Cómpeta – Cruz de Canillas – Cómpeta

Datum: za 12 jan 2019
Traject: Cómpeta – Puerto del Collado – Cruz de Canillas – Cómpeta, 15 km
Stijging ↑ 566 m (hoogste punt 1088 m)
Wandeltijd: 4 uur 23′
Weer: zonnig tot wisselend bewolkt, 5°C
Stilte: 5/5

Met mijn broer naar Collado Moyano

Mijn broer en ik vertrekken vanuit zijn splinternieuwe B&B in het hart van het witte dorpje (pueblo blanco) Cómpeta. Vanaf het kerkplein trekken we door de smalle straatjes naar de Plaza de Vendimia en volgen de wandelbordjes naar Casa La Mina. Het gaat oerend steil omhoog door de buitenste woonwijken van het dorp tot we een aarden jeepweg bereiken. Het uitzicht naar de kust is nu al fantastisch: over de blikken zee zien we de contouren van het Atlasgebergte in Marokko. Nog steeds klimmend maar minder steil trekken we nu de sierra in en bereiken na 3 km een mirador of uitkijkpunt (900 m hoogte) met een (gesloten) kiosk en enkele rustbanken. Het uitzicht richting Frigliana en de noordelijke bergen is adembenemend.

Zicht op de Middellandse Zee

Hoewel het zonnetje schijnt, is de ingeademde lucht best koel, ideaal wandelweer eigenlijk. We volgen verder de jeepweg richting Casa La Mina (een vervallen hotelletje) in de andere vallei tot we vóór de eerste bergvillaatjes een geitenpaadje naar boven tegenkomen. Over dit Alpijnse paadje zigzaggen we de steile berghelling op naar de Cerro Gavilán (casita del guardia op de top: uitkijkpost brandweer => zie verslag).

Als we op de jeepweg boven aankomen, stopt net een sympathieke groep Spaanse mountainbikers. Na een korte begroeting gaan we over de graat onder de Gavilán door tot aan een colletje: eventjes volgen we nog de tekens van de GR 249 richting Frigliana, maar enkel om een geschikte picknickplaats te vinden, in de zon, met uitzicht op de bergen. Ooit wil ik enkele etappes van deze Gran Senda de Malaga lopen; indien mogelijk met een beklimming van de Maroma (2067m)…

De Maroma vanuit het vliegtuig

Na de casse-croute (stokbrood met choko) keren we terug naar de kam en volgen de jeepweg naar beneden.

Na de casse-croute

Vóór ons ontvouwt zich een breed komvormig dal dat rechts begrensd wordt door de Sierra de Alameda en de flanken van de Maroma en links door de bergflank ten noorden van Cómpeta.

Flanken van de Maroma

Aan deze kant heeft het vuur de bossen met pijnbomen gespaard (Op de flank boven Cómpeta heeft een verwoestende brand alle vegetatie uitgeroeid) en uit ervaring weet ik dat je hier zelfs met heet weer in de schaduw van de bomen loopt.

Terwijl we zo moeiteloos dalen, bereiken we sneller dan verwacht een bocht in een asfaltweg: verder dalend loop je naar Canillas de Albaida, maar wij slaan linksaf en volgen het klimmend asfalt rond de bergflank. Eens de bocht genomen, genieten we terug van de zonnewarmte en van het uitzicht op de valleien naar de kust. Vrolijk groetend komt de groep mountainbikers van daarstraks ons voorbijgefietst. De amandelbomen staan in volle bloei en her en der worden de olijfbomen gesnoeid.

We zakken terug tot op de baan tussen Cómpeta en Canillas en volgen even verder het GR-pad naar Cómpeta. Langs het rotspaadje bereiden de orchideeën zich voor op de nakende lente. Net voor het dorp worden we begroet door een struisvogel (!) waarna we via de Ermita San Antonio het dorp binnenlopen naar de terrasjes van het marktplein.

Kerktoren van Cómpeta vanaf dakterras B&B

Una caña y una tapa de jamón gaan er nu wel in. Einde van een zeer afwisselende kennismakingstocht, niet al te moeilijk en met prachtige vergezichten.

Mijn Track                                    Mijn album

Ons Programma:

Dag 1: Vlucht Charleroi-Malaga – Ontbijt in El Palo aan het strand – Flaneren en tapa’s in Torre del Mar – Aankomst in B&B in Cómpeta (www.alcampanario.com)

Dag 2: Wandeling naar Canillas de Albaida

Dag 3: Bezoek Malaga

Foto-album

Dag 4: Wandeling in de sierra (zie boven)

Dag 5: Terugreis