GR 15 Etappe 5: Trou de Bosson – Grandmenil

Datum: za 17 feb 2018
Traject: Ernonheid – Grandmenil, 21 km (562 m ↑ – 493 m ↓)
Topogids GR 15 Tronçon Nord: Monschau – Martelange
Wandeltijd: 10:30 -16.15
Weer: gesluierde zon, zon, 2-3°C, windstil
Stilte: 5/5

Zicht op Grandmenil

Pfff, mijn laatste tocht op GR 15 is van 2 jaar geleden, hartje zomer en bloedheet. Vandaag is het zo ver. Samen met G. & L. in 2 auto’s naar Luik; Luc en Majella opgepikt aan het station van Angleur en met zijn vijven naar Grandmenil via de E25. De kleinste auto blijft daar en dan in één auto naar Trou de Bosson. Blijkt daar dat we de auto niet kwijt kunnen, dus 1 km omhoog naar het dorpje Ernonheid waar wel voldoende parking is.

Start over de wei in Ernonheid

Voormalig dorpsschooltje

Aan het voormalig dorpsschooltje vertrekken we pal op het GR-pad. Dit voert ons even over de verkeersweg het dorp uit maar dan direct het bos in en de heuvel op. Hogerop ligt de eerste sneeuw en de paden worden stilaan glad. We steken de N66 over nabij Werbomont en volgen heel even de E25. Dan draaien we het verijsde bois des Arsins in waar het bepaald moeilijk lopen is. Ik heb mijn nieuwe gadget – een soort rubberen ijssloefen met metalen nieten – onder mijn wandelschoenen getrokken en dat geeft toch duidelijk meer houvast en zekerheid.

Vlak voor het gehuchtje Burnontige of is het Jehonhé pauzeren we op enkele gestapelde boomstammen voor een boterham. Intussen leren we mekaar wat beter kennen want in deze combinatie zijn we nooit op pad geweest.

Dan volgen we het valleitje van de meanderende Ruisseau du Vieux Forneau en steken daarbij ongemerkt de provinciegrens naar Luxemburg over. Bij momenten is het erg drassig en opgelucht bereiken we droge grond bij het naderen van het gehucht Grand Bru. Tot mijn absolute verrassing hoort het dorp bij het grondgebied van Durbuy – later zal ik op de kaart ontdekken dat ik op GR 57 (Ourthe) in de buurt was (Wéris, Erezée).

Langs de Ruisseau du Vieux Fourneau

Nu volgt een stevige klim via het gehucht Hourlai naar een betonbaantje op de bergkam. Aan de overkant dalen we met spectaculair zicht op de vallei van de Hé en het arendsnest Harre op de tegenoverliggende heuveltop. We zijn aan het tweede en meteen ook het mooiste deel van de tocht begonnen.

Op de heuveltop voorbij Hourlai

Afdaling naar de Hé

Deux-Rys

Over een betonbaantje beneden hebben we Deux-Rys bereikt. Aan de samensmelting van 2 beekjes (de Hé en de l’ Ai-l’ Oiseau) staat een picknicktafel op een ideale plek voor een tweede lunchpauze. Nadien volgen we korte tijd laatstgenoemde beek om dan steil te klimmen naar een plek met de mooie naam Intinchera; de Franse taal lijkt me ver weg. In dalende lijn bereiken we het beekje Hoursinne dat we fotogeniek over een loopbruggetje kruisen. Opnieuw klimmend (ondergrond met lastige rolkeien) bereiken we Petite Hoursinne, een zoveelste verstild dorpje waar je alleen je adem hoort en de zang van de koolmees. Naar verluidt fungeert een medische helikopter in deze afgelegen streek als ambulance.

We steken de Hoursinne over

In Petite Hoursinne

Als we het bos inklimmen, volgen de hoogtelijnen op de kaart mekaar in snel tempo op; er lijkt geen eind te komen aan deze klim. Weldra schuifelen we weer over sneeuw en ijs; de vrieslucht in het bos is puur en zuiver, de zon is er intussen helemaal doorgekomen en doet deugd op de weinige open plekken.

Glibberige paden

Aan Carrefour de Plantisse

Eindelijk, aan een kruispunt van boswegen – carrefour de Plantisse – lijken we, in verspreide slagorde, het hoogste punt bereikt te hebben. Tijd voor een rassemblement, waarna we in groep de geleidelijke afdaling naar Grandmenil inzetten. Het zicht op de vallei (zie beginfoto) is breathtaking. Eerst passeren we een boerderij waar de boer zijn enorme kudde de wei opgejaagd heeft; ook die beesten mogen genieten van het zonnetje. Voor de wei zelf lijken de koebeesten rampzalig; ze is helemaal aan flarden getrapt.

Laatste meters

Ik maak een foto van de 4 musketiers voor me wanneer we het dorpje inlopen en de beek met de bevallige naam L’Amante kruisen. Moe maar tevreden bereiken we het kerkpleintje van Grandmenil – dat alles behalve grand is.

Bijna aangekomen

In Manhay op het kruispunt met de N30 hadden we vanmorgen een typisch baancafé opgemerkt, Le Relais, waarschijnlijk weid en zijd het enige café in de omgeving. Binnen is het bijzonder gezellig. Het café wordt druk gefrequenteerd door ‘locals’ van diverse leeftijden, van jong tot oud; ook enkele West-Vlamingen hebben hier hun toevlucht gezocht maar mijden contact met taalgenoten, de tol die je betaalt als je in groep bent. De café liégeois en het bier smaken voortreffelijk en de bediening is hartelijk. Misschien een plek om te onthouden voor als we in Lierneux toekomen op GR 571 – dat is hier maar 11 km vandaan.

Kerk van Grandmenil

Via de E25 gaat het terug naar Ernonheid om de auto op te pikken; we nemen afscheid van Luc en Majella aan het station van Angleur. Hun verslag kan je via de link onderaan lezen. Met het laatste daglicht zetten we onze thuisrit verder naar de E313. Een geslaagde super-GR-dag in prima gezelschap. Als je zelf deze etappe wil lopen, neem dan genoeg eten en drinken mee; onderweg is er aucune ressource.

Intussen zit ik al aan de volgende etappe te denken. Lopen we tot Wilogne (20 km) of toch tot Achouffe, een uurtje verder? We zullen langsheen het tweedehoogste punt van België lopen, de 600 metergrens overschrijden en door hoogveen moeten. Hoe zwaar wordt dat? Kan het vooruitzicht van dat biertje ons verlokken? Openbaar vervoer lijkt opnieuw uitgesloten… En voor de nog verdere toekomst (richting Bastogne en Martelange) is een overnachting onvermijdelijk. Ben zelf benieuwd naar het vervolg 🙂

Mijn track                                         Mijn album                               Verslag Luc

5 Reacties op “GR 15 Etappe 5: Trou de Bosson – Grandmenil

1. Een mooie winterwandeling. Ik zal me laten inspireren door je site voor toekomstige wandelingen 😉

2. Du hast Deine Spikes an, meine sind durch jahrelanges nicht nutzen, total steif geworden. Es sind also neue fällig.
    Bei euch steht aber eine Menge Vieh auf den Weiden, hier sind die überwiegend im Stall.