Soonwaldsteig: Bundenbach – Simmerbachtal

Za 1 juni 2019
Etappe 2 Bundenbach – Gehlweiler (Schabbach uit “Heimat”)
Afstand: 16 km (↑487 HM & ↓482m vlgs garmin)
Wandeltijd: 9.50 – 14.50
Weer: zonnig, warm, 24°C
Stilte: 5/5
Website Soonwaldsteig
Groep: An, Georges, Liliane, Guido

Zomer op de Lützelsoon

We zijn intussen dag 3 van ons wandelweekend en starten vandaag aan de tweede etappe van de Soonwaldsteig. Volgens onze gastheer is er geen parkeergelegenheid aan de voetgangersbrug in het Simmerbachtal, dus rijden we naar het dorpje Gehlweiler waar er net vóór het dorp een grote parking is naast een firma waar auto’s gelakkeerd worden. De weg ernaartoe biedt overigens ronduit schitterende uitzichten op de weidse graanvelden en het Soonwoud. We rijden deels langs dezelfde weg terug om dan via Rudolfshaus onze startplaats in Bundenbach te vinden.

Kantine Besucherbergwerk Herrenberg

Vandaag wordt een eerste écht warme dag. Gelukkig had ik bij het inpakken op het laatste nippertje nog 2 winterhemden vervangen door een zomerhemd en een T-shirt. We passeren de gesloten kiosk van de Besuchergrube Herrenberg (zie vorig jaar) en volgen dan verkeerdelijk een houten bordje naar de Schmidtburg. Daardoor missen we a) de Keltensiedlung: openluchtmuseum Keltische nederzetting en b) de splitsing van Saar-Hunsrücksteig en Soonwaldsteig. Maar niet getreurd, lager bij de Hahnenbach komen we terug op het juiste pad. Via een houten brug steken we de rivier over en aan de afslag naar de Schmidtburg wijken we af van de Soonwaldsteig om de imponerende burchtruïnes te bezoeken.

We zijn duidelijk niet alleen. Een kampement van moderne hippies en alternatievelingen heeft alle kampeerplekken rond de burcht ingenomen en de oude muren vol kaarsjes gezet. De eersten zijn al aan de mede, kinderen spelen riddertje op de muren, anderen zijn nog aan het ontbijten. De ochtendzon brandt op de leistenen rotsen en snelle hagedissen zijn duidelijk al opgewarmd en flitsen weg tussen de stenen. Het uitzicht op het Hahnenbachtal is alweer fe-no-me-naal.

We zijn opgelucht als we de drukte en de warmte achter ons laten en de vochtige koelte van het bos aan de Hahnenbach weer binnendringen. Een hele tijd volgen we de beek en lezen intussen de didactische panelen die uitleg geven over de flora, fauna en het werk van de leisteen- en ertsarbeiders uit het verleden. In een brede buitenbocht van de beek liggen enkele visvijvers met wat vakantiehuisjes en dan begint de lange klim naar boven. Op het brede pad naar de velden van Schneppenbach geven de bomen maar weinig schaduw zodat we in gespreide slagorde bij een picknickplek (400m) net vóór de graanvelden aankomen.

En het is niet gedaan met klimmen. Met zicht op de Idarkopf aan de westelijke horizon achter ons zigzaggen we door de graanvelden naar de baan naar Schneppenbach en verder omhoog door het bos. Het bospad ligt bezaaid met kantige stenen waardoor het moeilijk lopen is tot bij een (behoorlijk smerige) wandelhut. Op dit kruispunt van boswegen eten we onze boterhammen. Wat later hebben we op een hoogte van 567m de Teufelsfels bereikt. Een uitkijktoren met smalle wenteltrap nodigt uit om de weidse omgeving van het Soonwoud te overschouwen.

Teufelsfels

Zicht op de Idarkopf

Terug op de begane grond lezen we de legende van de Duivelsrots en volgen een bijwijlen moeilijk begaanbaar rotsblokkenpad op de kam – ik ben een beetje bevreesd voor de soepele zolen van mijn lage wandelschoenen; de meindls hebben gisteren de geest gegeven – maar bereiken dan over het schaduwrijke kampad de Blickenstein (597m).

Vanop de rotsen is het uitzicht naar het zuiden echter versperd door intussen hoge sparren. Richting Langenstein krijgen we dan weer wel een heel mooi uitzicht op het noorden vóór we de lange afdaling inzetten naar het Simmerbachtal.

Zicht naar het noorden

Blijkt dat we al de hele dag het traject delen met de Europese LAW E3. Net vóór het laatste stukje afdaling naar de B421 in het dal, wijken we af van de Soonwaldsteig en volgen de X3 tekens die ons 2,5 kilometer verder (het laatste stuk helaas op de gevaarlijke B421) tot in Gehlweiler bij de auto brengen.

Afdaling naar de Simmerbach

Je loopt of rijdt het dorpje in langs een stenen boogbrug over de Simmerbach en ontdekt in de hoofdstraat de “Backes” of broodbakoven en de smidse uit de populaire TV-reeks “Heimat”. In de film heet het dorp trouwens “Schabbach” en heel wat scenes werden er opgenomen.

Aankomst in “Schabbach”

Na een kort bezoekje gaan we nog even op verkenning of we toch geen parkeerplaats vinden dichter bij ons vertrekpunt morgen. Op de terugweg draaien we als vanzelfsprekend de weg naar hotel Forellenhof op waar we een derde keer van de gastvrijheid genieten!

Eenzame wouden

’s Avonds in Kirn geeft de Italiaanse eigenaar van het restaurant op de markt ons te kennen dat we niet welkom zijn; blijkbaar heeft hij genoeg klandizie voor die dag en omdat er niet veel alternatieven zijn in het kleine stadje, eten we uiteindelijk lichtjes teleurgesteld in de Ratskeller (Kroatische keuken). Het was een super wandeldag vandaag, best vermoeiend door de warmte, de hoogtemeters en de ondergrond maar een aangename kennismaking met de desolate eenzaamheid en stilte van de Lützelsoon. Let op: geen horeca of bevoorrading onderweg.