Saar-Hunsrücksteig: Wildenburg nach Idar-Oberstein

Vr 11 mei 2017
Etappe 12 Wildenburg – Idar-Oberstein
Afstand: 20 km (↑ 989HM & ↓ 1361m vlgs google maps)
Wandeltijd: 9.30 – 16.30
Weer: wisselend bewolkt tot zonnig, koele wind, 18°C
Stilte: 4/5
Website: http://www.saar-hunsrueck-steig.de
Groep: An, Georges, Liliane, Guido

Zicht vanaf Mörschieder Burr (646m)

Een flauw zonnetje en blauw in de lucht, aangename temperatuur, dat zit goed. Na een aangename nacht en opnieuw een lekker ontbijt, vertrekken we vroeg naar het stadscentrum waar we auto 1 bij onze Italiaan parkeren. Gisteren avond, net als de avond ervoor, werden we aangenaam verrast door een nachtegalenconcert aan het hotel. Toen die klaar waren, begon een zanglijster gevolgd door de merels. Voorwaar een fijn avondprogramma. Volgens de kokkin hadden zich vorige week nog 2 oudere echtparen beklaagd over de vogelgeluiden die hen uit hun slaap hielden!!

Steinbachtalsperre vanop de Wildenburg

Met auto 2 zijn we intussen naar de Wildenburg gereden. Het is half tien; zo vroeg zijn we in jaren niet kunnen vertrekken 🙂 We klimmen onmiddellijk naar de iets hoger gelegen Wildenburger Kopf (664m) waar de burchttoren ons uitnodigt om van boven het panorama te bewonderen. De Steinbachtalsperre schittert deze keer in de zon. De Steig volgt nu het rotsige Sironapad over de heuvelkam; heel avontuurlijk langs de rotsformaties maar verder zonder grote hoogteverschillen tot aan de Mörschieder Burr (646m).

Mörschieder Burr

Vanop een rustbank hebben we vanop de heuvelkam een fantastisch vergezicht naar het zuiden. Onze verre voorouders, de Kelten, bouwden hierboven een versterkte nederzetting waarbij ze dankbaar gebruik maakten van de natuurlijke versterkingen.

Gemoedelijk dalen we nu van de kam af door loofwoud en een dennenplantage tot we bij een goudgeel koolzaadveld het bos verlaten en bij een rustplek onze boterhammetjes eten. An loopt doelbewust haar eigen tempo – dat is in deze wandelgroep gewoonte geworden – en sluit wat later bij ons aan.

Onderweg naar Herborn

Steinernes Gästebuch

Vervolgens lopen we om het dorpje Herborn heen en volgen even de Deutsche Edelsteinstraße tot bij een wandelparking namens Steinernes Gästebuch. Het blijkt om een soort gedenkpad te gaan waar over een afstand van 1,5 km stenen staan opgesteld van prominenten uit de Duitse politiek en cultuur die de Edelsteinstraße met een bezoek vereerden. Niks an, vinden wij.

Dorpsvijver Veitsrodt

We volgen nu de Vollmersbach voorbij Veitsrodt met zijn mooie dorpsvijver en picknickplek tot we een alpijnse afdaling in zigzag inzetten naar het gelijknamige dorp. We genieten volop van de massa’s veld- en bermbloemen langs het pad; hier en daar een wilde orchidee.

Afdaling naar Vollmersbach

Sinds de verlenging van de Saar-Hunsrück-Steig tot Boppard loopt het traject niet meer rechtstreeks naar Idar. We moeten klimmen door weides en bos naar het dorpje Regulshausen. Dan volgen we klimmend en dalend de flank van de Vollmersbach tot we afdalen naar het Göttenbachdal. En ja hoor, aan de overkant wacht ons een bijzonder steile klim die ons naar de hoogte boven Idar-Oberstein brengt. Hijgend en puffend hijsen we ons naar boven waar we de laatste druppel uit de drankfles persen. Gelukkig gaat het nu in dalende lijn langs een vijver tot bij Schloss Oberstein.

Idar-Oberstein

Terras en café van deze voormalige burcht zijn gratis en we beslissen hierboven bij Kaffee und Kuchen op An te wachten en van het uitzicht op het dieper gelegen Oberstein te genieten. De wind is wel koud zodat we iets moeten overtrekken.

Schloss Oberstein

Intussen belt An dat ze beneden aan het gerstenat zit! Rugzak op en wij naar beneden, samen met tientallen dagjestoeristen die de steile trappen naar de Felsenkirche en de benedenstad trotseren. Bedenk dat we onderweg geen levende ziel zijn tegengekomen tenzij wat joggers op de heuvelkam vanmorgen. Een koppel Amerikanen zit uit te blazen op een bankje en ziet een verdere beklimming niet meer zitten. De trappen komen uit, pal in het historisch centrum, op het marktplein naast onze Italiaan. Ook wij snakken nu naar een pul bier en worden herkend en begroet door onze Italiaan (die eigenlijk geen Italiaan is maar een Kroaat met het flair van  😉 ). Straks na de douche zullen we weer genieten van de kookkunst van zijn Italiaanse vrouw en nog later van de zang van de nachtegalen.

Het was een mooie, best pittige tocht, te vergelijken met een stevige Ardennentocht maar nog niet met wat ons morgen te wachten staat. We beëindigden vandaag na 5 jaar het oorspronkelijke traject van de Saar-Hunsrück-Steig, morgen stappen we op het vernieuwde gedeelte. Qua hoogtemeters is de situatie erg verwarrend: de officiële site geeft 563 up en 858 down, mijn Osmand app geeft 1342 up en 1714 down, mijn Garmin geeft 654 up en 961 down en Google Maps geeft 989 up en 1361 down. Mijn ervaring zegt me dat de waarheid in het midden ligt wat de tocht toch net iets zwaarder maakt dan een gemiddelde Ardennentocht van dezelfde lengte. Ook morgen zullen de hoogtemeters ver uit mekaar liggen naargelang de bron.

Mijn Track                                 Mijn Foto-Album

3 Reacties op “Saar-Hunsrücksteig: Wildenburg nach Idar-Oberstein

1. leuk verslag!

2. Heerlijk zo’n tochten,daar kan men zijn hart ophalen als wandelaar.
    En toch hoog genoeg om buiten adem te komen,je kan het inderdaad met de Ardennen vergelijken maar dan veel uitgebreider !
    Moet ik toch ook weer op ons lijstje zetten !😉