste steken we over via een tunnel. Tot nu toe is de tocht van die aard dat ik heimwee krijg naar de Brabantse heide maar dat gaat veranderen.

Halverwege de Kunderberg

Vóór ons ligt de beklimming van de Kunderberg, een natuurreservaat dat bestaat uit kalksteen en grasland met hoogstamboomgaarden. Het (onverharde) wandelpad klimt steeds hoger, wordt naast een akker bepaald modderig en bereikt tenslotte de eerste hoeves van Ubachsberg. We passeren zowaar een wijngoed en lopen om het dorp heen om verder te klimmen naar natuurgebied Vrouwenheide.

Zicht op Ubachsberg vanaf Vrouwenheide

Van hier hebben we een schitterend uitzicht op het dorp en de weide omgeving. Na een korte ontmoeting met een koppel wandelaars bereiken we de top in een loofbos dat op zijn beurt vergezichten biedt tot diep in Limburg.

Windmolen Vrouwenheide

Net onder de top ligt de windmolen van Mingersberg: van hier zie je zonder moeite de uitkijktoren van de Vaalserberg (drielandenpunt) en de hoog gelegen Belgische grens (Voerstreek) aan de zuidelijke horizon. En net als we de hoop om nog een café te vinden, opgegeven hebben, stoten we op de historische Bernardushoeve, gelegen op een kruispunt van wegen. Via de monumentale toegangspoort komen we op het binnenhof en volgen de bordjes naar het overkapte achterterras. Wat een panoramisch uitzicht hier! Warm aanbevolen!

Bernardushoeve, Mingersberg

Omdat de zon steeds dieper zakt, houden we het bij één biertje en lopen bij het buitenkomen prompt de verkeerde kant op. Dat levert wel een mooi plaatje op van 4 reigers in een wei, waarvan 3 zilverreigers. Terug op het juiste pad klimmen we met een boogje naar het mooie gehucht Trintelen. Op het plein vinden we de historische waterput, de hoogst gelegen drinkput van Nederland.

Waterpunt Trintelen

Over een hoogteweg bereiken we opnieuw een mooi gehuchtje, Eyserheide, dat ook een wijngoed telt en enkele kunstenaars. Via een erg mooie vakwerkhoeve (hier steekt geld in!) dalen we af, een holle weg in, even later een veldweg met panoramisch uitzicht op het zuiden. Dit smalle pad is enig mooi, daalt met een boog af en volgt dan de flank van de helling. Onder ons ligt het dorp Eys dat we nog kennen van het Krijtlandpad.

Via doornstruiktunneltjes en langs een almweide met boven een hoge radiotoren bereiken we de Eyserbossen. Helaas is de zon intussen ondergegaan en kunnen we slechts vermoeden hoe prachtig dit loofbos in de zon moet zijn. Tussen licht en donker bereiken we de rand van het bos en volgen de dalende holle weg tot voorbij een spoorwegbrug over de ‘Miljoenenlijn‘ (sic).

Miljoenenlijn

Telefoontjes van het thuisfront verstoren de concentratie zodat we een afslag via een sticheltje door de weide missen. Zonder erg: zo kunnen we in het halfduister het kasteel van Gulpen bewonderen. Aan de Eyserbeek zitten we terug op het juiste pad; we volgen deze tot aan een brug over de Geul. Aan de overkant volgen we door een weide de Gulp tot in het centrum van het stadje Gulpen. Het is intussen helemaal donker en voor een welverdiend kroegbezoek in het centrum – de ooit overdekte Gulp is hier weer vrijgemaakt – is er door de ‘besognes’ thuis helaas geen tijd meer. We lopen door tot aan de auto (geen parkeerboete, oef!) en rijden terug naar Nuth en verder huiswaarts.

Over de Geul naar Gulpen

Achteraf gezien jammer dat we niet vroeger zijn kunnen vertrekken; nu lag ons wandeltempo noodgedwongen erg hoog en was er weinig tijd om, vooral in het tweede gedeelte, uitgebreider te genieten van het prachtige wandeltraject. In de zomer is dat natuurlijk geen probleem maar nu het zo vlug donker wordt… Alvast de moeite om hier ooit terug te keren. De volgende etappe (de voorlaatste) wordt alvast korter; dan gaan we de Geul stroomafwaarts volgen. Ik kijk ernaar uit.

Mijn Track                              Mijn uitgebreid foto-album

3 Reacties op “LAW 7 Nuth – Gulpen

1. Pingback: LAW 7: Schin-op-Geul – Maastricht | guidowke's wandelblog

2. I am impressed by how much you are getting out Guido. I think retirement suits you!